امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 30,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فرسودگی هیجانی معلمان

کتاب «فرسودگی هیجانی معلمان» نوشتهٔ مهناز مستری است و انتشارات برگ و باد آن را منتشر کرده است.

فرسودگی هیجانی که نوعی حالت تحلیل و خستگی است، جزء اولیه فرسودگی شغلی است. فرسودگی هیجانی مشتمل بر احساسات متنوع و وسیعی نظیر احساس تهی‌شدن هیجانی نسبت به کار و شغل، احساس خستگی در زمان‌های شروع کار، احساس ناکامی و سرخوردگی از کار و احساس فشار زیاد کاری از لحاظ هیجانی در مواقع انجام کار می باشد. فرسودگی هیجانی احساس بیش از حد هیجانی شدن توسط افراد درگیر با کار است و زمانی اتفاق می‌افتد که فرد
شاغل از نظر فیزیکی احساس خستگی می‌کند و یا از نظر روانشناسی و احساسی تخلیه شده است. فرسودگی هیجانی ناشی از فشارهای عصبی و روانی است که باعث می‌شود فرد احساس درماندگی، خلق پایین، بی‌اشتهایی، گوشه‌گیری و کناره‌گیری از اجتماع کند و نتواند هیجانات مثبت و منفی را بروز دهد. عملکردش کاهش و توان استفاده از تمام توان و انرژی خود در را ندارد. چنین فردی ممکن است در جستجوی مشاغل و نقش‌های اداری و اجرایی باشد. معمولاً افراد درگیر با فرسودگی هیجانی هیچ‌گونه پیشرفت و ترقی در زندگی حرفه‌ای و شخصی خویش ندارند. منابع فرسودگی شغلی متعدد هستند و این منابع هم داخلی و هم خارجی می‌باشند. استرس شغلی موجب برهم خوردن تعادل روانی و بدنبال آن موجب فرسودگی شغلی و هیجانی خواهد شد. هر چند امروزه کار و شغل به عنوان حقیقتی مطلوب و وسیله ای برای ارضای نیازهای اساسی انسان و نیل به خودشکوفایی و پرورش استعدادها و توانایی های افراد مدنظر است، اما عوامل استرس‌زای شغلی نیز به گونه‌های مختلف سلامت شغلی و روانی افراد شاغل را مورد تهدید قرار می‌دهند.

شغل معلمی در مدارس به علت مسئولیت‌های شغلی، یکی از مشاغلی است که با استرس‌های زیادی مواجه هستند و شناسایی این عوامل می‌تواند از فرسودگی شغلی و هیجانی آنها جلوگیری کند. ورود معلمان به محیط‌های اجتماعی و ایجاد فرصت‌های شغلی و گزینش آن‌ها برای شغل‌های موجود در جامعه سبب تنوع نقش های آنان در اجتماع و خانواده و تعدد روابط اجتماعی و تعلقات گروهی شده است. این پدیده موجب تغییر دیدگاه ها و نگرش آنان شده و مسائل جدیدی را بوجود آورده است. فرسودگی هیجانی که نوعی حالت تحلیل و خستگی است، جزء اولیه فرسودگی شغلی است. یکی از مفاهیم مهم در موضوعات شغلی در رویکرد روانشناسی مثبت، مفهوم بهزیستی است.

گزیده کتاب فرسودگی هیجانی معلمان

چه افرادی در معرض فرسودگی شغلی قرار دارند؟

افرادی که تعادل در زندگی شخصی و کار خود ایجاد نمی‌کنند و کارشان معمولاً به صورت یکنواخت پیش می‌رود یا افرادی که حجم کاری بسیار بالایی دارند؛ جزو کسانی هستند که در معرض فرسودگی شغلی قرار دارند. همچنین کسانی که مانند پزشکان و کادرهای درمانی، درگیر تصمیم‌گیری درباره مرگ و زندگی افراد یا درگیر بیان طرح‌های بسیاری برای دیگران هستند، مانند گروه رهبران و کسانی که تحت شرایط سخت کار می‌کنند، جزو این گروه‌ها هستند. افرادی که نیاز دارند توجه و تمرکز بالایی در هنگام کار داشته باشند، نیز ممکن است، دچار اختلال کارزدگی شوند. احتمال بروز این مسأله زمانی بیشتر می‌شود که تلاش افراد به نتیجه نرسد و یا نتیجه مطلوبی نگیرند.
سال نشر :
1402
صفحات کتاب :
102
کنگره :
‏‫‭LB۲۸۴۰/۲ ‬‭‮‬
دیویی :
‏‫‬‮‭‭۳۷۱/۱۴۱۲ ‬
کتابشناسی ملی :
9297798
شابک :
978-622-93779-6-3

کتاب های مشابه فرسودگی هیجانی معلمان

فراکتاب، فروشگاه آنلاین کتاب در انواع مختلف چاپی، صوتی و الکترونیکی

فروش کتابهای چاپی با تخفیف ویژه و ارسال رایگان به سراسر کشور (برای خریدهای بالاتر از 350 هزار تومان) انجام می‌گیرد. همچنین امکان خرید قانونی و دانلود هزاران کتاب صوتی و الکترونیکی در اپلیکیشن فراکتاب به صورت رایگان و یا با حدود قیمت 30% تا 50% قیمت نسخه چاپی، امکان پذیر می‌باشد. با فراکتاب در هر زمان و مکانی لذت مطالعه را تجربه کنید.

ایمیل : [javascript protected email address]

آدرس: مشهد- خیابان دانشگاه - بین دانشگاه ۱۰ و ۱۲ - پلاک ۲۳۸ - طبقه دوم