دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

خلاصه زندگی نامه شهید تهرانی مقدم

آبان 1402 . سمانه خوش انگشت

خلاصه زندگی نامه شهید تهرانی مقدم

شهید تهرانی مقدم (۶ آبان ۱۳۳۸ – ۲۱ آبان ۱۳۹۰) نظامی ایرانی بود. او در طول جنگ ایران و عراق، از اعضای سپاه پاسداران بود. آخرین سِمَت وی، ریاست سازمان جهاد خودکفایی سپاه بود. او به عنوان یکی از پایه‌گذاران برنامه موشکی در سپاه پاسداران شناخته می‌شود و به «پدر موشکی ایران» معروف است.

خط مقدم

کتاب خط مقدم یا به عبارتی،کتاب شهید طهرانی مقدم، یک روایت داستانی به دور از تخیل و رویاپردازی است که در مورد تشکیل یگان موشکی ایران صحبت می کند. این داستان با محوریت زندگی شهید حسن طهرانی مقدم که به نام پدر موشکی جمهوری اسلامی ایران ملقب است نگاشته شده و از نظر مقطع زمانی، از مرداد سال ۶۳ تا دی سال ۶۵ را شامل می شود.

معرفی کتاب خط مقدم

کتاب شهید تهرانی مقدم یک روایت داستانی به دور از تخیل و رویاپردازی است که در مورد تشکیل یگان موشکی ایران صحبت می کند. این داستان با محوریت زندگی شهید حسن طهرانی مقدم که به نام پدر موشکی جمهوری اسلامی ایران ملقب است نگاشته شده و از نظر مقطع زمانی، از مرداد سال ۶۳ تا دی سال ۶۵ را شامل می شود.
مقطعی که اتفاقا پر از حادثه و موانع پیچیده است. پر از «نمی توانی ها» و «دیگر نمی شودها»، پر از جمله «اینجا دیگر آخر خط است». کتاب خط مقدم نوشته فائضه غفارحدادی است و توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.

خلاصه کتاب خط مقدم

خلاصه زندگی نامه شهید تهرانی مقدم و خط زندگی حسن طهرانی مقدم پر از حادثه است. پر از بالا پایین های ناگهانی و حساس. و پر از موانع پیچیده. پر از «نمی توانی» ها و «دیگر نمی شود»ها. و پر از جمله «اینجا دیگر آخر خط است». پر از سنگ هایی که جلوی راهش افتاده و موانعی که جلوی پایش سبز شده. اما همه را گذرانده. هیچ وقت نایستاده و توقف نکرده است.
هیچ وقت «شیبَش» منفی نشده و هیچ وقت برای بالارفتن بر روی خط های دیگر سوار نشده.

همین ها بوده که خدا هم انگار به خط زندگی اش برکت داده. هرچه به انتها نزدیک تر شده تابع زندگی اش نمایی تر شده و آخر خطش مثل موشک اوج گرفته و بالا رفته. آن قدر بالا که بیشتر خط ها به گَردش نمی رسند. خط هایی که مثل زندگی های ما درگیر «محور افقی» شده اند و با «محور عمودی» قهرند.

شهید تهرانی مقدم

15 تخفیف

خط مقدم

کتاب خط مقدم یک روایت داستانی به دور از تخیل و رویاپردازی است که در مورد تشکیل یگان موشکی ایران صحبت می کند. این داستان با محوریت زندگی شهید...
فائضه غفار حدادی
نویسنده
انتشارات شهید کاظمی
ناشر
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

چرا به حسن طهرانی مقدم پدر موشکی ایران می گویند

سردار سرلشکر پاسدار شهید حسن تهرانی‌مقدم از بنیانگذاران اصلی صنایع موشکی جمهوری اسلامی ایران و بنیانگذار توپخانه و موشکی سپاه در دوران پر افتخار هشت سال دفاع مقدس و مسئول سازمان خودکفایی و تحقیقات صنعتی سپاه پاسداران، بود.

این شهید گرانقدر تقریبا ۲۵ سال از عمر خود را در ایجاد و توسعه این بخش از توان دفاعی قرار داده بود و به عنوان پدر موشکی ایران لقب گرفت.

خرید کتاب خط مقدم

برای خرید کتاب خط مقدم به سایت یا اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید. شما می تواید این کتاب را به 3 صورت چاپی، صوتی و الکترونیکی دریافت کنید.

زندگینامه و وصیت نامه شهید حسن تهرانی مقدم

حسن تهرانی مقدم در بخشی از وصیت نامه خود بر لزوم اقامه عزا برای سید و سالار شهیدان حضرت حسین بن علی(ع) تأکید کرده و اورده است که: «هر وقت به یاد من افتادید برای شادیم یاد و ذکر اهل بیت (ع) و ذکر مصیبت آقا اباعبدالله و ائمه اطهار(ع) نمائید.»

در میان وسایل شخصی شهید تهرانی مقدم، خانواده ایشان دستمال مشکی پیدا کردند که این شهید بزرگوار با الصاق کاغذی بر روی آن خواسته بودند که این دستمال همراه ایشان دفن شده و در قبرشان قرار گیرد. این دستمال اشک مربوط به عزاداری های ایشان در مراسم عزای محرم بوده است.

متن کامل وصیت نامه شهید تهرانی مقدم

متن کامل وصیت نامه ایشان در اختیار خبرگزاری ها قرار نگرفته اما ایشان در بخش دیگری نیز وصیت کرده اند: روی سنگ قبرم بنویسید، اینجا مدفن کسی است که می خواست اسرائیل را نابود کند.

خصوصیات اخلاقی شهید تهرانی مقدم

یکی از نکات قابل توجه در زندگی شهید مقدم چند بعدی بودن شخصیت آن شهید با وجود فعالیت های جهادی و تخصصی کار ایشان بود که با وجود صرف زمان بسیار زیاد برای انجام فعالیت های نظامی با نظم و برنامه ریزی فوق العاده توانست در عرصه های دیگر نیز مفید باشد. نظیر حضور در عرصه های ورزشی که علاقه همیشگی او بود.

کمک به محرومین و انجام امور خیریه و سرپرستی ایتام سادات، ساخت و بازسازی چندین مسجد، دارالقرآن و حوزه علمیه از دیگر فعالیتهای ایشان است که اکنون به یمن تأسیس و حمایت ایشان تعداد زیادی از حافظان و قاریان قرآن و طلاب در این مؤسسات مشغول تدریس هستند.

کار با جوانان و تشویق آنان و اعتماد داشتن به جوان، برخورداری از حسن خلق و لبخند داشتن همیشگی با وجود کار طاقت فرسا، توجه خاص و احترام فوق العاده به مادر و همسر و فرزندان، کمک و حمایت مادی و معنوی به خانواده، خودباوری و عزت مندی، تلاش و پشتکار زیاد، مطیع محض ولایت، مدیریت بی نظیر و استفاده از حداقل امکانات و حداکثر سوددهی، از دیگر خصوصیات این شهید بود.

نحوه شهادت حسن تهرانی مقدم

شهید حسن طهرانی‌مقدم در ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۹۰ بر اثر انفجار زاغه مهمات در پادگان مدرس، واقع در شهرستان ملارد، به همراه ۱۶ تا ۴۰ نفر دیگر از اعضای سپاه پاسداران شهید شد.

سمانه خوش انگشت
سمانه خوش انگشت
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *