دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

موضوع کتاب ترگل چیست؟

دی 1401 . علی مهدوی

در ابتدای مقاله موضوع کتاب ترگل چیست؟ بعد از معرفی کتاب اشاره‌ای به محتوای این کتاب در یک خلاصه می‌کنیم.

معرفی کتاب ترگل

کتاب ترگل با بیست دلیل عقلی به اثبات مساله حجاب می‌پردازد. عماد داوری دولت آبادی در این کتاب کاری به دین ندارد و فقط از دلایل عقلی استفاده می‌کند. اصل محتوای این کتاب حاصل سخنرانی‌های آیت الله سید الوالحسن مهدوی است. نویسنده در ابتدای کتاب از خواننده تعهد می‌گیرد که بدون پیش فرض وارد مطالعه کتاب شود و اگر در مورد حجاب ذهنیتی دارد کنار بگذارد و عقل را واسطه قرار دهد.

امکان خرید کتاب ترگل چاپی و دانلود کتاب ترگل pdf در نرم افزار فراکتاب و پاسخ به سوالات مسابقه کتاب ترگل با استفاده از کدی که در فراکتاب برای شما ارسال می‌شود، وجود دارد.

خلاصه کتاب ترگل

چند نکته مهم

در ابتدای کتاب چند نکته مهم گوشزد می‌شود. در نکته نخست نویسنده به زیبایی به تحلیل دلسوزی‌های کشورهای خارجی برای ما مردم ایران می‌پردازد. اینکه این همه شبکه فارسی زبان رایگان در اختیار ما گذارده‌اند و اینکه این دلسوزی‌ها چه سابقه درازی دارد و چه نتیجه‌های عبرت آموزی که تعدادی‌اش هنوز در حافظه مردم ما هنوز باقی مونده است.

در دوم به هوشمندانه بودن استفاده دشمن و منافقان از عبارت «حجاب اجباری» اشاره شده است و در ادامه به پوشیدگی غرب در گذشته‌ای بسیار نزدیک اشاره می‌شود و بعد به نیازی در ما آدم‌ها به نام نیاز جنسی و در انتها اینکه چرا در حجاب زن‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند.

بعد از این مقدمه 20 دلیل عقلی برای حجاب ذکر می‌شود که برخی از آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

دلیل اول: آزادی فکر

اشاره به اینکه چه قوانین سخت گیرانه‌ای برای حجاب در دانشگاه‌های مطرح دنیا رعایت می‌شود که ثابت می‌کند در عقل روشنفکرانه غربی‌ها هم این نتیجه که حجاب باعث آزادی فکر می‌شود پذیرفته شده است.

دلیل دوم: پیشرفت علمی

سال 2009 یک پژوهش در انگلیس روی 700 هزار(!!!) دختر دانشجو نشان داد که آن‌ها در محیط‌هایی که مختلط نباشد نمرات بهتری می‌گیرند و این یعنی پیشرفت علمی!. بله باز هم غربی‌ها به بحث ما کمک کردند. این پژوهش و پژوهش بعدی با ذکر منبع در کتاب استفاده شده است.

دلیل سوم: استحکام و پایداری خانواده

این بخش با ذکر یک مثال از یکی از روانشناسان مطرح دنیا آغاز می‌شود. چشم‌چرانی و بی عفتی همسر یک خانم باعث صلب آسایش او شده است. بله زنان و مردان غربی سیب‌زمینی نیستند، بر خلاف آنچه در هالیود و امثالهم نمایش داده می‌شود. بی‌بندوباری باعث گسسته شدن استحکام خانواده می‌شود.

دلیل چهارم: شیفتگی زن و مرد، محدود به خانواده

ذاتا زن شکارچی است و مرد شکار؛ آیا این به این معنی است که زن‌ها مجاز به شکار همه مردان‌اند و مردها هم اجازه دارند در دام هر زنی بیافتند؟ پاسخ به این سوال رو زن باید با فکر کردن به همسر خود بدهد.

کتاب ترگل حجاب

کتاب ترگل

کتاب ترگل شرح بیست دلیل عقلی و روانشناختی است که عماد داروی دولت آبادی با آن‌ها به اثبات فواید حجاب و پوشیدگی می‌پردازد.

خربد کتاب ترگل حجاب

در ادامه چند دلیل دیگر کتاب را در خلاصه کتاب ترگل را لییست می‌کنیم.

دلیل پنجم: امینت بیشتر، دلیل ششم: پیشگیری از تخلفات قانونی، دلیل هفتم: حفاظب بیشتر ارزش بیشتر، دلیل هشتم: آزادی اجتماعی، دلیل نهم: رونمایی در خانه، دلیل دهم: حجاب عامل حفظ حیا، دلیل یازدهم: حجاب عامل حفظ غیرت، دلیل دوازدهم: حجاب میراث ملی

دلیل سیزدهم کتاب ترگل: پوشش و سلامتی بیشتر

هیجان و استرس روحی عاملی اصلی در بیماری‌های جسمی از جمله سرچطان است.(منبع این تحقیق بین الملی بنا بر رویه نویسنده کتاب ترگل در کتاب ذکر شده است.) در فصل‌های قبل توضیح داده شده است که پوشش نامناسب یا برهنگی در محیطی ناامن باعث اشتغال فکری و در نهایت اضطراب و هیجان خواهد شد.

دلیل چهاردهم: پوشش و فطرت، دلیل پانزدهم: انعطاف بیشتر زن، دلیل شانزدهم: پوشش و چند همسری،  دلیل هفدهم: پوشش عامل کنترل حرص، دلیل هجدهم: پوشیدگی بیشتر، دلیل نوزدهم: نگاه شکنی و دلیل بیستم: حجاب، عامل توجه اساسی مرد به زن

عماد داوری دولت‌آبادی، نویسنده کتاب ترگل در ابتدای کتاب از مخاطبان می‌خواهد کتاب را یک شبه نخوانند و آن را کم‌کم و با تعقل بیشتر مطالعه کنند.

خلاصه کتاب ترگل به صورت چاپی و در 120 صفحه و در قطع جیبی در فراکتاب عرضه شده است.

موضوع کتاب ترگل چیست؟

همانطور که ملاحظه فرمودید کتاب ترگل در مورد حجاب و پوشیدگی بحث می‌کند و برای اثبات آن از دلایل عقلی و روانشناسی استفاده کرده است.

علی مهدوی
علی مهدوی
من علی مهدوی هستم. فارغ التحصیل کارشناسی فن‌آوری اطلاعات و از سال 1392 در فراکتاب در حال فعالیت هستم ... بیوگرافی کامل
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *