دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

خلاصه کتاب آفتاب در مصاف

آبان 1402 . سمانه خوش انگشت

کتاب آفتاب در مصاف به نویسندگی سیدعلی خامنه‌ای از انتشارات انقلاب اسلامی شامل مجموعه ی گفتارهای حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(حفظه الله) درباره ی وجود مقدس امام حسین(ع) و تحلیل وقایع پیش بینی و پس از عاشورای سال 61 هجری است. در این مطلب خلاصه کتاب آفتاب در مصاف را ارائه می‌دهیم.

فهرست مطالب

معرفی کتاب آفتاب در مصاف

عاشورا و مجالس حسینی، از جمله رویدادهای جدایی ناپذیر و تأثیرگذار در زندگی شیعیان محسوب می‌شود، که این موضوع بارها و به مناسبتهای مختلف، از جمله در مناسبتهای مذهبی و تبلیغی، برقلم و بیان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) جاری گشته است …

برای دانلود کتاب آفتاب در مصاف pdf رایگان از طریق نرم‌افزار فراکتاب اقدام کنید.

خرید کتاب آفتاب در مصاف

شما می‌توانید نسخه pdf کتاب آفتاب در مصاف را از طریق فروشگاه اینترنتی فراکتاب به صورت کاملا رایگان دانلود کنید. برای دانلود رایگان کتاب می‌توانید از طریق سایت و اپلیکیشن فراکتاب اقدام کنید. همچنین نسخه چاپی این اثر در فراکتاب با تخفیف ویژه قابل خریداری می باشد.

15 تخفیف

آفتاب در مصاف

کتاب آفتاب در مصاف به نویسندگی سیدعلی خامنه ای  از انتشارات انقلاب اسلامی شامل مجموعه ی گفتارهای حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(حفظه الله) درباره ...
سید علی خامنه ای
نویسنده
انتشارات انقلاب اسلامی
ناشر
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

خلاصه کتاب آفتاب در مصاف

این اثر به گونه‌ای به رشته تحریر درآمده است که به وجوه مختلف سیاسی، فرهنگی و عاطفی عاشورا، بر مبنای زبان روایی شیوا و خوش­خوان، می‌پردازد. کتاب در شش محور اصلی و البته زیر فصل­های منظم نگارش شده است تا دست مخاطب را در مراجعه‌­های موضوعی به کتاب بر اساس نیازش باز بگذارد.این کتاب که با نام علل و ابعاد حادثه عاشورا نیز شناخته می‌شود درباره سخنرانی های حجت السلام سید علی خامنه ای درباره  امام حسین(ع) و تحلیل وقایع پیش و پس واقعه عاشورا در سال 61ق است. این سخنرانی‌ها از‌ سال 1357 ش تا‌ سال ‌1390 ش ایراد شده است.

کتاب آفتاب در مصاف 3 بار تجدید چاپ شده است. همینطور محتوای کتاب «درس‌های عاشورا» نیز از این کتاب استخراج شده است.

هر محور شامل بخش های زیر می باشد:

محور اول

این محور کلیات است.
این بخش در واقع به عوامل پیش از قیام می‌پردازد و عوامل مؤثر در پیدایش قیام امام حسین را معرفی و بررسی می‌نماید.

محور دوم

دومین محور امام حسین علیه‌­السلام
در این بخش از کتاب درباره خود شخصیت امام حسین ورای قیام عاشورا صحبت می­شود. در واقع تفکر امام حسین و همین‌طور سیره فکری و عملی امام و البته ناگفته هایی از شخصیت امام مطرح می‌شود. این که امام به عنوان پیشوا و در شرایط فرهنگی­­-سیاسی آن دوران چه ویژگی‌هایی داشتند و این ویژگی‌ها چه تأثیری بر یاران امام داشت، بیان شده است.

محور سوم آفتاب در مصاف

در محور سومی که در کتاب آفتاب در مصاف مطرح می‌گردد واقعه عاشوراست.
تمامی آن نکاتی که درباره شکل گیری قیام مؤثر بوده‌اند از زمان  مرگ معاویه و بیعت نکردن با یزید و قبل از آن و همین طور شرایط سیاسی مکه در روزهایی که امام حسین در مکه و در مجاورت کعبه بودند و همین طور مناسبات سیاسی شهر کوفه، تعامل امرای شهرها با هسته مرکزی حکومت و علل تصمیم امام برای حرکت به سمت کوفه به مثابه قیام، جمع آوری شده است.

یکی از مهم­ترین سؤالاتی که در ذهن جوان مسلمان شکل می­گیرد این است که چرا امام حسین مدینه را ترک کردند و حتی مهمتر از آن این سؤال مطرح است چرا وقتی قرار است مکه سرزمین امن باشد امام دعوت کوفیانی که پیش­تر در زمان حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام و بعد حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام در امتحان رد شده‌اند را باز مورد آزمون قرار می­دهند؟ این بخش از گردآوری بیانات می‌تواند به خوبی به حل معمای ذهنی جوانان و البته آحاد جامعه پاسخ دهد.

