امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 45,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مهارت گفتگو

کتاب «مهارت گفتگو» نوشتهٔ سیمون گرانت و ترجمهٔ مهسا مقدسی است و نشر برگ و باد آن را منتشر کرده است. سیمون گرانت در  کتاب «مهارت گفتگو»، 20 راهکار کلیدی کامیابی زندگی زناشویی را به شما آموزش می‌دهد.

فرض بر این است که ازدواج پیمانی برای تمام عمر است. با این وجود، این پیوند در نقاط مختلفی در سراسر جهان در معرض تعرض است. موفقیت زناشویی نه صرفاً مربوط به نهاد ازدواج، بلکه مربوط به افراد درگیر در آن است، معمولاً سال اول ازدواج برای طرفین درگیر سال دشواری است و با گرد آمدن مشکلات در کنار هم دشوارتر نیز می‌شود. ازدواج را می‌توان با وعده غذایی مقایسه کرد که تمام مواد اولیه لازم را برای طعم خوب باید داشته باشد. وقتی یکی از مواد اولیه کم باشد، خود را در طعم غذا نشان می‌دهد. بنابراین برای موفق بودن ازدواج باید تمام موارد لازم و ضروری وجود داشته باشد تا به زوج‌ها کمک کند در کنار هم بمانند و با شادمانی و صلح در کنار یکدیگر زندگی کنند. این‌ترکیبات چیزی نیستند جز خصوصیات زیبایی که باید هر زوجی برای ادامه شکوفایی در ازدواج خود آنها را نشان دهند.مهارت گفتگو یکی از آن خصوصیات است.

گفتگو کردن یک مهارت و به نوعی یک هنر است. مهارت گفتگو کردن به ویژه میان همسران مهارتی است که باعث نزدیکی و احساس همدلی بیشتر میان زوجین و در نهایت رابطه‌ای دوستانه، صمیمانه و سرشار از تفاهم متقابل می‌شود. مهارت گفتگو ، یکی از معدود مهارت‌هایی است که افراد، اگر بخواهند از روابط صمیمانه لذت ببرند، باید بر آن تسلط یابند. در حقیقت، توانایی و اشتیاق برای گفتگو و ارتباط خوب از جمله مهم‌ترین عوامل نگهدارنده یک رابطه رضایت‌بخش است. گفتگو میان همسران در طول دوره‌های مختلف زندگی خانوادگی نیز مهم است. هنگامی که بچه‌ها می‌آیند ، پیچیدگی‌های خانواده افزایش می‌یابد و گفتگوی مثبت مهم‌تر می‌شود . اگر زوجی نتوانند به طور صحیح با یکدیگر گفتگو کنند، ازدواج آن ها رو به افول خواهد گذاشت . کتاب «مهارت گفتگو»، بر 20 راهکار ویژه‌ای که به موفقیت زندگی زناشویی منجر می‌شود، متمرکز می‌شود.این کتاب ادعا ندارد که به تمام سوالات‌تان پاسخ می‌دهد، زیرا تمام ازدواج‌ها یکسان نیستند. با این وجود دستورالعمل‌های اساسی برای ایجاد رابطه موفق بین زوج‌های متعهد در آن نهفته است. همچنین می‌توانید پیشنهادات مفیدی پیدا کنید که هر زوجی باید آن را در موقعیت خاص یا متداولی که با آن روبرو می‌شوند، استفاده کنند. علاوه بر آن، خوب است که اظهارنظر زوجینی که مدت زمان طولانی با هم زندگی کرده‌اند، را بخوانید تا بدانید چه چیزهایی به آنها کمک کرده‌است. وقتی این کتاب مهیج و جالب را بخوانید متوجه خواهید شد به زندگی زناشویی موفق دست یافته‌اید.

