نظر شما چیست؟

معرفی کتاب راه رشد جلد اول1

الگوی دینی تربیت کودک و نوجوان جلد اول کتاب راه رشد

تربیت، یکی از مهم‌ترین و بلکه پراهمیت‌ترین امور زندگی بشر است. تربیت، محصول و ثمرۀ زندگی دنیایی، و هدف از خلقت ماست که به معنای عام آن، نقش و وظیفه‌ای همگانی است. آنچه پیش روی شماست، کتاب «راه رشد» یعنی جامع‌ترین اثر تربیتی منتشر شده از مرحوم آیت الله حائری شیرازی(ره)است که پس از چند سال تلاش توسط جمعی از پژوهشگران، به ساحت اهل اندیشه تقدیم می‌شود.

این اثرِ بدیع و جامع، یکی از مصادیق تولید علم در حوزۀ علوم انسانی و علوم تربیتی به حساب می‌آید. سرّش این است که این کتاب، هم یک اثر «تعلیمی» است و هم یک اثر «تربیتی». هم به دنبال «انتقال» آموزه‌های تربیتی است و هم به دنبال «تأثیرگذاریِ» تربیتی. لازمۀ این هدف این است که کتاب، از زبان خشک علمی، کمی فاصله بگیرد و زبان تربیتی و هدایتگر داشته باشد. 

گزیده کتاب راه رشد جلد اول1

لزوم رجوع مسائل تربیتی به اصول پایدار و مستحکم
مسائل تربیتی باید به اصولی پایدار و محکم برگردند. به عبارت دیگر برنامه‌ریزی تربیتی باید از ریشۀ جهان‌بینی تغذیه کند. نه تنها تربیت، بلکه نظریات و طرح‌ها و قوانین اقتصادی و سیاسی و اجتماعی هم باید به ریشه‌های جهان‌بینی برگردند تا با تغذیه از آن ریشه‌ها، ثبات و پویایی حاصل شود. اگر مسائل به جای آن که از ریشه‌های ثابت تغذیه شوند، به یک سلسله شرایط و تجارب نزدیک به تاریخ آن جامعه برگردد، چون تجربیات و مسائل جدید مطرح می‌شود، این چنین قانونگذاری و برنامه‌ریزی به جای این که پویا باشد، حالت متغیر پیدا می‌کند؛ هنوز طرحی به نتیجه نرسیده، طرح جدید دیگری مطرح می‌شود و برنامه‌ها را عوض می‌کند و در نتیجه، نظریات متعدد و متکثری در عرض هم پیش می‌آیند. این تکثر در نظریات، گویای این است که پایه‌های طرح، بر یک جهان‌بینی که مشخصۀ آن ثبات است، برنامه‌ریزی نشده است.
انسان موجودی است که با همۀ هستی در رابطه است و توجه و تعلق او فقط حیات دنیا نمی‌تواند باشد، زیرا استعداد او محدود گشته و آنچه که باید بشود، نمی‌شود. او برای آنچه که باید بشود، نظرگاه وسیع و جهان‌بینی واقعی لازم دارد و صِرفِ تفکر در حیات دنیا برای جولان فکری و رشد او کافی نیست. 

سال نشر :
1402
صفحات کتاب :
268
کنگره :
BP253/4
دیویی :
644/297
کتابشناسی ملی :
9303769
شابک :
9786004415392

کتاب های مشابه راه رشد (جلد اول)