نظر شما چیست؟

معرفی کتاب دانش آموز انقلابی

کتاب دانش آموز انقلابی اثر محمدصادق سمسار  و گروهی از نویسندگان شامل رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون دانش‌آموزان توسط انتشارات جمال منتشر شده است.

اولین دیدار معلمان با رهبر انقلاب در دهه پنجم انقلاب اسلامی، متآثر از شاه‌کلید بیانیه گام دوم یعنی موضوع تمدن اسلامی (تمدن برخوردار از پیشرفت معنوی و مادی برای رسیدن به غایت الهی از خلقت انسان‌ها) بود. ایشان تعلیم و تربیت را بواسطه تأثیر در انسان‌سازی، مهمترین موضوع تمدن نظام اسلامی برشمردند. اگر حرکت نظام تربیتی کشور برای تربیت انسان در تراز انقلاب و تمدن نوین اسلامی، مسیر خود و سرعت لازم را پیدا کند؛ امید رسیدن به یک تمدن جدید؛ توهم نخواهد بود.

اثر پیش رو تلاشی برای برآوردن این وعده است و می‌کوشد شاخصی برای حرکت نظام تربیتی کشور از منظر رهبر انقلاب اسلامی فراهم آورد. معظم له در سال‌های متمادی به تبیین مطالبات نظام اسلامی از نظام تربیتی کشور پرداخته‌اند، دستیابی به یک فهم منسجم و نظام‌وار از این مطالبات؛ ما را به یک سند مبتنی بر گفتمان رهبر انقلاب اسلامی می‌رساند. از این رو در این اثر به نقل بیانات معظم له بسنده نشده، بلکه سعی در کشف نظام فکری ایشان در این زمینه شده است.

گزیده کتاب دانش آموز انقلابی

برای رسیدن به افق تربیتی دانش‌آموز جمهوری اسلامی ایران، در ابتدا باید ابعاد آن را به دقت شناخت و سپس به دنبال تحقق آن بود. در این فصل به دنبال آن هستیم که چیستی این هدف را در بیانات رهبرانقلاب بیابیم.
اولین سؤالی که به ذهن خطور می‌کند، این است که آیا این مهم در بیانات ایشان مورد اشاره قرار گرفته است؟ سؤال دیگر این است که آیا می‌توان با بررسی بیانات ایشان به عناصر، مؤلِّفه‌ها، آثار  و شاخصه‌ها و در یک کلام به شناختی جامع و عمیق از این هدف برسیم؟

پیش از آنکه به بررسی گسترده افق در کلام رهبر انقلاب بپردازیم، باید اجمالأ بدانیم که ایشان در بیانات خود به این مهم توجه داشته‌اند، «آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت عمومی کشور هدف‌هایی دارد، دنبال هدف‌هایی می‌گردد، این هدف‌ها چیست؟ ما چگونه نسلی می‌خواهیم؟ محصول و خروجی آموزش و پرورش را چه می‌خواهیم باشد؟»

صفحات کتاب :
120
کنگره :
‭DSR۱۶۹۱‬
دیویی :
‭۹۵۵/۰۸۴۴‬
کتابشناسی ملی :
9212291
شابک :
9789642029479
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه دانش آموز انقلابی