دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

خلاصه زندگی نامه شهید همت

خرداد 1402 . علی مهدوی

شهید محمدابراهیم همت معروف به شهید همت متولد ۱۲ فروردین ۱۳۳۴ در شهرضا اصفهان از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی بود. در این کتاب چندین کتاب که خلاصه زندگی نامه شهید همت را ارائه کرده‌اند معرفی می‌کنیم.

فهرست مطالب

خلاصه زندگی نامه شهید همت

محمدابراهیم همت قبل از انقلاب اسلامی ایران به شغل معلمی اشتغال و در صف مبارزان علیه حکومت پهلوی قرار داشت که بارها ساواک به او اخطار داده و حکم ترور و اعدامش صادر شده بود. بعد از انقلاب به همراه دوستانش سپاه شهرضا را تشکیل داده و مسئولیت‌هایی را در همین زمینه عهده‌دار شد. با آغاز جنگ تحمیلی به جبهه رفته و در عملیات‌های فتح المبین و بیت المقدس، رمضان، عملیات مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی و والفجر ۱، والفجر ۳، والفجر ۴، خیبر شرکت کرده و مسئولیت‌هایی را بر عهده داشت. او فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) را بر عهده داشت و چندین عملیات را فرماندهی کرد.

شهید همت

شهید همت در کجا به شهادت رسیدند

سرانجام در عملیات خیبر در 17 اسفند سال 1362 به همراه معاونش شهید اکبر زجاجی در محل تقاطع جاده‌های جزایر مجنون شمالی و جنوبی در اثر اصابت گلولهٔ توپ در نزدیکی آنها به شهادت رسیدند. پیکر او در شهرضا دفن شد و سنگ مزاری به عنوان یادبود ایشان در بهشت زهرای تهران نصب شده است. سن شهید همت هنگام شهادت 28 سال بوده است.

تحقیق در مورد شهید همت

تحقیق در مورد شهید همت به عنوان یک شهید شاخص بسیار انجام شده است و نویسندگان در کتاب‌های فراوانی سعی در ارائه زندگینامه شهید همت و خصوصیات اخلاقی شهید همت ایشان نموده‌اند که در ادامه چندین کتاب را معرفی می‌کنیم.

کتاب نیمه پنهان ماه 2، کتاب شهید همت

زندگی نامه شهید همت از زبان همسرش در کتاب نیمه پنهان ماه کتاب شهید همت در نتیجه مصاحبه با همسر شهید همت سرکار خانم ژیلا بدیهیان گردآوری و تنظیم شده است. این کتاب را حبیبه جعفریان نویسندگی کرده است.

کتاب شهید همت

کتاب شهید همت

کتاب نیمه پنهان ماه شهید همت نوشته حبیبه جعفریان روایت زندگی و خاطرات سردار شهید حاج محمدابراهیم همت از زبان همسر ایشان، ژیلا بدیهیان را شرح می‌دهد.

کتاب نیمه پنهان ماه شهید همت pdf

ماه همراه بچه هاست

این کتاب زندگی نامه شهید همت از ولادت تا شهادت وی را در برمی گیرد. برای نگارش این کتاب با پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و همرزمان وی مصاحبه انجام شده است.

کتاب ماه همراه بچه هاست

کتاب ماه همراه بچه هاست

حاج ابراهیم همت در یکی از خاطرات خود در پاییز سال 1361 در زمان انجام عملیات مسلم بن عقیل اشاره می کند که در شب عملیات قرص ماه کامل بود. از این رو رزمنده ها حین گذر از کوه به راحتی دیده می شدند.

دانلود کتاب ماه همراه بچه هاست

ضربت متقابل

کتاب ضربت متقابل درباره کارنامه عملیاتی لشکر 27 محمدرسول الله در تابستان 61 توسط گلعلی بابایی و حسین بهزاد نگارش یافته است. نوشته های کتاب بیانگر واقعیت جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و کاملاً مستند و معتبر است و جای هیچ شک و شبهه ای برای حقایق موجود در عملیات رمضان به جا نمی گذارد.

نویسنده اثر تاریخ واقعی جنگ را بدون دخل و تصرف همراه با خاطرات فرماندهان روایت می کند و فضاسازی و شخصیت سازی در این کتاب جایی ندارد؛ چراکه در پژوهش نمی توان شخصیت کاذب و خیالی ایجاد کرد و باید عین همان که هست گفته شود. به زندگی روزمره شهید همت و متوسلیان هم در ضربت متقابل اشاره شده است؛ ولی باز هم نمی توان گفت کتاب خاطره نویسی است، چون درخاطره نویسی دست خاطره نویس باز و ممکن است کنار شخصیت اصلی، شخصیت پردازی را هم چاشنی کار بکند.

کتاب ضربت متقابل

زندگی نامه شهید همت pdf

کتاب ضربت متقابل درباره کارنامه عملیاتی لشکر 27 محمدرسول الله در تابستان 61 توسط گلعلی بابایی و حسین بهزاد نگارش یافته است.

دانلود کتاب ضربت متقابل

شراره های خورشید

خواننده در این اثر؛ حوادث و ماجراهای شگفت انگیزی از تاریخچه لشکر27 و واپسین ماه های حیات دنیوی فرمانده پرآوازه آن، شهید محمدابراهیم همت را می خواند که عمده آن ها از جمله مهم ترین ناگفته های دوران دفاع مقدّس بوده و اکنون اوّل بار است که در قالب اثری مکتوب، انتشار می یابد.

کتاب شراره های خورشید

کتاب شراره های خورشید

خواننده در این اثر؛ حوادث و ماجراهای شگفت انگیزی از تاریخچه لشکر27 و واپسین ماه های حیات دنیوی فرمانده پرآوازه آن، شهید محمدابراهیم همت را می خواند.

کتاب

متن کوتاه درباره شهید همت

خلاصه زندگینامه و وصیت نامه شهید همت در کتاب طنین همت، روایت شده است. از ویژگی های این کتاب بیان مکالمه های حاج همت با دیگر فرماندهان است که سرشار از معنویت و صفاست. مصاحبه های شهید همت، وصیت نامه و گلچینی از سخنان آن شهید مطالبی خواندنی و جذاب فراهم آورده است که ما را به جبهه های نورانی حق رهسپار می گرداند.

طنین همت

طنین همت، گوشه ای از زندگانی سردار شهید محمد ابراهیم همت را بیان می کند.از ویژگی های این کتاب بیان مکالمه های حاج همت با دیگر فرماندهان است که سرشار ا...
انتشارات جمال
ناشر
ابراهیم رستمی
نویسنده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

یادگاران 2 کتاب همت

این کتاب روایاتی از زندگی و رشادت‌های شهید محمدابراهیم همت است. کتاب شهید همت، جلد دوم از مجموعه یادگاران و نوشته مریم برادران است که در انتشارات روایت فتح به چاپ رسیده است. انتشارات روایت فتح که در زمینه چاپ کتاب‌های دفاع مقدس، خاطرات شهدا و ادبیات پایداری فعالیت‌های گسترده‌ای دارد، از زیرمجموعه‌های بنیاد فرهنگی روایت فتح است.

بنیاد فرهنگی روایت فتح متولی جشنواره‌های بین‌المللی فیلم مقاومت، جشنواره تئاتر مقاومت، جشنواره هنر مقاومت است و در حوزه‌های تئاتر و هنرهای نمایشی، مستند، سینما، هنرهای تجسمی، ادبیات و رسانه فعالیت دارد.

خلاصه کتاب شهید همت

کتاب یادگاران 2

توضیحات

دانلود کتاب همت

خلاصه کتاب شهید همت

کتاب یادگاران 2، روایاتی از زندگی و رشادت‌های شهید محمدابراهیم همت است. کتاب شهید همت، جلد دوم از مجموعه یادگاران و نوشته مریم برادران است که در انتشارات روایت فتح به چاپ رسیده است. انتشارات روایت فتح که در زمینه چاپ کتاب‌های دفاع مقدس، خاطرات شهدا و ادبیات پایداری فعالیت‌های گسترده‌ای دارد، از زیرمجموعه‌های بنیاد فرهنگی روایت فتح است. بنیاد فرهنگی روایت فتح متولی جشنواره‌های بین‌المللی فیلم مقاومت، جشنواره تئاتر مقاومت، جشنواره هنر مقاومت است و در حوزه‌های تئاتر و هنرهای نمایشی، مستند، سینما، هنرهای تجسمی، ادبیات و رسانه فعالیت دارد.

17 اسفند در دل خود خاطره شهادت مردی را قرار داده که دوازدهم فروردین سال 1334 در اصفهان به دنیا آمد. پس از شروع جنگ تحمیلی، به صحنه جنگ وارد شد و در مدت حضورش در جبهه‌های نبرد، خدمات موثری ارایه کرد و در نهایت در هفدهم اسفند سال 1362 در جزیره مجنون به شهادت رسید.
مردی که در برابر خواسته همسرش برای خواندن خطبه عقدشان توسط حضرت امام می‌گوید: ” راضی نیستم روز قیامت جوابگوی این سؤال باشم که چرا وقت مردی را که متعلق به یک میلیارد مسلمان است به خودت اختصاص دادی.” همت کسی بود که به گفته همسرش دست خانواده‌اش را جهت خرید برای او باز گذاشته بود، اما برای خودش جز یک حلقه ساده که قیمت آن به دویست تومان هم نمی‌رسید، خرید دیگری نکرد. مراسم عقدشان به دور از هرگونه تجملات و ریخت و پاش برگزار شد. همسر شهید با لباس ساده سرسفره حاضر شده و همت نیز یک دست لباس سپاه به تن کرده بود.
قصه‌ی همت بعضی صفحاتش مثل قصه‌ی خیلی‌های دیگر است و بعضی‌هایش فقط مال خود اوست. او هم قصه‌ی به دنیا آمدنش هرچه بود، مثل همه‌ی ما، وقتی آمد گریست. بچگی کرد. مدرسه رفت. حتی گاهی از معلمش کتک خورد و گاهی به دوستانش پس گردنی زد. بعضی تابستان‌ها کار کرد. دوست داشت داروسازی بخواند، ولی در کنکور قبول نشد. بعد دانشسرا رفت و معلمی کرد. او هم قهر، و هم عشق، هردو را داشت. خندید و خنداند و زندگی کرد و همراه شد. و در آخر رفت و گریاند.

معلم فراری: بر اساس زندگی شهید محمدابراهیم همت

کتاب معلم فراری زندگینامه داستانی شهید محمدابراهیم همت، فرمانده لشکر 27محمدرسول الله (ص) سپاه، که پس از 28 سال زندگی الهی، در سال 1362 و در جزیره مجنون از جبهه‏ های جنگ ایران و عراق به‏ شهادت رسیده است. مقدمه کتاب معلم فراری با عنوان «یک جور زندگی» شرحی مختصر از سیر زندگانی وی است.
این کتاب در دو قالب صوتی و الکترونیک در فراکتاب عرضه شده است.

کتاب معلم فراری

کتاب معلم فراری

کتاب معلم فراری زندگینامه داستانی شهید محمدابراهیم همت، فرمانده لشکر 27محمدرسول الله (ص) سپاه، که پس از 28 سال زندگی الهی، در سال 1362 و در جزیره مجنون از جبهه‏ های جنگ ایران و عراق به‏ شهادت رسیده است. مقدمه کتاب معلم فراری با عنوان «یک جور زندگی» شرحی مختصر از سیر زندگانی وی است.

دانلود کتاب معلم فراری

به روایت همت

بر خلاف بسیاری از کتاب‌هایی که طی سالیان گذشته که دوستان، همرزمان و نیروهای رزمنده درباره شهید همت سخن گفته‌اند در این کتاب فصل به فصل کتاب بیان دیدگاههای شهید محمدابراهیم همت به روایت خود وی است.

دانلود مجموعه کتاب به روایت همت

  دانلود مجموعه به روایت همت  

به مجنون گفتم زنده بمان، کتاب همت

کتاب به مجنون گفتم زنده بمان، روایاتی از زندگی و رشادت های شهید و فرمانده بزرگ، محمد ابراهیم همت است. انتشارات روایت فتح که در زمینه چاپ کتاب های دفاع مقدس، خاطرات شهدا و ادبیات پایداری فعالیت های گسترده ای دارد از زیرمجموعه های بنیاد فرهنگی روایت فتح است. بنیاد فرهنگی روایت فتح متولی جشنواره های بین المللی فیلم مقاومت، جشنواره تئاتر مقاومت، جشنواره هنر مقاومت است و در حوزه های تئاتر و هنرهای نمایشی، مستند، سینما، هنرهای تجسمی، ادبیات و رسانه فعالیت دارد.

کتاب به مجنون گفتم زنده بمان

کتاب به مجنون گفتم زنده بمان

کتاب به مجنون گفتم زنده بمان، روایاتی از زندگی و رشادت های شهید و فرمانده بزرگ، محمد ابراهیم همت است.

دانلود کتاب به مجنون گفتم زنده بمان

نیمه پنهان یک اسطوره

جلد اول از مجموعه کتاب ‏های «بانوی ماه»، شامل گفتگویی باهمسر «ابراهیم همت» فرمانده شهید لشکر 27 محمد رسول الله(ص) است که در مردادماه 1375 در شهر اصفهان انجام گرفته است. این کتاب، کتاب شهید همت از زبان همسرش تنظیم شده است.

در این مصاحبه به ماجرای آشنایی و ازدواج «ژیلا بدیهیان» با محمد ابراهیم همت و زندگی با ایشان، علاقه خاص بسیجی ‏ها به همت، آخرین دیدار و زندگی بعد از شهادت همسر پرداخته شده است. در پایان کتاب نیز زندگی ‏نامه مختصری از شهید همت ارائه شده است.

کتاب شهید همت از زبان همسرش

کتاب نیمه پنهان یک اسطوره

در این مصاحبه به ماجرای آشنایی و ازدواج «ژیلا بدیهیان» با این شهید عزیز و زندگی با ایشان، علاقه خاص بسیجی ‏ها به همت، آخرین دیدار و زندگی بعد از شهادت همسر پرداخته شده است. در پایان کتاب نیز خلاصه زندگی نامه شهید همت ارائه شده است.

دانلود کتاب نیمه پنهان یک اسطوره

وصیت نامه شهید همت

در بخشی از وصیت نامه شهید همت این متن کوتاه شاخص شده است: من زندگی را دوست دارم، ولی نه آنقدر که آلوده‌اش شوم و خویشتن را گم و فراموش کنم. علی وار زیستن و علی وار شهید شدن، حسین وار زیستن و حسین وار شهید شدن را دوست می‌دارم.

متن کامل وصیت نامه شهید همت: به تاریخ 19 دی 1359 ساعت ۱۰:۱۰ شب چند سطری وصیت‌نامه می‌نویسم: هر شب ستاره‌ای را به زمین می‌کشند و باز این آسمان غم‌زده غرق ستاره است، مادر جان می‌دانی تو را بسیار دوست دارم و می‌دانی که فرزندت چقدر عاشق شهادت و عشق به شهیدان داشت.

مادر، جهل حاکم بر یک جامعه انسان‌ها را به تباهی می‌کشد و حکومت‌های طاغوت مکمل‌های این جهل‌اند و شاید قرن‌ها طول بکشد که انسانی از سلاله پاکان زائیده شود و بتواند رهبری یک جامعه سر در گم و سر در لاک خود فرو برده را در دست گیرد و امام تبلور ادامه‌دهندگان راه امامت و شهامت و شهادت است.

مادرجان، به خاطر داری که من برای یک اطلاعیه امام حاضر بودم بمیرم؟ کلام او الهام‌بخش روح پرفتوح اسلام در سینه و وجود گندیده من بوده و هست. اگر من افتخار شهادت داشتم از امام بخواهید برایم دعا کنند، تا شاید خدا من روسیاه را در درگاه با عظمتش به عنوان یک شهید بپذیرد.

مادر جان من متنفر بودم و هستم از انسان‌های سازشکار و بی‌تفاوت و متاسفانه جوانانی که شناخت کافی از اسلام ندارند و نمی‌دانند برای چه زندگی می‌کنند و چه هدفی دارند و اصلا چه می‌گویند بسیارند.‌ ای کاش به خود می‌آمدند. از طرف من به جوانان بگوئید چشم شهیدان و تبلور خونشان به شما دوخته است. بپاخیزید و اسلام را و خود را دریابید. نظیر انقلاب اسلامی ما در هیچ کجا پیدا نمی‌شود. نه شرقی – نه غربی؛ اسلامی که: اسلامی…‌ ای کاش ملت‌های تحت فشار مثلث زور و زر و تزویر به خود می‌آمدند و آن‌ها نیز پوزه استکبار را بر خاک می‌مالیدند.

مادر جان، جامعه ما انقلاب کرده و چندین سال طول می‌کشد تا بتواند کم کم صفات و اخلاق طاغوت را از مغز انسان‌ها بیرون ببرد، ولی روشنفکران ما به این انقلاب بسیار لطمه زدند، زیرا نه آن را می‌شناختند و نه باریش زحمت و رنجی متحمل شده اند از هر طرف به این نو نهال آزاده ضربه زدند، ولی خداوند، مقتدر است اگر هدایت نشدند مسلما مجازات خواهند شد.

پدر و مادر؛ من زندگی را دوست‌دارم، ولی نه آنقدر که آلوده‌‌اش شوم و خویشتن را گم و فراموش کنم علی‌وار زیستن و علی‌وار شهید شدن، حسین‌وار زیستن و حسین‌وار شهید شدن را دوست می‌دارم شهادت در قاموس اسلام کاری‌ترین ضربات را بر پیکر ظلم، جور، شرک و الحاد می‌زند و خواهد زد. ببین ما به چه روزی افتاده‌ایم و استعمار چقدر جامعه ما را به لجنزار کشیده است، ولی چاره‌ای نیست این‌ها سد راه انقلاب اسلامیند؛ پس سد راه اسلام باید برداشته شوند تا راه تکامل طی شود.

مادر جان به خدا قسم اگر گریه کنی و به خاطر من گریه کنی اصلا از تو راضی نخواهم بود. زینب وار زندگی کن و مرا نیز به خدا بسپار (اللهم ارزقنی توفیق الشهاده فی سبیلک)؛ و السلام.

محمد ابراهیم همت

در وصیت نامه شهید همت درباره حجاب اشاره‌ی مستقیمی وجود ندارد اما بسیاری از شهدا در مورد حجاب سفارش داشته‌اند و اطاعت از ولی فقیه و رعایت حجاب در این وصیتنامه‌ها پرتکرار است.

عکس شهید همت هنگام شهادت

بر اثر اصابت خمپاره، سر این شهید عزیز در بدن وجود ندارد.

عکس شهید همت هنگام شهادت

علی مهدوی
علی مهدوی
من علی مهدوی هستم. فارغ التحصیل کارشناسی فن‌آوری اطلاعات و از سال 1392 در فراکتاب در حال فعالیت هستم ... بیوگرافی کامل
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *