در کتاب من دیگر ما جلد هفتم نویسنده به نقش بازی های رایانه ای در تربیت فرزند پرداخته است و با بیانی دقیق تاثیرات مخرب این نوع بازی ها را به مخاطب ارائه می دهد.
مجموعه کتب من دیگر ما (فرزند ما از ما جدا نیست، او خود ماست اما در اندازه ای کوچکتر) به ابعاد مختلف موضوع تربیت فرزند پرداخته و با شناخت نسبتا دقیقی از شخصیت کودک و نوجوان نگارش شده است. این مجموعه جزء بهترین آثار دراین زمینه شناخته شده و دارای 14 جلد می باشد و در دوره های مختلف توسط انتشارات آیین فطرت به چاپ رسیده و وارد بازار کتاب شده است. نویسنده در جلدهای مختلف این مجموعه به دنبال آن است تا از زاویه های متفاوت مسائل پیش روی امر تربیت را بررسی کرده و برای آن راه حل هایی ارائه دهد.
معرفی کتاب من دیگر ما جلد هفتم
در جلد هفتم نویسنده به نقش بازی های رایانه ای در تربیت فرزند پرداخته است و با بیانی دقیق تاثیرات مخرب این نوع بازی ها را به مخاطب ارائه می دهد. او تلاش می کند با یادآوری مباحث گذشته، که در جلدهای پیشین این مجموعه مطرح شده است، اثرات کمرنگ شدن بازی های هیجانی-حرکتی و به طور کلی بازی های گرم و با محبت گذشته را از یک سو و نیز جایگزینی بازی های سرد رایانه ای را از سوی دیگر، بیان نموده و مخاطب را در این زمینه به تفکر وادارد.
نویسنده در مقدمه کتاب، با یک نوآوری جذاب، به بیان گلایه های ترک بازی های زیبای دوران کودکی، از زبان خود بازی پرداخته و در یک محاوره صمیمی بین بازی و مربی، یادآور تاثیرات مثبت، هیجانات دل انگیز، همراهی های همیشگی بازی های آن دوران شده و از والدین به عنوان دوستان قدیمی اش، می خواهد باری دیگر کودکش را به او بسپارند تا کودکان امروزی نیز، از آن تجربه های شیرین بهره مند گردند.
من دیگر ما جلد هفتم
خلاصه کتاب من دیگر ما جلد هفتم
این کتاب در سه بخش اصلی نگارش شده است. بخش اول: آدم آهنی شدن سخت است (بازی های رایانه ای و روابط فرزندان): در این بخش، نویسنده به تاثیر مستقیم بازی رایانه ای بر روابط کودکان اشاره می کند و از این منظر انواع روابط کودک را بررسی نموده و آن را در پنج فصل جدا، ارائه می دهد.
فصل اول، رابطه فرزند با خویش: دراین فصل به مشکلات ناشی از تاثیر بازی رایانه ای بر خود فرزند از جمله پیامدهای جسمی مانند: کم تحرکی، چاقی، درد ستون مهره و گردن ، اختلال در تغذیه، دردهای مفصلی، اختلالات گوارشی و… یا پیامدهای روحی و فکری (ترس، اعتیاد، عدم آرامش، ضعف اراده و…) یا پیامدهای تربیتی (پوشش ها و آرایش ها، ترویج تفریح نادرست، طرح نابجای مسائل جنسی، ضعف روحیه ی علمی و…)می پردازد. در این بین نویسنده سعی دارد با استناد به بحث های پزشکی و تجربه های مختلف، روایت های دینی، نظرات کارشناسان و پژوهشگران، تهدیدات این نوع بازی ها را به سمع و نظر مخاطب برساند.
فصل دوم، رابطه فرزند با جامعه: دراین بخش نویسنده پنج موضوع اصلی را مورد توجه قرار می دهد و در مورد هر کدام توضیحاتی ارائه می دهد.
الف: رابطه دختر و پسر و زن و مرد
ب: رابطه با مردم و حق الناس
ج: رابطه با اعضای خانواده
د: رابطه با دشمن
ه: ازبین رفتن حس وطن دوستی
نکته قابل توجه در این فصل طبق معمول، دقت بسیار زیاد نویسنده، در طرح موضوعات فراگیر و قابل توجهی است که ممکن است، گاهی روزمرگی ها باعث شده باشد این موضوعات ریز و البته مهم به فراموشی سپرده شود. دقت نویسنده در طرح انواع رابطه ها و مورد توجه قرار دادن ریزترین موضوعات در این زمینه، قابل تحسین است.
فصل سوم من دیگر ما جلد هفتم، رابطه فرزند با طبیعت: در این فصل به تاثیر بازی های رایانه ای بر روابط کودک با طبیعت پرداخته می شود. شاید برای مخاطب جالب باشد که چطور می تواند این ها به هم ربط پیدا کنند؟! اما کافی ست این بخش از کتاب را مطالعه کنید تا متوجه شوید چه ظریف و هنرمندانه نویسنده به این روابط پرداخته و توضیحات نسبتا کاملی، در این زمینه و در دوقسمت الف: مظاهر طبیعت و ب: معماری و خانه داری ارائه داده است.
فصل چهارم، رابطه فرزند با معبود: در این بخش نیز نویسنده در ابتدا جایگاه عبادت و نیاز ضروری شناخت و انس با خدا را مطرح می کند و در ادامه توضیح می دهد که چگونه برخی بازی های رایانه ای به دنبال حذف انس با معبود، برای مخاطب خود هستند. چگونه بعضی بازی هایی که در کتاب، به آن اشاره می کند، دنبال مقدس زدایی از امر دین و عبادت هستند. معرفی بازی های مختلف رایانه ای و چگونگی عملکرد آنها در این زمینه، دغدغه جدی نویسنده می باشد. لازم به ذکر است این موارد با بررسی های کامل و نظرات کارشناسی همراه بوده و پیشنهاد می شود برای آشنایی با لیست برخی از این بازی های مخرب و آگاهی های لازم، این بخش کتاب را با دقت مطالعه بفرمایید.
فصل پنجم، رابطه فرزند باشیطان: در فصل آخر به بیان انواع ارتباطات و بررسی انواع نماد های شیطان پرستی می پردازد و طبق نظرات کارشناسی اثبات می کند، چگونه در حین بازی کودک با این نمادها، آشنا و روحش با آنها عجین می شود.
بخش دوم، چرایی گرایش به بازی های رایانه ای: در بخش دوم نویسنده پس از گذر از نقش مخرب بازی های رایانه ای، به دنبال پاسخ به این سوال مخاطب می باشد: اصلا چه شد که این بازی ها وارد زندگی کودکان و نوجوانان شد؟
در پاسخ، به برخی موارد اشاره می نماید. 1-ویژگی بازی های رایانه ای از جمله نقش پر رنگ کاربر در خلق اتفاقات، استفاده از قانون پاداش، مدت زمان طولانی، گستردگی مخاطبان، احساس رقابت با دیگران، هزینه پایین، درآمد زایی 2-ناآگاهی والدین 3-انحراف مسیر سرگرمی 4-کم جمعیت شدن خانواده 5-زیادشدن تنش های خانوادگی 6-بیکاری… و برای هرکدام از این موارد توضیحاتی همراه با تحلیل ارائه می دهد.
اما بخش سوم ودر واقع آخرین بخش از کتاب(چه باید کرد؟)
در این بخش می خوانیم: هرچند بخش اصلی پاسخ های مربوط باین سوال که چه باید کنیم؟ در جلدهای مختلف مجموعه من دیگر ما آمده است، اما به طور کلی پیشنهادات و ارائه راه حل هایی به طور مختصر در این زمینه، در این بخش آمده از جمله: -1آگاهی دادن 2-تغییر دادن رابطه ها در سه بعد عاطفی، بعد شخصیتی و بعد زمانی 3- فراهم کردن زمینه انتخاب 4-ایجاد زمینه بازی ها وکارهای جذاب 5-استفاده کردن از شخصیت محوری 6-حساس نکردن فرزند به بازی های رایانه ای و….
از موارد قابل توجه در کتاب من دیگر ما جلد هفتم این است که نویسنده تنها به بیان مشکل و آسیب و تحلیل آن بسنده نکرده، بلکه به بیان راه حل نیز پرداخته و از این منظر، همراه مخاطب خود بوده است و این از ارزشمند ترین ویژگی های این کتاب می باشد.
برشی از متن کتاب
ما در تربیت فرزندان خویش باید مراقب بعد جسمانی، روحی و تربیتی آنها باشیم. برای همین باید بدانیم که بازی های رایانه ای چه تاثیری روی فرزندان ما در این سه بعد دارد. بسیاری از بیماری ها در کمین فرزندان رایانه ای ماست که هر کدام می تواند خطری جدی، در زندگی آنان باشد. مشکلاتی از قبیل فشار خون، چاقی مفرط، سوء تغذیه، بیماری های قلبی، درد های مفصلی و…
همچنین آسیب های زیادی از نظر روحی در کمین کودکان رایانه ای است که با وجود برخی از این آسیب ها، دیگر نمی توان به یک تربیت صحیح وآسان چشم دوخت. ترس، اعتیاد، افسردگی، از جمله آسیب هایی است که به مرور زمان می تواند تولید شود.
بازی های رایانه ای در آسیب های تربیتی هم نقش دارد و رد پای آن را می توان در جای جای تربیت، به راحتی مشاهده کرد.