نظر شما چیست؟

معرفی کتاب حقوق کودک

کتاب حقوق کودک نوشته غلامرضا پیوندی می‌باشد و انتشارات سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این کتاب را به چاپ رسانده است.

هدف این کتاب، تبیین مبانی عمومی و اختصاصی حقوق کودک و روش شناسی حقوق کودک و همچنین بررسی و تحلیل حقوق مدنی اجتماعی فرهنگی و سیاسی کودک و وضعیت کودکان خاص و کودکان در وضعیت خاص از دیدگاه اسلام حقوق داخلی کشورها و اسناد بین المللی است.

گزیده کتاب حقوق کودک

از نظر واژگانی «حقوق» واژه ای جمع است و مفرد آن «حق». البته، واژه حقوق در چهار مفهوم به کار می‌رود حقوق گاهی به معنای علم و دانش حقوق است و گاهی به معنای دستمزد این دو در اینجا ارتباطی به حق و حقوق کودک ندارد. دو معنای مهم تر حقوق به شرح زیر است: اول اینکه حقوق به معنای مجموعه قواعد و مقرراتی است که بر انسان‌ها از این جهت که عضوی از یک اجتماع (جامعه) هستند حکومت می‌کند.

با توجه به مرزهای موجود بین مناطق مختلف ،جهان هر کشوری دارای قواعد و مقررات خاصی است که در مباحث حقوقی به اسم آن کشور اضافه می شود برای مثال حقوق ایران و حقوق فرانسه همچنین وقتی از واژه ترکیبی «حقوق اسلام» استفاده می‌کنیم منظورمان قواعد و مقررات برگرفته از دین مبین اسلام است که بر افراد جامعه حاکم است. می بینیم که در اینجا واژه حقوق به صورت اسم جمع به کار می رود و مترداف با واژه «شریعت» در زبان عربی یا واژۀ «شرع» در اصطلاح فقیهان است.

در معنای فقهی حقوق مانند الفاظی است که به صورت اسم جمع استعمال می‌شوند و مفرد ندارند مثل قوم گروه ناس و...... معنای دیگر ،حقوق توانایی‌ها و امتیازاتی است که برای افراد جامعه در نظر می گیرند و افراد دیگر در برابر این امتیازات تکالیفی نیز دارند. واژه حقوق در این معنا، واژه ای جمع است و مفرد آن «حق» می شود. آنچه در مبحث حقوق کودک بررسی می‌شود معنای اخیر است؛ مانند حق حیات، حق بر نسب حق داشتن اسم حق نفقه حق حضانت و..... شناخت دقیق مفهوم «حق» در این ،بحث اهمیت ویژه ای دارد. البته درباره مفهوم «حق» و اینکه ماهیت حق چیست اختلاف نظر فراوانی وجود دارد.

کتابشناسی ملی :
9138159
شابک :
978-600-1081-14-9
سال نشر :
1401
صفحات کتاب :
554
کنگره :
‏‫‬‭K۶۳۹
دیویی :
‏‫‬‭۳۲۳/۳۵۲

کتاب های مشابه حقوق کودک