امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
39,200
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب من و مفردات

من و مفردات نوشته سیدمحمدعلی سیدنظری منتشر شده توسط انتشارات عهد مانا است. هدف از نگارش این کتاب کمک به تغذیه سالم و آشنایی با خواص مواد غذایی است.

مواد خوراکی مختلف محیط پیرامون ما خواص درمانی و غذایی شگفت‌انگیزی دارند که به‌تنهایی یا به‌صورت ترکیب با مواد دیگر، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در طب سنتی، این مواد با عنوان مفردات معرفی می‌شوند. آگاهی و کسب مهارت درباره خواص و روش صحیح استفاده از این مفردات، می‌تواند به افراد در نحوه چینش برنامه غذایی سالم و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها بسیار کمک کند.ما در این نگارش سعی کرده‌ایم شناختی صحیح از مفردات و موارد کاربردی که روزانه مصرف می‌شود، ارائه دهیم تا مخاطبین محترم بتواند آگاهی لازم برای شناخت آنها را به‌دست آورند و تدابیر مربوط به آنها را بیاموزند. امیدواریم با چاپ این اثر، قدمی کوتاه و مؤثر در راه ترویج زندگی طبیعی، سبز و سالم برداشته باشیم.

گزیده کتاب من و مفردات 

اسفناج

گیاهی است با برگ‌های بزرگ، پهن، کمی کشیده و نرم، گل‌های نازک، کوتاه و سفیدرنگ و تخم‌های بسیار کوچک شبیه سنگ‌ریزه.
این گیاه دارای طبیعت سردوتر است و به‌صورت خاص برای تب‌های شدید و گلودرد استفاده می‌شود.
اسفناج برای کم‌خونی، یبوست، سوزش معده و بیماری‌های صفراوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به‌صورت پخته استفاده شود به رفع عطش و درد سینه کمک می‌کند. آب اسفناج برای رفع ضعف عمومی بدن مؤثر است. ضماد برگ کوبیده‌شده این گیاه به بهبود ورم دمل و گزیدگی زنبور کمک می‌کند. زیاده‌روی در مصرف برگ این سبزی باعث سردرد می‌شود؛ لذا بهتر است همراه با دارچین و روغن بادام‌شیرین مصرف شود.

بادنجان

گیاهی است با ساقه‌های ضخیم، کرک‌دار و خشن و میوه‌های بزرگ، کشیده، گاه تخم‌مرغی‌شکل، اغلب سیاه‌رنگ و یا بنفش مایل به سیاه.طبیعت میوه بادنجان گرم‌وخشک است و نفع خاص آن برای رفع درد معده می‌باشد.اگر بادنجان به‌همراه روغن مصرف شود، ملین است، عرق را خوش‌بو می‌کند و بوی بد زیر بغل را از بین می‌برد. ضماد خمیر بادنجان سوخته و سرکه برای زگیل مؤثر است.
بادنجان می‌تواند باعث نفخ و درد زیرناف شود و رنگ رخسار را کدر کند؛ لذا باید با مصلح مصرف شود، مثل سرکه، آب انار و گلپر. بهتر است قبل از طبخ بادنجان، ابتدا پوستش را بگیرید، سپس ورقه‌ورقه کنید و همه جای آن نمک بزنید.

صفحات کتاب :
152
کنگره :
RS164
دیویی :
615/32
کتابشناسی ملی :
7581091
شابک :
978-622-7574-10-4
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه من و مفردات