نظر شما چیست؟

کتاب مرگ چیست، با قلم شیوا و جذاب محمد قلی پور به رشته تحریر درآمده و در انتشارات شاملو منتشر و در دسترس علاقه مندان به کتاب های اسلام و معارف قرار گرفته است.

معرفی کتاب مرگ چیست؟

مرگ رویدادی شگفت انگیز است که بشر نتوانسته از آن فرار کند و این آرمان همیشه با او بوده که چگونه می تواند زندگی ابدی داشته باشد و این مسئله همیشه دغدغه ی افکار وی بوده است. در بین همه آفریده ها، تنها بشر از مرگ و نیستی با خبر بوده و این که تمام جانداران می میرند اعم از «ستارگان و کهکشان ها» که از هم می پاشند اما آگاه نیستند که مرگ به سراغشان می آید و فقط این اشرف مخلوقات است که آگاه است و درک می کند که مرگ چیست؟
کتاب «مرگ» چیست؟، به بررسی و تحلیل مبحث "مرگ" در ادیان ابراهیمی،  دیگر ادیان و از نظر بینش بعضی عالمان می پردازد.
اگه مرگ برای شما هم به نوعی دغدغه تبدیل شده؛ کتاب مرگ چیست؟، گزینه ای مناسب و جذاب برای مطالعه می باشد.

خلاصه کتاب مرگ چیست؟

ما انسان ها از دیرباز در پی پاسخی صریح و روشن برای سوالاتی هم چون {چرا باید مرد؟ بعد از مرگ چه می شود؟ آیا مرگ چاره ای دارد؟ سرنوشت روح پس از مرگ جسم چه خواهد شد؟} و غیره بوده ایم.
"محمد قلی پور" در کتاب مرگ چیست؟ سعی دارد به برخی از این مباحث و سوال ها بپردازد.
کتاب مرگ چیست؟ در سه فصل به نگارش درآمده که به مباحث و موضوعاتی نظیر؛ فصل اول: مرگ در دین های غیر ابراهیمی؛ {مرگ در دین های ماقبل تاریخ، دفن مردگان در دین های ماقبل تاریخ، مرگ در دین های ابتدایی، مرگ در دین های ابتدایی حال حاضر، مرگ در دین های خاموش، مرگ در دین آریایی، مرگ در آیین زرتشت، مرگ در دین های خاور دور}، فصل دوم: مرگ در دین های ابراهیمی؛ {مرگ در آموزه های یهودی، مرگ در آموزه های مسیحی، مرگ در آموزه های اسلامی، مرگ در کلام مولا علی (ع)} ، فصل سوم: مرگ از نظر بعضی فیلسوف ها؛ {مرگ از نظر افلاطون و ملاصدرا، ارسطو، جان هیک، رنه دکارت، توماس آکویناس، هانس گئورگ گادامر} پرداخته و به بررسی و تحلیل آن ها می پردازد.

