دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

کتاب شهید رجایی

شهریور 1402 . سمانه خوش انگشت

محمدعلی رجایی (۱۳۱۲-۱۳۶۰ش) سیاستمدار شیعه و دومین رئیس‌جمهور ایران بود. او در دولت مهدی بازرگان وزیر آموزش و پرورش، نخست‌وزیر دولت سید ابوالحسن بنی‌صدر و نماینده تهران در اولین دوره مجلس شورای اسلامی نیز بود. پس از عزل بنی‌صدر از مقام ریاست‌جمهوری، رجایی با به دست آوردن ۸۸ درصد آرای مردم رئیس‌جمهور شد. در این مقاله به معرفی کتاب شهید رجایی می‌پردازیم.

رجایی ۲۸ روز پس از شروع ریاست جمهوری‌اش، بر اثر انفجار در دفتر نخست‌وزیری به همراه نخست‌وزیرش شهید باهنر به شهادت رسید. گفته شده عامل انفجار مسعود کشمیری، دبیر وقت شورای امنیت ملی و از اعضای سازمان مجاهدین خلق بود که در دستگاه‌های اجرایی ایران نفوذ کرده بود.

کتاب ستاره من

کتاب ستاره من به نویسندگی زهره یزدان پناه قره تپه و نشر انتشارات سوره مهر می باشد. «محمد حسین» برادر «محمدعلی رجایی» بعد از فوت پدر، تحصیل را رها کرده و به تهران می رود تا بتواند کمک خرج خانواده باشد. پس از مدتی محمدعلی نیز به همراه مادرش به تهران، نزد برادرش می آیند. او روزها کار می کند و شب ها درس می خواند، دیپلم می گیرد و بعد به سراغ معلمی می رود.

نخستین مدرسه ای که در آن درس می دهد در شهر بیجار است. پس از آن برای شرکت در امتحانات دانش سرای عالی به تهران بازمی گردد و در رشته ریاضیات پذیرفته می شود. وی پس از طی این مرحله در مقطع کارشناسی ارشد و در رشته آمار در دانشگاه تهران ادامه تحصیل می دهد و در مدرسه کمال مشغول به کار می شود.

او که از فعالان مبارزات انقلابی بود در 11 اردیبهشت 1342 دستگیر می شود، اما چون نمی توانند جرم وی را ثابت کنند از زندان آزاد می گردد، رجایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ریاست جمهوری کشور انتخاب می گردد و در 8 شهریور 1360 در بمب گذاری ساختمان نخست وزیری به شهادت می رسد. نگارنده در هشتمین شماره از مجموعه «قهرمانان انقلاب» در روایتی داستانی زندگی شهیدمحمدعلی رجایی را به مخاطب عرضه کرده است.

برای خرید نسخه چاپی و الکترونیکی کتاب ستاره من به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

کتاب ستاره من

دانلود کتاب ستاره من

روایتی داستانی از زندگی شهید محمد‌علی رجایی. دانلود pdf خرید کتاب چاپی با تخفیف

دانلود کتاب ستاره من

کتاب چراغ صبح

کتاب چراغ صبح به نویسندگی اصغر فکوری و نشر انتشارات سوره مهر می باشد. حتی سنین کودکی اش هم آنقدر عظمت داشت که می توانست دو محله را که بر سر عزاداری عاشورا نزاع داشتند، با یکدیگر آشتی بدهد؛
داستان هم از میان علم و کتل و صدای به هم خوردن استکان هیات ها و نقشه محمدعلی برای آشتی آن ها آغاز می شود. بعد می رسد به روزهای شاگردی و دست فروشی در سبزه میدان. روزهایی که محمدعلی نان و پنیرش را در دستمالی می پیچید و برای فروش کاسه و بشقاب های گلی از خانه بیرون می زد.
اما حکومت رزم آرا بساط دستفروش ها را برچید و محمدعلی وارد نیروی هوایی شد. داستان با روایت خاطراتی زیبا و خواندنی از برخورد محمدعلی رجایی با مردم در لباس نظامی و سرانجام استعفای او ادامه پیدا می کند.
اصغر فکوری نویسنده کتاب «چراغ صبح»، زندگینامه این شهید را به شیوه خطی و کلاسیک و بدون پیچیدگی های ساختاری روایت می کند؛ اما نثر پخته نویسنده و شگفتی حوادث زندگی محمدعلی رجایی، خواندن داستان را برای مخاطب جذاب و دوست داشتنی می کند.