محور چهارم آفتاب در مصاف

این محور یاران عاشوراست.
یکی از سوالات بی‌­شمار درباره عاشورا، موضوع دوست و دشمن است. چه بسا کسانی که در صفین در رکاب حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام بودند و بعد در روز عاشورا به صف دشمن درآمدند و چه یارانی که در صفین تیغ بر سپاه امیرالمؤمنین علیه‌السلام کشیدند و بعد  عصر عاشورا برای امام سرباختند.

یکی از محورهایی که می تواند در پاسخ به سؤالات سیاسی مؤثر و پراهمیت باشد یاران عاشورایی امام است.
عاشورا قرار است درس زندگی بدهد. چه باید کرد که دوست امام بود و به امام اقتدا کرد؟ چه سبک زندگی و چه تفکری می تواند زهیر را به مرتبه­ای برساند که امام در طلب او باشد یا چرا عبدالله ابن جعفی جا می‌ماند؟ این که طرماح از هست و نیست مادی­اش می تواند بگذرد اما از جانش نمی‌تواند، یعنی چه ظرفیت وجودی داشته است؟ تفاوت حضرت عباس با برادرانش محمد حنفیه یا عمر اطرف در چه بود و بی‌شمار سؤالاتی درباره ویژگی‌های یاران امام حسین مطرح می‌شود.

محور پنجم

در محور بعد کتاب آفتاب در مصاف دشمنان امام حسین مطرح می­‌شوند.
«بسم الله الرحمن الرحیم
نامه­‌ای است به حسین ابن علی از سوی شیعیان او از مؤمنان و مسلمانان اما بعد، بشتاب، زیرا که مردم منتظر شما هستند و همه بر شما اتفاق نظر دارند، پس بشتاب بشتاب! و باز بشتاب بشتاب! و السلام»

« باغ­‌ها سرسبز گشته و میوه­‌ها رسیده است، پس هرگاه که اراده کردی بیا که سربازان آماده برای یاری تو در انتظار نشسته‌­اند، والسلام.»

چرا زعمای شهر کوفه که بعضی از آن ها قاریان قرآن و فضلا و فقهای اهل کوفه بودند به سپاه عمرابن سعد پیوستند؟

چرا کوفیانی که با جان و دل از امام خواسته بودند، البته تمام امضا کنندگان نامه‌ها در صف دشمن نشدند و برخی به طرق مختلف و در منازل میان مکه تا کوفه به کاروان امام پیوستند، اما در این میان و به لحاظ کمیت آن دسته که در لباس دشمن شدند و در برابر امام تیغ کشیدند، بسیار بسیار فزونی دارند. این ها خود را مؤمنانی می‌پنداشتند که در حال عبادتند. در این بخش از بیانات، خصایص و تفکراتی مورد بحث قرار گرفته که منجر به «دشمن» شدن گشته است.

محور ششم

ششمین محور به دعاها و زیارت­‌های مربوط به عاشورا اختصاص دارد.
یکی از راه های معرفتی و دستیابی به شناخت خصوصاً در شرایط سیاسی جامعه بعد از واقعه عاشورا استفاده از ادعیه و زیارت‌ها بوده است که هر کدام از آن‌ها تأثیر خاصی در شکل‌گیری نهضت و زنده نگاه داشتن عاشورا داشته است.

ویژگی اساسی «آفتاب در مصاف» این است که محورهای یاد شده هم سو و هم راستا و مرتبط با یکدیگر و در طول هم قرار دارند که به یک انسجام مناسب رسیده است؛ با این همه امکان دست­یابی موضوعی بر داده­های این اثر را برآورده می‌کند.

درباره نویسنده آفتاب در مصاف

سید علی خامنه‌ای دومین رهبر‌ جمهوری اسلامی ایران است. ایشان کتاب های زیادی را تالیف کرده اند که از جمله آن ها:  مانند انسان ۲۵۰ ساله، پیشوای صادق، دو امام مجاهد می‌باشد.
کتاب آفتاب در مصاف

آفتاب در مصاف pdf

نسخه الکترونیک این کتاب با استفاده از فایل pdf و رایگان در فراکتاب منتشر شده است. شما می توانید بعد از دانلود، آن را در خود فراکتاب مطالعه بفرمایید.

اگر شما کتاب را مطالعه کرده‌اید فکر می‌کنید چه مطلب کلیدی در خلاصه کتاب آفتاب در مصاف باید منعکس می‌شد که نشده است؟

 

سمانه خوش انگشت
سمانه خوش انگشت
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *