نظر شما چیست؟

معرفی علم و دین و علم دینی

کتاب علم و دین و علم دینی نوشته ابراهیم دادجو منتشر شده در انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه است. کتاب علم و دین و علم دینی دربردارنده مقالاتی در محور کلی «علم و دین» است.

ارتباط میان علم و دین، یکی از مباحث بسیار مهم کلام جدید و نیز فلسفه دین است. این مسأله ماهیتی میان‌رشته‌ای دارد و برای حل آن‌ها باید داده‌ها و اطلاعاتی از بسیاری از دانش‌ها را در نظر گرفت. بی‌تردید معرفت‌شناسی در این میان، اطلاعات کلیدی را فراهم می‌آورد و زاویه جدیدی برای بررسی این مسأله در اختیار می‌گذارد. مقالات این مجموعه در توضیح مسائل مربوط به موضوع علم و دین و پاسخگویی به پرسش‌ها و نیازهای موجود مفید خواهد بود. 

گزیده کتاب علم و دین و علم دینی

در جهان اسلام راه‌حل‌های بسیار متفاوتی نسبت به مسئله ارتباط علم و دین مطرح شده است. این کتاب، برخی از دیدگاه‌های مطرح در میان متفکران مسلمان را بیان کرده و به ارزیابی آن‌ها پرداخته است.

برخی از این راه‌حل‌ها عبارت‌اند از: استخراج‌پذیری علوم از نصوص دینی، تفکیک بُعد ازلی و بُعد روحی، تقدم یقینی بر ظنی، تفسیر پذیری مطلق نصوص دینی و ابزارنگاری. نگارنده به ارزیابی این راه‌حل‌ها پرداخته است و اعتقاد دارد برای حل این مسئله هم باید نظریه پرتوانی درباره فهم نصوص دینی و هم علم‌شناسی و معرفت‌شناسی علم منقحی در دست داشت.

کتابشناسی ملی :
۳۳۴۹۵۷۵
شابک :
‫‬‭978-600-108-225-2‬
سال نشر :
1394
صفحات کتاب :
828
کنگره :
BL۲۴۰/۲‏‫‬‭/ع۸
دیویی :
215

کتاب های مشابه علم و دین و علم دینی