نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب جین ایر نوشته شارلوت برونته با نام مستعار کارربل و ترجمه ی محمد تقی‌زاده‌مطلق و محمدتقی بهرامی حران، در دسته رمان‌های عاشقانه قرار دارد. این کتاب توسط انتشارات جامی منتشر شده است.

معرفی کتاب جین ایر

جین ایر کتابی است که در زمان انتشارش، استقبال مورد توجه و شایانی از او شد و در محافل ادبی لندن برای شناسایی نویسنده آن اشتیاق زیادی از خود بروز داده اند. در حال حاضر داستان جین ایر را می توان یکی از آثار مهم کلاسیک به شمار آورد، به طوری که از این داستان تا به حال 18 فیلم سینمایی اقتباس شده است.
 رمان عاشقانه جین ایردر حقیقت داستان زندگی دختری است که در کودکی والدین خود را از دست می دهد و یتیم می شود. این دخترک تنها ناملایمات های فراوانی از بستگان نزدیکش می بیند و به همین جهت به پرورشگاه سپرده و در محیط پرورشگاهی بزرگ می شود.

خلاصه کتاب جین ایر

شارلوت برونته با الهام گرفتن از ترجربیات زندگی شخصی خود کتاب جین ایر را نوشته است. شارلوت و دو خواهرش برای آموزش، در کودکی به مدرسه شبانه روزی کاون بریج فرستاده می شوند که این مدرسه شباهت وافری به مؤسسه لووود که جین ایر هشت سال در آن جا زندگی کرد و آموزش دید، دارد. گویی داستان جین ایر داستان زندگی خود شارلوت است با کمی تغییرات، مانند مرگ غم انگیز هلن برنز در داستان جین ایر که بی شباهت به مرگ ماریا برونته، خواهر شارلوت نیست. از آنجایی که تحمل زندگی کسالت بار برای جین ایر سخت و طاقت فرسا بود، تصمیم می گیرد با اعتقاد کامل به فضایل اخلاقی قدم به اجتماع بگذارد و به عنوان معلم سرخانه وارد خانه ای اشرافی شود. ارباب مرموز خانه، آقای روچستر، با او رفتاری عجیب دارد... . 

برشی از متن کتاب

چشم هایی سیاه و وحشی در صورتش می درخشیدند. موهایش مثل سایه یا مثل ابر بی فروغی بود که توفان یا نیروی شدید آذرخش آن را از هم گسسته باشد. روی گردنش بازتاب نور پریده رنگی مثل مهتاب به چشم می خورد؛ همین روشنایی ضعیف به یک رشته ابرهای رقیقی می خورد که ستاره ناهید از آن پدید می آید و رو به افول می رود.
تصویر سوّم قله یک کوه یخ را نشان می داد که در زیر آسمان زمستان قطبی سر برافراشته بود: توده ای از نورهای شمالی (Northern Lights) رشته های به هم چسبیده کم فروغ خود را در فاصله ای دور نشان می داد. در متن پیش زمینه یک سر غول آسا به طرف کوه یخ خم شده و بر آن آرمیده بود. دو دست لاغر زیر قسمت جلوی سر وصل بود و آن را نگه می داشت و در پایین چهره یک روبند از پوست خز سیاه کشیده شده بود. تنها اجزای قابل رؤیت آن چهره عبارت بودند از: یک پیشانی کاملاً پریده رنگ به سفیدی استخوان، چشمی گودافتاده و ثابت که بی روح بود و با تیرگی اش یأس را نشان می داد. بالای شقیقه ها، میان چین های عمامه مانند یک پارچه سیاه، یک حلقه شعله سفید که از جهت کیفیت و ثبات مثل یک ابر درهم و آشفته بود، با روشنی ضعیفی می درخشید و تلألؤ یک رنگ کم فروغ تر آن را می آراست. این هلال پریده رنگ «شبیه یک تاج شاهانه» بود؛ و آنچه در زیر این تاج دیده می شد پیکره یک موجود بی شکل بود.
کمی بعد آقای راچستر پرسید: «وقتی این تصویرها را می کشیدید آیا حالت شادی داشتید؟»
ــ «مجذوب شده بودم، آقا؛ بله، شاد بودم. خلاصه این که، کشیدن این تصاویر برایم مثل برخورداری از پرمایه ترین لذت هایی بود که تا آن زمان می شناختم.»
ــ «خیلی نمی شود مطمئن بود. لذت های شما، به اعتراف خودتان، زیاد نبوده اند؛ امّا به جرأت می گویم موقعی که این رنگ های عجیب را به هم مخلوط می کردید و به آن ها شکل می دادید در یک دنیای رؤیایی هنرمندانه بودید. آیا هر روز مدت زیادی با این ها مشغول بودید؟»  
ــ «کار دیگری نداشتم که انجام بدهم چون مدرسه تعطیل بود و من از صبح تا ظهر و از ظهر تا شب مشغول کشیدن آن ها بودم؛ و طولانی بودن روزهای وسط تابستان هم باعث رغبت بیشتر من به این کار می شد.»
ــ «و با این وصف، از نتیجه زحمت های زیاد خودتان راضی بودید؟»
ــ «به هیچ وجه؛ از تفاوت میان مفاهیم ذهنی و کارهای نقاشی ام رنج می بردم. در هر کدام از این موارد، درباره چیزی فکر کرده بودم که کاملاً قادر به تجسّم آن نبودم.»