او داستان را با ورود شهید رجایی به جلسات سخنرانی آیت الله طالقانی و علاقه مندی اش به آن بزرگوار ادامه می دهد. جلساتی که بیش از گذشته موجب فعالیت محمدعلی رجایی در زمینه تکثیر و توزیع اعلامیه های امام خمینی (ره) می شود.
دوران معلمی او در بیجار با توصیف های درخشان نویسنده از طبیعت روستا و علاقه بچه ها به معلمشان، یکی از فصل های خواندنی کتاب را تشکیل داده است. برخی ماجرا ها مثل ماجرای جاسازی اعلامیه ها در جعبه های انگور و رساندن آن ها به قزوین و در نهایت دستگیری و بازجویی او توسط ساواک به خوبی توانسته اند بار تعلیق داستان را به دوش بکشند.
ماجرای زندگی آن شهید، تا پیروزی انقلاب و وقوع پی درپی حوادث پس از آن و انتخاب وی به عنوان رییس جمهور و در نهایت شهادت آن دولتمرد انقلاب ادامه پیدا می کند.

برای خرید نسخه چاپی و الکترونیکی کتاب چراغ صبح به اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

کتاب چراغ صبح

دانلود کتاب چراغ صبح

ماجرای زندگی آن شهید، تا پیروزی انقلاب و وقوع پی درپی حوادث پس از آن و انتخاب وی به عنوان رییس جمهور و در نهایت شهادت آن دولتمرد انقلاب ادامه پیدا می کند.

دانلود کتاب چراغ صبح

کتاب بادیه فروش

کتاب بادیه فروش، به برگ هایی از زندگی شهید محمدعلی رجایی می پردازد. در این مجموعه کتاب که با عنوان «پا برهنه» طراحی و تولید شده است، تلاش شده است تا گوشه ای از زندگی و سیره فردی، اجتماعی و سیاسی چند تن از مسئولین و خدمت گزاران راستین جمهوری اسلامی را در قالب خاطرات کوتاه به تصویر کشیده است.

هدف این مجموعه این است که می خواهیم ببینینم مسئولین جمهوری اسلامی چگونه باید باشند و مسئولین فعلی با چه محک و معیاری سنجیده می شوند و نسبت شان با آرمان های انقلاب اسلامی در مورد کارگزاران حکومت چیست؟

کتاب بادیه فروش

دانلود کتاب بادیه فروش

کتاب بادیه فروش، به برگ هایی از زندگی شهید محمدعلی رجایی می پردازد.

دانلود کتاب بادیه فروش

کتاب سه شهید

«سه شهید» اثری تازه به قلم حمید داودآبادی حاوی خاطراتی منتشر نشده از شهیدان طیب حاج رضایی، سید علی اندزگو و محمدعلی رجایی است. در این اثر گفت وگویی صریح و منتشر نشده با خانواده این سه شهید شاخص انقلاب منتشر شده و نکاتی را پیرامون این شخصیت های انقلاب اسلامی بیان کرده اند. شهید سید علی اندرزگو روحانی مبارز و انقلابی 14 سال تحت تعقیب خبیث ترین سرسپردگان رژیم طاغوت شاهنشاهی بود. ساواک که تشکیلات دوره دیده ای با دستگاهی عریض و طویل، بود، در آن زمان چیزی حدود شش میلیون تومان جایزه برای یافتن او تعیین کرده بود. در تاریخ مبارزه مردم مسلمان و انقلاب اسلامی،کمتر کسی را می‌توان یافت که این گونه مزدوران امنیتی را بخود مشغول کرده باشد. شهید محمدعلی رجایی نیز دومین رئیس جمهوری اسلامی ایران بود که در یک ترور در دفتر نخست وزیری به شهادت رسید. همچین طیب حاج رضایی دیگر شخصیتی است که در این کتاب به او پرداخته شده است.

کتاب سه شهید

دانلود کتاب سه شهید

«سه شهید» اثری تازه به قلم حمید داودآبادی حاوی خاطراتی منتشر نشده از شهیدان طیب حاج رضایی، سید علی اندزگو و محمدعلی رجایی است.

دانلود کتاب سه شهید

سمانه خوش انگشت
سمانه خوش انگشت
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *