دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

نقد کتاب ایران در عصر امامان

اسفند 1401 . علی مهدوی

کتاب ایران در عصر امامان به نویسندگی احسان ناظم بکایی، روایتگر چگونگی عبور ایران از عصر باستان به دوره اسلامی است.
آنچه در این مطلب می خوانید:

خلاصه کتاب ایران در عصر امامان

کتاب ایران در عصر امامان به عنوان کتاب دایره المعارف تاریخ، تاریخ ایران در عصر امامان علیهم السلام را تصویر کرده است. تاریخ، ایران را به سرزمین فرصت‌ها و باورها می‌‌شناسد، به سرزمین مردمانی که در هر برهه‌ای امخاطبانز زمان اوضاع را چنان دگرگون می سازند و از آن بهره می برند که انگشت حیرت به دهان غیر ایرانی می‌ماند. بزرگترین اتفاقی که در تاریخ رقم خورده است، ظهور اسلام و گسترش آن است. بسیاری از کشورها و ملت‌ها در مواجهه با اسلام که توسط اعراب به آن‌ها معرفی می‌شد نه تنها زبانشان که فرهنگشان دچار دگرگونی می‌شد، همچون مصر که زبانش به عربی تغییر پیدا کرد. ولی فارسی زبانان با حفظ اصالت فرهنگ و زبان توانستند حقایق اسلام را درک کنند و با بهره‌گیری از متون دینی آینده‌ای درخشان برای ایران رقم بزنند. ۳۵۰ سال صدر اسلام دوره پرهیاهو و شکوفایی فکری ایرانیان می باشد که با پژوهش و تلاش متون علمی و دینی را به زبان‌های عربی و فارسی ترجمه کردند.

در ادامه کتاب ایران در عصر امامان این موضوع پیگیری شده است که ایرانیان افزون بر انتقال دانش و راه‌اندازی نهضت ترجمه‌ی علوم از فارسی و یونانی به عربی، در انتقال خلافت از امویان به عباسیان و ایرانی‌سازی آن نقش چشمگیری داشتند. در ابتدای سده‌ی سوم هجری، ایرانی‌ها نخستین مردمانی لقب گرفتند که عَلَم خودمختاری و استقلال از خلافت را برافراشتند. تاریخ‌نگاران درباره‌ی این دوره، نظرات مختلفی دارند. برخی آن را سال‌های سرخوردگی و سکوت ایرانیان می‌دانند و برخی دیگر، سال‌های پرهیاهوی جنبش‌های فکری، عقیدتی و خیزش‌های گوناگون.

نقد کتاب ایران در عصر امامان

انتشارات سایان با چاپ دایره‌المعارف‌های متعدد توانسته است مخاطبان فراوانی را به خود جذب نماید. کتاب ایران در عصر امامان نیز مانند سایر دایره‌العمارف‌های این ناشر تماما مصور و رنگی چاپ شده است.

احسان ناظم بکایی نویسنده کتاب با روایت 350 سال نخست ظهور اسلام توامان به فضای ایران و حکومت اسلام گریز می‌زند و هر دو را با هم تا انتها پیش می‌برد. زمانی که تازه پیامبر اسلام به دنیا آمده و در حال رشد است و در ایران حکومت ساسانیان در اوج قدرت خود قرار دارد. پس از پیامبر حملات سه خلیفه اول به ایران و اوضاع آشفته ایران به تصویر کشیده شده است.

کتاب ایران در عصر امامان را بهتر است به قول اهالی کتاب، دایره المعارف تاریخی دانست. کتابی که با طراحی و ظاهری خاص شامل کاغذ گلاسه، استفاده از آلبوم مصور و… در جذب مخاطب و تاثیرگذاری مباحث تاریخی موفق بوده است.

این کتاب در واقع دوره ی حساس گذر ایران از دوره باستان به دوره اسلامی را روایت می کند و در کنار روایت تاریخی، ابعاد عقیدتی و سیاسی ایران که مرحله ای بسیار مهم است، را نیز به تصویر می کشد.

از ویژگی های منحصر به فرد این کتاب، می توان به تبیین نقش جناب سلمان فارسی در راستای ورود اسلام به ایران اشاره کرد. نشان دادن این سیر تاریخی در کنار سیر عقیدتی بر جذابیت کتاب و تکامل آن افزوده است.

درسیر تاریخی علل و چگونگی، سقوط سلطنت ساسانی در ایران، پس از حدود 427 سال که این خود جای بسی واکاوی و علت یابی های متعدد دارد، بررسی می شود.

در سیر عقیدتی_سیاسی، شکل گیری مختصات حکمرانی در روزگار بعثت و تاثیرات آن بر قدرتهای اصلی شرق و غرب (شرق همان امپراطوری ساسانی و غرب همان امپراطوری بیزبانس) بررسی می شود. از این منظر، این کتاب روایت های مفصلی دارد، از دوران پیامبر و پس از آن در دوران حضرت علی (ع) و نیز سیر تحولات، در پی جنگ های مختلف که تا ثیرات قابل توجهی در حوادث تاریخی به جا گذاشته است.

از جمله مباحث کتاب: ایرانی ها در زمان خلافت معاویه در تنگنا بودند. آنها به این دلیل که محب علی (ع) و فرزندانش بودند مورد خشم بنی امیه قرار می گرفتند. به طور مثال معاویه به حاکمان سرزمین های ایرانی که طی فتوحات، این سرزمین ها را به دست آورده بود، توصیه می کرد، به ایرانی ها سخت گیری کنند، حاکمان نیز بنا بر این دستور، ایرانی ها را مورد آزار و اذیت قرار می دادند و در واقع آنان را شهروند درجه دو محسوب می کردند.

از دیگر قسمت های خواندنی کتاب که در جذب مخاطب موفق بوده است، روایت سیر فرهنگی مناسک عزاداری امام حسین(ع)است. این خود نقطه اتصال فرهنگ ایرانی و شیعه است و از این منظر این بخش کتاب، بسیار ارزشمند و قابل توجه است. روایت کاملی از محتوای مجالس سوگواری، مکان های سوگواری، انواع سینه زنی ها، مراسم زنجیر زنی، علم برداشتن و…در این بخش به تصویر کشیده می شود.

از جمله بخش های جذاب کتاب ایران در زمان امامان می توان اشاره کرد به: جنبش ایرانی سیاه جامگان به رهبری ابومسلم خراسانی و جنبش خرمدینان به رهبری بابک خرمدین، که هیجان خاص خود را دارد و برای خواننده بسیار جذاب می باشد.

از موارد مهم دیگری که در این سیر روایی تاریخی، سیاسی و دینی به چشم می خورد و بسیار غرور آفرین نیز می باشد، توجه به این مطلب است که: ایران عزیز در گذر از دوره باستان به دوره اسلامی و الحاق به قلمرو اسلامی، استقلال فرهنگی و زبانی و رسوم خود را حفظ کرده و مانند دیگر سرزمین ها همچون مصر، در زبان و فرهنگ اعراب حل نشده و این نقطه اتصال دو فرهنگ و دو آیین با حفظ استقلال های فرهنگی و هویتی از زیباترین روایت های کتاب است.

کتاب حاضر در واقع به بخشی از تاریخ پرداخته است که در عین اهمیت، کمتر در مورد آن نوشته شده است، بنابراین ممکن است به طور خیلی کامل این مرحله تاریخی و مهم را به تصویر نکشیده باشد اما همینکه به روایت این بخش تاریخ ایران پرداخته، در باز شدن برخی نکات مبهم مربوط به جریان ورود اسلام به ایران، موفق بوده است.

آنچه مسلم است، هر ایرانی مسلمان که علاقه مند است با یک روایت تاریخی مستند و مصور از مهم ترین مرحله ی تاریخ ایران آشنا شود، می تواند به کتاب ایران در عصر امامان نوشته احسان کاظم بکايی، مراجعه کند. چرا که در بخش های مختلف کتاب آدرس دقیق به استناد منابع متقن و قابل اعتماد موجود می باشد.

خرید کتاب ایران در عصر امامان

خرید کتاب ایران در عصر امامان با تخفیف ویژه در فراکتاب امکان پذیر است.

نقد کتاب ایران در عصر امامان

کتاب ایران در عصر امامان

کتاب ایران در عصر امامان نوشته احسان ناظم بکایی، روایتگر چگونگی عبور ایران از عصر باستان به دوره اسلامی است.

خربد کتاب ایران در عصر امامان

چند تصویر از متن کتاب ایران در عصر امامان

متن کتاب ایران در عصر امامان صفحه 48

 

متن کتاب ایران در عصر امامان صفحه 106

 

متن کتاب ایران در عصر امامان صفحه 156

 

متن کتاب ایران در عصر امامان صفحه 170

 

متن کتاب ایران در عصر امامان صفحه 188

بخشی از متن کتاب ایران در عصر امامان

تصرف ایران به دست عرب ها همچنان یکی از نقاط چالش برانگیز تاریخ ماست. در عرض کمتر از بیست سال، فاتحان عرب حدود سه میلیون کیلومتر مربع از خاک ایران را تسخیر کردند. حکومتی ساقط شد که سده‌ها در کنار روم، یکی از قدرت‌های بزرگ جهان بود. در واقع، عرب‌ها کاری را به سرانجام رساندند که امپراتوری روم با آن سابقه و تجهیزات از عهده‌اش برنیامده بود. در این باره، مورخان بسته به عقیده و احساسات قومیتی نکات مختلفی نوشته‌اند.
سلسله سسانی پس از قبل خسروپرویز دچار آشوب شد. در عرض چهار سال حدود ده نفر بر تخت شاهی نشستند و تسویه حساب خونین در داخل دربار روی داد. عرب‌ها انسجام داشتند و معتقد بودند در صورت کشته شدن به بهشت خواهند رفت اما سربازان ایرانی چیزی برای دفاع کردن نداشتند. در واقع سربازان ایرانی نجنگیدند و عده‌ی زیادی از آن‌ها به مسلمانان پیوستند.

نظر امام علی علیه‌السلام در مورد فتوحات خلفا در ایران

pdf کتاب ایران در عصر امامان

دانلود کتاب ایران در عصر امامان ممکن نیست، ناشر کتاب ایران در عصر امامان pdf را منتشر نکرده است. دانلود کتاب ایران در عصر امامان پی دی اف باعث تضییع حق نویسنده و ناشر خواهد شد. همچنین کتاب صوتی ایران در عصر امامان تولید نشده است، این کتاب تماما مصور است و جذابیت آن به مطالعه دیداری کتاب است.

فهرست کتاب ایران در عصر امامان

فهرست کتاب ایران در عصر امامان

 

ایران در عصر امامان فهرست

 

ایران در عصر امامان سایان

انتشارات سایان در سال 1389 تاسیس شده و هدف از تاسیس این انتشارات چاپ دانشنامه و دایره‌المعارف‌های مصور می‌باشد و تاکنون نزدیک به 100عنوان کتاب برای مخاطبان خود منتشر کرده‌ است.

نشر سایان سعی می‌کند در کنار اهمیت دادن به محتوا، در چاپ و صحافی کتاب‌ها نیز باکیفیت عمل کند. مشخصه‌ی تمام کتاب‌ها،مصور بودن، چاپ تمام‌رنگی، استفاده از کاغذ گلاسه و صحافی با جلد سخت است.

کتاب ایران در عصر امامان با همین خصوصیات منتشر شده از جانب انتشارات سایان می باشد.

احسان ناظم بکایی

احسان ناظم بکایی متولد ۱۳۶۰ در تهران می باشد. وی روزنامه‌نگار، نویسنده و عضو انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران است و دارای فوق‌لیسانس مطالعات فرهنگی و رسانه نیز می باشد. او فعالیت مطبوعاتی‌اش را از ۱۳۷۹ با سروش جوان آغاز کرد. عضو تحریریه هفته‌نامه همشهری جوان از ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۶ بود و همچنین نویسنده ماهنامه فیلم، تماشاگران، ایران، اعتماد، تماشا، هفت صبح، جام جم، هفته‌نامه صداوسیما، ۲۴ و……

کتاب ایران در عصر امامان ترجمه ایشان می باشد.

حسن روح الامین

تصویرگر کتاب ایران در عصر امامان آقای حسن روح الامین هستند. ایشان متولد پاییز 1364 در شهر تهران و فارغ التحصیل رشته نقاشی در هنرستان هنرهای زیبای تهران و همچنین فارغ التحصیل رشته نقاشی در مقطع کارشناسی از دانشگاه هنر شاهد هستند. روح الامین فعالیت در زمینه تصویرسازی را از سال 1382شروع کرده است و با برگزاری 5 نمایشگاه تصویرسازی انفرادی و برگزاری نمایشگاه گروهی نقاشی در نگارستان شاهد در سال 1386 و همچنین شرکت در نمایشگاه گروهی نسل نو سال 1386 گالری هما و نیز شرکت در نمایشگاه انفرادی از آثار نقاشی در هامبورگ در سال 1395 و چندین نمایشگاه معتبر دیگر از جمله فعالیت‌های هنری وی است.
برخی از جوایز و فعالیت هایی حسن روح الامین:

جایزه دوم جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان 1385
منتخب مسابقه بین المللی ادیان توحیدی 1386
جایزه ششم جشنواره تجسمی دامونفر 1387
جایزه نخست رشته تصویرسازی جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان 1387
جایزه نخست رشته نقاشی جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان 1387
جایزه دوم تصویرسازی جشنواره تجسمی آزادگان 1389
جایزه مداد پرنده از جشنواره کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
تدریس در کلاس های دانشکده های هنر تهران
داور دو دوره از جشنواره تجسمی هنر جوان در رشته تصویرسازی

 

علی مهدوی
علی مهدوی
من علی مهدوی هستم. فارغ التحصیل کارشناسی فن‌آوری اطلاعات و از سال 1392 در فراکتاب در حال فعالیت هستم ... بیوگرافی کامل
احسان ناظم بکایی
10 اسفند 1401

سلام. ممنون بابت معرفی کتاب. لطف کردید

فراکتاب
10 اسفند 1401

با عرض سلام، جناب ناظم بکایی از اینکه این مطلب مورد توجه نویسنده برجسته‌ی این اثر قرار گرفت، بسیار خرسندیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *