امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
40,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فقه نظام (جلد اول)

کتاب فقه نظام اثر سیدسجاد ایزدهی می‌باشد که در دو مجلد، در انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

کتاب فقه نظام، محصول تلاش فکری و اندیشه‌ورزی برخی اساتید و اندیشمندان حوزه نظام‌سازی است، درصدد کشف و تبیین اموری چون امکان و ضرورت نظام‌سازی، ماهیت نظام‌سازی، روش‌شناسی نظام‌سازی، رویکردها و نگرش‌های متعدد در حوزه نظام‌سازی، ظرفیت‌های فقه نسبت به نظام‌سازی و عرصه‌های مختلفی که دانش‌های متعدد چون نظام اقتصادی، نظام سیاسی و نظام اخلاقی و معنوی می‌توانند به نظام‌سازی مبادرت ورزند. طبعاً مجموعه‌ای از مباحث می‌تواند ضمن بازنمایی برخی زوایای نظام‌سازی اسلامی، گویای فلسفه نظام‌سازی در رویکرد اسلامی باشد و بستری برای نظام‌سازی در حوزه علوم انسانی و اسلامی باشد.

گزیده کتاب فقه نظام (جلد اول)

مقصود از نظام مجموعه گزاره‌های شرعی و فقهی که فقیه در استنباط‌های سلولی و خرد به آن‌ها می‌رسد، نیست؛ بلکه امری است ورای این مجموعه که مورد نظر قانون‌گذار است و جعل این مجموعه به قصد رسیدن به آن صورت گرفته است؛ چنان‌که مقصود از نظام، مقاصد شریعت یا علل‌الشرایع نیست.

مقاصد و علل هر چند مقصود از تشریع به شمار می‌آیند، امری ورای احکام شرعی و اجنبی از ساحت جعل به حساب می‌آیند؛ در حالی که نظام و سیستم شکل‌دهنده مجعولات شرعی و لصیق به آن‌ها به شمار می‌آید.

صفحات کتاب :
261
سال نشر :
1401

کتاب های مشابه فقه نظام (جلد اول)