نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بـَر گِرد شعر حافظ

کتاب بـَر گِرد شعر حافظ نوشته جناب آقای مهدی سامان منتشر شده در نشر متخصصان است. همان طور که از نام کتاب برمی‌آید نویسنده در این اثر به گرد شعر حافظ چرخیده و برخی از زیبایی‌های آن را از نظر گذرانده و حاصل این گشت و گذار را با خواننده به اشتراک گذاشته است. 

مهدی سامان در این مسیر از سایر متون ادبی و شعرا نیز بهره گرفته و گاهی شاهد مثال‌هایی برای هر تحلیل و تفسیر خود آورده است.

گزیده کتاب بـَر گِرد شعر حافظ

انسان پریشان‌حال گرفتار در حوادث دنیا از هر سو احساس ناامنی می‌کند آشیان آسایش او پیوسته لرزان است. گاه بلایای طبیعی چون سیل و زلزله و طوفان و هجوم آفت‌ها دستاوردهایش را نابود کرده است و بیگاه شبیخون غارت‌گران او را بر ویرانه خان و ‌مان به سوگ عزیزان نشانده است بارها و بارها و دوباره به پا خاسته و برای آسایش خود بی‌وقفه تلاش کرده است.

درحالی‌که همیشه قرن‌ها به خاطر داشته که بلاها و آفت‌ها، بیماری‌ها و سرانجام مرگ پایان اوست. او که هرگز دوست نداشته و نمی‌دارد که به پایان برسد: در گیر و دار رنج و بی‌پناهی و غربت اندیشه‌اش در جستجوی چاره‌ای است که نه در دشت و دریا و کوه و صحرا می‌یابد نه در آسمان و گردش ستارگان و ماه و خورشید. از پی قرون متمادی اندیشه‌ورزی در برهه‌ای تابناک معجزه بلوغ عقل با ابزار خیال سقف فلک را می‌شکافد و به کمک قراین و شواهدی که از آیین‌های آسمانی و اسطوره‌های زنده و میرا دارد، در قلمرو غیب به جستجوی مؤثر غایی می‌پردازد.

از لابه‌لای پرده‌های اسرارآمیز عالم غیب گاه در پرتو اشراق و الهام، لحظه‌های جذبه و لذت و شوق را تجربه می‌کند. هر چه پیش‌تر می‌رود با فراست بیشتر درمی‌یابد که خیال بار او را چقدر سبک می‌کند به‌ویژه آنگاه‌که با فکر و تمرکز و ذکر زلال همراه شود و چقدر احساس قدرت می‌کند وقتی از هم‌افزایی و زایندگی این دو قلمرو و توانایی‌ها بهره می‌گیرد.

صفحات کتاب :
176
کنگره :
‭PIR۵۴۳۵‬
دیویی :
‭۸‮فا‬۱/۳۲‬
کتابشناسی ملی :
۹۵۱۶۶۴۰
شابک :
9786227576870
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه بـَر گِرد شعر حافظ