نظر شما چیست؟

کتاب افسانه سیزیف، اثر آلبر کامو که به ماجرای پادشاه یونان باستان اشاره دارد، توسط محمود سلطانیه ترجمه گشته و در انتشارات جامی نیز به چاپ رسیده است.   

معرفی کتاب افسانه سیزیف 

ای روح من، زندگانی جاودانه را خواهان مباش، اما موضوع ممکن را تا ژرفایش بررسی نما.
برگ‌های پیش رو، به گونه ایی حساسیت پوچ رایج این سده را مورد کنکاش قرار می‌دهد و می توان گفت برای دوران ما ناشناخته باقی مانده است. این نوشته وام دار پاره یی ذهنیت های امروزی نیز هست. نویسنده بر آن است که چیزی را نگفته باقی نگذارد تا همگان در روند این نوشتار با اشاره ها و تفسیرهای وی آشنا شوند. گفتنی است که پوچ را تا به امروز همچون سرانجام کار پنداشته اند، اما این کندوکاو، آن را به منزله ی سرآغاز حرکت انگاشته است. از همین رو و با تکیه بر این انگار می توان گفت تفسیرهای نویسنده جنبه ی موقتی دارد. نباید درباره ی آن چه از این پس آورده می شود به پیش داوری پرداخت، زیرا وی تنها به حالت ناب ذهنیتی رنجور پرداخته است. افسانه سیزیف کتابی است که به هیچ آیین، اعتقاد و متافیزیکی نپرداخته و تنها به بررسی حد توانایی‌ها بسنده کرده است.

خلاصه کتاب افسانه سیزیف

افسانه سیزیف کامو کتاب نویسنده مشهور به قرابت ها و تفاوت های دو اندیش ورز، نیچه و کامو پرداخته است. از نظر نیچه و کامو جهان و زندگی بشر فاقد منطق و عقلانیت می باشد. کامو بر تنهایی آدمی و پوچی دنیا تکیه می کند و نیچه به وضع پریشان گیتی و نابخردی فرایند کره زمین. نیچه حرکت و گردش گیتی را متضاد و آشفته (مانند خائوس Chaos هراکلیت) می داند و نقش عقلانیت را ناچیز می شمرد: در سیر جامعه ی بشری عقل تنها (چاشنی) و (رشته ای نازک) است. گر چه هر دو آنان اهل خردورزی اند اما با خردزدگی( کیش و پرستش عقلانیت) و (منطق بازان) مخالفت می کنند.

کامو می نویسد: (عقل در برابر دل ناتوان است) و عملاً با دیونیزوس جن دل génie du coeur)) نیچه هم صدا می شود. البته کامو فرزند دکارت است و نقدی (متعادل) از عقلانیت صورت می دهد، در حالی که نیچه «خردگریز» بدون ملاحظه بر ایدئولوژی خرد شیفتگی می تازد. هم نیچه و هم کامو جهان و بی دادگری موجود را نمی پذیرند، زیرا چنین وضعیتی نفی انسانیت می باشد. هر دو آنان معترض اند و هر کدام به خاطر آدمی راه عصیان و شورش را بر می‌گزینند. کامو و نیچه (عصیانگر) امیدی به انقلاب اجتماعی - سیاسی ندارند زیرا از منظر آن ها فرد آگاه و آزادمرد نه تنها «زمانه» و حکومت را، بلکه کل آفرینش را زیر سئوال می‌برد. در نهایت، شورشی که این دو فیلسوف مطرح می کنند جنبه وجودی، متافیزیکی و فراتاریخی دارد و بر (تحول) فرد و نه جمع استوار می باشد: انسان آگاه و متعهد کامو و ابرانسان (انسان کامل) نیچه به لحاظی جانشین خداوند مسیحیت می‌شود.
کتاب افسانه سیزیف در چهار فصل به موضوعاتی نظیر پوچی و خودکشی، دیوارهای پوچ، خودکشی فلسفی، رهایی پوچ، انسان پوچ، دون ژوان‌گرایی، کمدی، فتح، آفرینش پوچ، فلسفه و رمان، کریلف و افسانه ی سیزیف می پردازد.

برشی از متن کتاب

پوچی و خودکشی
تنها یک مشکل به راستی جدی وجود دارد و آن هم: خودکشی است. داوری اینکه زندگی ارزش زیستن را دارد یا نه بستگی به پاسخ این پرسش اساسی فلسفی دارد و پرسش های سرگرم کننده ی دیگر از جمله اینکه آیا دنیا سه بعدی است یا روان، نه یا دوازده مقوله دارد به دنبال آن خواهد آمد. پس نخست باید پرسش اساسی را پاسخ گفت. و اگر این خواست نیچه مبنی بر این که: (فیلسوفی ستایش برانگیز است که خود را به عنوان نمونه ارایه کند) درست باشد، آن هنگام پی به اهمیت این پرسش خواهیم برد، زیرا سرآغازی است برای رفتار نهایی. آن چه به قلب تلنگر می زند نیز درست در همین پرسش ها نهفته است و برای روشن شدن ذهن باید آن ها را مورد ژرف نگری قرار داد.
اگر از خود بپرسم کدام پرسش ضروری تر از پرسش دیگر است، پاسخ خواهم داد بستگی به کنش هایی دارد که نسبت به آن متعهد است. من هرگز ندیده ام کسی به خاطر باور به دانش هستی شناسی بمیرد. گالیله که به حقیقت علمی مهمی دست یازیده بود، به محض احساس خطر به آسانی هر چه تمام تر از آن چشم پوشید و این چشم پوشی از یک نقطه نظر درست بود زیرا چنان حقیقتی ارزش سوزانده شدن را نداشت. این که زمین یا خورشید کدام گرد دیگری می چرخد به راستی اهمیت آن را ندارد که این همه درباره اش گفته شود و در یک کلام پرسشی بیهوده است. به وارونه بسیاری از مردمان می میرند چون برآنند که زندگی ارزش زیستن را ندارد و دیگرانی که خود را به کشتن می دهند آن هم به سبب انگاره ها یا پندارهایی که انگیزه ی زیستن شان است آنچه انگیزه ی زیستن می دانند خود بهترین سبب برای مرگ شان می شود...

خرید کتاب افسانه سیزیف

نسخه ی الکترونیک کتاب افسانه سیزیف را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب خریداری و دانلود کنید و پس از دانلود آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

بهترین ترجمه کتاب افسانه سیزیف

کتاب افسانه سیزیف، دارای چند ترجمه می باشد که کتاب حاضر با ترجمه ی محمود سلطانیه را به دلیل روانی قلمش، می توان یکی از بهترین ترجمه ها دانست.

دانلود کتاب افسانه سیزیف 

دانلود نسخه PDF و یا به عبارتی نسخه الکترونیک کتاب افسانه سیزیف را از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کنید و در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

دانلود کتاب افسانه سیزیف 

مشخصات کتاب افسانه سیزیف در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: جامی
نویسنده: آلبر کامو 
مترجم: محمود سلطانیه
تعداد صفحه: 160
موضوع:  فلسفه و منطق
قالب: الکترونیک

دیویی :
844/914
کتابشناسی ملی :
م‌82-5732
شابک :
964-7468-35-0
سال نشر :
1384
صفحات کتاب :
160
کنگره :
PQ2634‏‫‬‭‭/‮الف‌‬83‮الف‌‬7 1384

کتاب های مشابه افسانه ی سیزیف