گزیده کتاب مهارت گفتگو

برای شکوفایی رابطه باید ارتباط موثر بین افراد درگیر وجود داشته باشد. این کار راهی است برای انتقال نگرانی های درونی، افکار و خواسته‌هایتان، با این هدف که یکدیگر را بهتر درک کنید. وقتی این عنصر حیاتی در رابطه نادیده گرفته شود، بیشتر ارتباطات متلاشی خواهد شد. ارتباط امری دو طرفه است: صحبت کردن و گوش سپردن. بنابراین زن و شوهر باید زمانی را برای یکدیگر بگذارند تا علاوه بر ابراز خود، به احساسات شخص دیگر گوش دهند. برای اینکه ارتباط برقرار شود باید با میل و هدف خوشحال کردن دیگری انجام شود. اگر در حال داد زدن و یا بالا بردن صدایمان هستیم یا حتی شروع کرده‌ایم به دروغ گفتن و سرزنش دیگری، ارتباط دیگر موثر نخواهد بود. بنابراین برای افزایش مهارت‌های ارتباطی خود با همسر چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ از چه چیزی باید اجتناب کنید؟ بگذارید چند مورد را در نظر بگیریم.

سریع  خشمگین نشوید- ممکن است در مواقعی خشم ما شعله ور شود. از طرفی ما نیز در گفتار خود از زمانی به زمان دیگر دچار اشتباه می‌شویم. اگر به خشم خود اجازه دهیم که به سرعت شعله ور شود می‌تواند ارتباط ساختاری را به سرعت از بین ببرد. بنابراین وقتی به خاطر آنچه همسرتان گفته است احساس ناکامی‌ کرده‌اید، به خود فرصت بدهید، نفس عمیقی بکشید و از آن محیط خارج شوید. فکر کنید که می‌خواهید رابطه‌تان چطور باشد و سپس با آنچه او می‌گوید با دقت گوش دهید. به این‌ترتیب اجازه نخواهید داد که یک مکالمه ساده به بحثی آتشین تبدیل شود. حقیقت این است که عصبانیت می‌تواند به راحتی میزان مکالمات معناداری که باید به عنوان زوج بین شما جریان داشته باشد را کاهش دهد. بنابراین هر زمان شما و همسرتان تصمیم داشتید که درباره احساسات‌تان صحبت کنید آرام باشید و با انتخاب کلمات مناسب آرامش خود را حفظ کنید، در نهایت شگفت زده خواهید شد که چقدر او برای‌تان احترام قائل است.

اجتناب از سرزنش- وقتی مشکلی پیش می‌آید شخصی مسبب آن است، اما در موارد شایع‌تر دو نفر مسئول بروز مشکلات هستند. بنابراین اگر همیشه درباره موقعیتی صحبت می‌کنید که همسرتان در آن مقصر است یاد بگیرید که اشتباه خود را نیز در نظر داشته باشید به جای اینکه همیشه تقصیرها را به گردن همسر خود بیندازید. اگر می‌خواهید همسرتان با شما در صلح و آرامش باشد، باید مطمئن باشید که به جای انتقاد مداوم، او را می‌پذیرید و با او مدارا می‌کنید.

از سوی دیگر، اگر عادت داشته باشید که مدام همسرتان را سرزنش کنید، وی پس از مدتی از داشتن یک مکالمه ساده با شما خسته می‌شود. حتی اگر مشخص است که همسرتان مقصر است، چرا به جای استفاده کردن از اشتباه او به عنوان سلاحی برای برنده شدن در بحث، به او اجازه نمی‌دهید که اشتباه خود را بپذیرد و بابت آن عذرخواهی کند؟ چنین چیزی باعث می‌شود در گفتگو آزادی بیشتری داشته باشد.»


صفحات کتاب :
136
کنگره :
‏‫‬‭HQ۷۴۳
دیویی :
‏‫‬‭۳۰۶/۸۱
کتابشناسی ملی :
9388767
شابک :
978-622-8091-12-9
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه مهارت گفتگو