بهترین ترجمه کتاب جین ایر

با توجه به ترجمه های موجود در بازار کتاب، می توان ترجمه ی حاضر را یکی از بهترین ترجمه های کتاب جین ایر دانست.

نویسنده کتاب جین ایر

در ماه اوت سال 1847 نویسنده ناشناسی به نام کارربل داستانی انتشار داد که بعدها یکی از کتاب های پرفروش و ماندگار جهان شد. در دسامبر همان سال اکتن و الیس بل نیز هر کدام کتاب داستانی منتشر ساختند. کتاب های این دو نفر فروش نرفت اما کتاب نخست مورد توجه زیاد قرار گرفت و اکنون یکی از آثار مهم کلاسیک به شمار می آید.
کارر، اکتن و الیس بل اسامی مستعار شارلوت، ان و امیلی برونته بودند و داستان هاشان هم عبارت بود از جین ایر، اگنس گری و بلندی های بادگیر.
شارلوت برونته (کارربل) از دو خواهر خود شخصیت نیرومندتری داشت. ظاهر او تصویر کاملی از یک بانوی عصر ویکتوریا بود، اما طبیعت عاطفی و حساس، تیزهوشی و تربیت خاص او باعث شد که او از حد یک نویسنده معمولی فراتر رود. او ضمن برخورداری از نشاط و سرزندگی درونی، زنی بود قوی‏اراده، باوجدان و تا اندازه ای سلطه جو. شارلوت، سومین کودک از شش فرزند پاتریک برونته و ماریا برن ول، در بیست و یکم آوریل 1816 به دنیا آمد.
پدرش کشیش کلیسای انگلیس بود و چنان در کارها سخت می گرفت که به آسانی نمی شد با او کنار آمد، اما از پرورش استعداد داستان پردازی و شعرگویی، که در سه دختر خود یافته بود غفلت نمی کرد. شارلوت با پدر پیر خود تنها ماند و چندی بعد، که از کتاب جین ایر استقبال زیادی شده بود، توانست به نقاط مختلف انگلستان سفر کند. در سال 1854، در سن 38 سالگی با دستیار پدر خود، آرثر نیکولز، ازدواج کرد و یک سال بعد، در حالی که در انتظار تولد کودک خود بود، زندگی را بدرود گفت. آثار دیگر شارلوت برونته عبارتند از: پروفسور، شرلی و ویلت که، بعد از جین ایر از ارزش والایی برخوردارند.

دانلود کتاب جین ایر

نسخه الکترونیکی کتاب جین ایر را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید.

دانلود کتاب جین ایر

مشخصات کتاب جین ایر در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: جامی
نویسنده: شارلوت برونته
مترجمان: محمد تقی‌زاده‌مطلق، محمدتقی بهرامی حران 
تعداد صفحه: 624
موضوع: داستان خارجی، رمان خارجی
قالب: الکترونیک

 

دیویی :
823/8
کتابشناسی ملی :
3713939
شابک :
978-964-5620-34-7
سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
624
کنگره :
PZ3‬‏‫‬‮‭‭/ب49ج9 1393ب‬

کتاب های مشابه جین ایر