امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 68,000
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
180,000
10%
ت 162,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب راه و رسم تجارت

کتاب راه و رسم تجارت در واقع ترجمه و روان‌سازی کتاب المعیشه از فروع کافی اثر محمدبن بن یعقوب کلینی رازی(ره) است که به کوشش آقای رضا مصطفوی تهیه و توسط انتشارات عهدمانا به چاپ رسیده است. مرحوم کلینی در این اثر تلاش کرده است احکام و روایات مربوط به کسب و کار، تجارت، قرض و سایر امور مالی را جمع‌آوری کند تا راهنمای تمامی مسلمین در امور اقتصادی باشد.

ضرورت اصل وحدت رویّه در امور تجاری و نیز در چگونگی معاملات، امری است که لزوم آن بر کسی پوشیده نیست. آن‌چه از روایات در حوزه‌ی مالی و تجاری در دست است، اصول کلی است که اگر تفریع و بررسی شود، برای اداره‌ی امور تجاری بین مسلمانان با مسلمانان و نیز با نامسلمانان، کفایت می‌کند. این احکام و قوانین، آن‌چنان منصفانه و عادلانه تبیین می‌شوند که در همان عصر امامان دو طرف پرسش یا دعوا، هیچ‌کدام ناراضی از محکمه بیرون نمی‌روند.

گزیده کتاب راه و رسم تجارت

خرید و فروش باغ و بستان


1. امام کاظم(ع)می‏فرمود: کسی نزد امام صادق(ع)آمد و گویی قصد نصیحت آن‌حضرت را داشته باشد، گفت: ای اباعبداللَّه! چگونه است که شما اموال خود را پراکنده و تکّه‌تکّه قرار داده‏‌ای، درحالی‌که اگر یک‌جا بودند، انجام کارهایش راحت‏تر و سودش هم بیش‌تر بود!؟
امام صادق(ع)فرمود: پراکنده کرده‌ام که هرگاه مشکلی برای یکی از آن‌ها برسد، مال دیگر ایمن باشد؛ کیسه‌ی پول همه‌ی این‌ها را گرد می‌‏آورد.
2. امام صادق(ع)می‌‏فرمود: سخت‌ترین مالی که انسان پس از خود بر جای نمی‌گذارد مال بی‌کار افتاده است. آن مال را درون دیوار و باغ و خانه جاسازی می‌کند (و به کسی نمی‌دهد و به کاری نمی‌زند.)
3. ابان بن‌عثمان می‌گوید: روزی امام صادق(ع)مرا صدا کرد و فرمود: آیا فلانی زمینش را فروخت؟
گفتم: آری.
فرمود: در تورات نوشته شده است که هرکس زمین یا چاه آب خود را بفروشد و با پولی که از آن می‏‌گیرد، زمین یا آبی نخرد، پولی که گرفته است بی‌برکت می‌‏شود.
4. امام صادق(ع)فرمود: کسی که بستان را می‌‏خرد، بهره‏‌مند و سود برده است؛ کسی که آن را می‌‏فروشد مالش بی‌برکت می‌‏شود.
5.  امام صادق(ع) به غلام خود مصادف فرمود: باغ یا بستان بخر؛ زیرا اگر انسان گرفتار مصیبتی شود و به‌یاد آورد که چیزی باقی گذاشته است که خرج خانواده‏‌اش را تأمین می‏‌کند، آسان‌تر جان می‌‏دهد.
6. امام کاظم(ع)فرمود: پولی که برای فروش باغ و بستان می‌گیری، بی‌برکت است؛ مگر آن‌که با آن باغی همانند آن بخری.
7. امام صادق(ع)فرمود: هنگامی‌که پیامبر(ص)وارد مدینه شد، با قدم‌های مبارک خود خانه‌‏اش را مشخص کرد و عرض کرد: بارالها! هرکس خانه‌‏اش را بفروشد، برایش برکت قرار نده.
8. مسمع به امام صادق(ع)گفت: من زمینی دارم که می‏‌خواهند از من بخرند و مرا به این‌کار تشویق می‏‌کنند.
آن‌حضرت فرمود: هرکس آب و خاک را بفروشد، مالش تباه می‏‌شود.
گفت: قربانت گردم! من آن را گران می‏‌فروشم و خانه‌‏ای بزرگ‏تر از آن می‌خرم.
 فرمود: در این‌صورت اشکالی ندارد.



شابک :
978-622-7574-86-9
سال نشر :
1401
صفحات کتاب :
296
کنگره :
BP129
دیویی :
212/297
کتابشناسی ملی :
9101265

کتاب های مشابه راه و رسم تجارت