کتاب من اعتراف میکنم

زندگینامه و اعترافات وحید افراخته عضو مرکزی سازمان مجاهدین خلق

امتیاز
5 / 0.0
مشاهده نمونه
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
340,000
10%
306,000
نظر شما چیست؟

کتاب پیش رو، به زندگی و زمانه وحید افراخته؛ عضو مرکزی سازمان مجاهدین خلق پرداخته است. کتاب من اعتراف میکنم، اثری متفاوت دربارۀ سازمان مجاهدین خلق در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است.

معرفی کتاب من اعتراف می‌کنم

کتاب من اعتراف می‌کنم نوشتۀ محمد رحمانی است که به همت انتشارات ایران، به چاپ رسیده است. کتاب پیش رو، به زندگی و زمانه وحید افراخته؛ عضو مرکزی سازمان مجاهدین خلق پرداخته است. من اعتراف می‌کنم، اثری متفاوت دربارۀ سازمان مجاهدین خلق در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است. نویسندۀ اثر، با استفاده از منابع و اسناد متعدد در ارتباط با سازمان مذکور، اعترافات وحید افراخته یکی از اعضای کلیدی و اصلی سازمان مجاهدین خلق را روایت کرده است.
افراخته در سال 1354 توسط ساواک دستگیر شد و اعترافات بی‌مانند وی از نظر کمی و کیفی، بزرگ‌ترین ضربه را بعد از ضربۀ شهریور 1350 ساواک، به بدنۀ سازمان مجاهدین خلق وارد کرده است. اهمیت اعترافات افراخته به جهت تسلط وی بر امور داخلی سازمان و جایگاه او در سازمان به عنوان یکی از کلیدی‌ترین و مرکزی‌ترین اعضای مجاهدین خلق است. به باور نویسنده، دقت در اعترافات این عضو سازمان، مسائل مجاهدین خلق را پیش و بعد از افراخته، قابل فهم‌تر خواهد کرد.

خلاصه کتاب من اعتراف میکنم

کتاب «من اعتراف می‌کنم» حول محور زندگی و اعترافات وحید افراخته، عضو کلیدی سازمان مجاهدین خلق نوشته شده است. وی در شهر مشهد و در خانواده‌ای غیر مذهبی متولد شد، اما بر خلاف رویۀ خانواده از همان نوجوانی وارد جریانات مذهبی شد و در انجمن حجتیه بر ضد بهائیت فعالیت می‌کرد. استعداد ذاتی او، سبب ورودش به دانشگاه صنعتی آریامهر شد. در همان اوان نوجوانی به عضویت سازمان مجاهدین خلق در آمد و کار تشکیلاتی را از رده‌های پایین آغاز کرد. همزمان با ورود به فعالیت‌های جدی مبارزاتی، زندگی مخفیانه او نیز آغاز می‌شود و در چندین عملیات خرابکاری و مسلحانۀ سازمان هم‌چون ترور مستشاران آمریکایی، نقش مهمی ایفا می‌کند.
با تغییر ایدئولوژی سازمان، افراخته که تا کنون به عنوان فردی شهادت‌طلب و ثابت‌قدم شناخته می‌شد، به یکباره تغییر رویه داده و به یک مارکسیست خشن تبدیل می‌شود. او که به عضویت حلقۀ مرکزی مجاهدین خلق در آمده، در حذف برخی از اعضای سازمان که با دیدگاه مارکسیستی سازمان مخالف بودند، شرکت داشت و حتی نزدیک‌ترین دوستش را با گلوله کشت و جسدش را سوزاند. اما به یکباره و به شکل کاملاً اتفاقی توسط ساواک دستگیر شد و زیر شکنجۀ مأموران ساواک عنان از کف داد و تعداد زیادی از اعضای کلیدی سازمان مجاهدین خلق را لو می‌دهد.
افراخته اطلاعات بسیار خوب و فراوانی پیرامون ساختار و نوع کار تشکیلاتی سازمان در اختیار ساواک قرار می‌دهد و حتی در اعتراف‌گیری از دوستانش با ساواک همکاری می‌کند. با این وجود، وی به دلیل فعالیت‌های مسلحانه و خرابکارانه به اعدام محکوم و در نهایت در بهمن سال 1354 و در سن 25 سالگی تیرباران می‌شود.
اثر حاضر، با چیدن اعترافات وحید افراخته و دیگر اعضای مجاهدین خلق در کنار یکدیگر و اسناد موجود، توانسته در 900 صفحه اطلاعات جامع و کاملی پیرامون سازمان مجاهدین خلق، علت اصلی تغییر ایدئولوژی سازمان و این‌که هدف از مأموریت‌های خرابکارانه و مسلحانۀ سازمان چه بوده و به چه شیوه‌ای این مأموریت‌ها را انجام می‌داده است، در اختیار مخاطب قرار دهد.

کتاب من اعتراف می‌کنم؛ زندگی و زمانه وحید افراخته

کتاب من اعتراف می‌کنم با زیر عنوان «زندگی و زمانه وحید افراخته» به اعترافات و زندگی او ختم نشده است؛ بلکه این کتاب تقریباً هزار صفحه‌ای، در پنج فصل شرایط جامعۀ حاکم در آن تاریخ و وضعیت مجاهدین خلق را از زاویه‌ای نو برای مخاطب روایت می‌کند. تازه بودن موضوع اثر و انتشار برخی پرونده‌ها برای اولین بار و در کنار آن نقل مستقیم اسناد، به عنوان یک منبع دست اول به بررسی این پروندۀ جنجالی تاریخی پرداخته است. اهمیت اعترافات افراخته از این جهت است که وی جایگاه ویژۀ سازمانی داشته و به عنوان یکی از اعضای مرکزی مجاهدین خلق، بر وقایع درون سازمانی تسلط کافی دارد. از همین رو، با موشکافی اعترافات افراخته می‌توان بسیاری از مسائل قبل و بعد از وی را به راحتی درک کرد.

برشی از کتاب

در فرهنگ سیاسی معاصر به بیرون راندن ناسازگاران و مسأله‌داران یک حزب سیاسی یا دولت و یا ارگانی دیگر تصفیه گفته می‌شود. کاربرد بیشتر این اصطلاح، به خصوص با اضافه کلمۀ «تشکیلاتی» مربوط به سازمان‌ها و احزابی می‌شود که به طور عام بر خطوط مارکسیستی، لنینیستی و به طور خاص بر مشی استالینیستی مبتنی باشند. سازمان مجاهدین خلق ایران از برجسته‌ترین جریان‌ها و ساختارهایی محسوب می‌شود که حذف و «تصفیه» را جزء اصول سازمانی خود قرار داده و آن را تحت هر شرایطی جامه عمل پوشانده است. در این تشکیلات در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، وقتی فردی به تشخیص مسئول خود و رده‌های بالا از اصول ایدئولوژیک و سیاسی و تشکیلاتی سرباز می‌زد و برخوردهای متداول نیز قادر به اقناع وی نبود، مراتب تصفیه تشکیلاتی روی او اعمال می‌گشت.

در وهله نخست مسئولیت‌هایش گرفته و برای اصلاح نقاط ضعفش به کارگری اعزام می‌شد و در مرحله بعد از تشکیلات اخراج و در صورت لزوم حذف می‌شد. مرحلۀ حاد «تصفیه تشکیلاتی» «قتل»، «تصفیه خونین یا تصفیه فیزیکی» نام دارد. افراخته در میان اعترافات خود به چندین مورد از قتل‌های اعضای خودی اشاره می‌کند که برخی از آن‌ها در طبقۀ خونین جای می‌گیرد.

کتاب من اعتراف میکنم برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب من اعتراف می‌کنم به دلیل ارائۀ اطلاعات دست اول از تاریخچۀ سازمان مجاهدین خلق و اعترافات وحید افراخته؛ عضو این سازمان، مورد توجه بسیاری از تاریخ‌نگاران و پژوهشگران قرار گرفته است. اثر پیش رو، در سال 1383 موفق به دریافت جایزه کتاب سال جمهموری اسلامی ایران شده است. از همین رو، این کتاب به عنوان منبع مهمی برای شناخت تاریخچۀ سازمان مجاهدین خلق و شخصیت وحید افراخته به شمار می‌رود.

خرید کتاب من اعتراف میکنم

شما می‌توانید نسخۀ چاپی کتاب من اعتراف می‌کنم از انتشارات ایران را از فروشگاه اینترنتی فراکتاب تهیه کنید. نسخۀ چاپی این کتاب با قیمت مناسب و تخفیف ویژه در اختیار دوست‌داران آن قرار گرفته است تا مخاطبان امکان دسترسی راحت‌تر به آن را پیدا کنند.

خرید کتاب من اعتراف میکنم مشخصات کتاب من اعتراف می کنم در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: ایران
نویسنده: محمد رحمانی
تعداد صفحه: 960
موضوع: زندگینامه و اعترافات وحید افراخته عضو مرکزی سازمان مجاهدین خلق
قالب: چاپی

 

دیویی :
‏‫‬‭955/084045‬
کتابشناسی ملی :
8970597
شابک :
9786225206564
سال نشر :
104
صفحات کتاب :
960
کنگره :
‏‫‬‭DSR1542‭‬‬

کتاب های مشابه من اعتراف می کنم