برشی از متن در کتاب مرگ چیست؟

فصل اول: مرگ در دین های غیر ابراهیمی
مرگ در دین های ابتدایی حال حاضر
الف: دین های بومی آفریقا
«در ادیان آفریقایی انسان با مرگ جسم نابود نمی شود، بلکه در عالم دیگری به حیات خود ادامه می دهد. احترام به ارواح و نیاکان و اعتقاد به اینکه این ارواح می توانند در زندگی بازماندگان اثر بگذارند و نیز دادن هدیه و قربانی برای آن ها، همه موید چنین باوری است. آنان بر این اعتقادند که مرگ در ابتدا وجود نداشته و نیاکان اولیه به آن دچار نمی شدند، اما بعدها در اثر حادثه ای مرگ عارض شده است. گفتنی است این حادثه در اساطیر مختلفی بیان شده است.
در اساطیر آفریقا از جهان مردگان نیز بسیار سخن رفته است. در برخی از این اساطیر سخن از زندگی دیگری است که راه بازگشت در آن وجود ندارد. در برخی اساطیر، جهان مردگان در آسمان و در برخی دیگر در زیر زمین قرار دارد.
در ادیان آفریقا نظام آخرت شناسی مشتمل بر داوری، پاداش و مجازات، کمتر دیده می شود. فقط در برخی از مناطق و در میان بعضی از قبایل، گناهکاران پس از مرگ باید حساب پس دهند و به مجازات اعمال خود برسند. همچنین بعضی از قبایل به تناسخ و انتقال روح معتقدند. آنان بر این باورند که روح پس از مرگ به بدن دیگری منتقل می شود».
ب: دین های بومی آمریکا
بومیان آمریکا هرگز مرگ را به معنای نابودی نمی دانند، بلکه آن را آغاز زندگی دیگری می دانند. آن ها سروده های بسیاری درباره ی مرگ دارند که برخی نشان دهنده ی این است که زندگی حقیقی، پس از مرگ آغاز می شود.
اگر در اینجا و در یک سرزمین غریبه بمیرم، اگر در سرزمینی که مربوط به خودم نیست، بمیرم، به هر حال، غریو رعد، رعد در حال گردش، مرا با خود به خانه ام خواهد برد، اگر در این جا بمیرم، باد؛ بادی که از چمنزار می گذرد، این باد، مرا به خانه ام خواهد برد.
باد و رعد و برق، در همه جا یکسان هستند، پس، در این صورت، چه اهمیتی دارد که من در این جا، در سرزمین غریبه، بمیرم؟
اعتقاد بومیان آمریکا به نوع زندگی آینده، چندان آشکار نیست. بعضی از بومیان، زندگی آینده را همراه با شادی و سرور و بعضی آن را توام با غم و اندوه می دانند. با این حال، بسیاری از قبایل همراه مردگان خود چیزهایی را دفن می کنند؛ گویا در زندگی آینده به این متاع ها نیازمندند. گاه نیز حیواناتی را همراه او دفن می کنند و حتی اگر فرد مهمی باشد، یکی از افراد دشمن را که اسیر شده و یا تعداد زیادی از زنان و کودکان را با او به خاک می سپارند. همه ی این امور حاکی از اعتقاد به زندگی پس از مرگ است.
نویسنده ای درباره ی اعتقاد به مرگ و زندگی آینده در میان بومیان آمریکا می گوید: اعتقاد کلی بومیان آمریکا به دنیای دیگری که در پیش روی ماست به آن ها اجازه داده که مرگ خویش را حاصل طبیعی وجود شناخته و پذیرا شوند. اندیشه ی اجتناب ناپذیر بودن مرگ، در بسیاری از داستان ها و اساطیر ایشان به چشم می خورد. به عنوان مثال، در داستانی از اسکیموها، که در ماه های زمستان تاریکی مطلق را تجربه می کنند، مثالی وجود دارد که عده ای از بزرگترها می گویند آیا بهتر است انسان ها فانی باشند و یا فنا ناپذیر. یکی می گوید: «بگذار ما بدون نور و روشنایی باشیم» و دیگری اضافه می کند:: «در این صورت می توانیم بدون مرگ هم بوده باشیم»، اما سومی می گوید «نه، بهتر است که هم روشنایی و هم مرگ داشته باشیم»!

دانلود کتاب مرگ چیست

نسخه چاپی کتاب مرگ چیست؟ را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری کنید و پس از دریافت کتاب از محتوای ارزشمند آن بهره وافی و کافی ببرید.

دانلود کتاب مرگ چیست

مشخصات کتاب مرگ چیست؟ در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: شاملو
نویسنده: محمد قلی پور
تعداد صفحه: 137
موضوع: اعتقادی، جهان بینی
قالب: الکترونیک

 

صفحات کتاب :
137

کتاب های مشابه مرگ چیست ؟