دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

شهید محسن فخری زاده

شهریور 1402 . سمانه خوش انگشت

شهید فخری زاده (۱۳۳۶ – ۷ آذر ۱۳۹۹)، معاون وزیر دفاع و ریاست سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، عضو ارشد سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و استاد فیزیک دانشگاه امام حسین (علیه‌السّلام)، جزو پنج ایرانی لیست پانصد نفره قدرتمندترین افراد جهان در نشریه فارن پالیسی و دانشمند ارشد وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح بوده است.
وی به عنوان دانشمند ارشد وزارت دفاع و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک، توسط شورای امنیت سازمان ملل در فهرست تحریم شدگان ایرانی قرار گرفت اما این امر تاثیری در عزم و اراده‌اش نداشت و او همچنان در جهت رشد، تعالی و اقتدار جایگاه علمی-تحقیقاتی و دفاعی کشور در تلاش بود تا اینکه سرانجام در تاریخ ۷ آذر ۱۳۹۹ در یک عملیات تروریستی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهید محسن فخری زاده

کتاب پرواز پای دماوند نوشته محمدحسین علیجان زاده روشن به بیان خاطراتی از زندگی ابر مرد ایران، شهید دانشمند دکتر محسن فخری زاده می‌پردازد.

معرفی کتاب پرواز پای دماوند

دکتر محسن فخری‌زاده مهابادی معاون وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و سردار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند. ایشان زمانی که ریاست سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی را برعهده داشتند، در ۷ آذر ۱۳۹۹ به شیوه‌ای نوین و با استفاده از ربات ترور شدند و در پی شدت جراحات در بیمارستان درگذشتند. این کتاب به روایت خاطراتی از این شهید بزرگوار می‌پردازد.

دانلود کتاب پرواز پای دماوند

در فروشگاه اینترنتی فراکتاب امکان خرید کتاب پرواز پای دماوند از محمدحسین علیجان‌ زاده‌ روشن به صورت چاپی وجود دارد. همچنین امکان دانلود پی دی اف کتاب پرواز پای دماوند در نسخه دیجیتال و با استفاده از نرم افزار فراکتاب وجود دارد.

15 تخفیف

پرواز پای دماوند

معرفی کتاب پرواز پای دماوند کتاب پرواز پای دماوند نوشته محمدحسین علیجان زاده روشن به بیان خاطراتی از زندگی ابر مرد ایران، شهید دانشمند دکتر محسن ...
محمدحسین علیجان‌زاده‌روشن
نویسنده
انتشارات شهید کاظمی
ناشر
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

خلاصه کتاب پرواز پای دماوند

کتاب پرواز پای دماوند با شرح ترور شهید فخری زاده در بخشی با عنوان آن روز بهت‌آور آغاز می‌شود. سی متری کیوانفر، کوچه رهبر، سال 1340 عنوان بخشی است که در آن خاطراتی در متن کوتاه درباره شهید فخری زاده از دوستان، همکاران و خانواده شهید تقریبا به ترتیب از زمان تولد تا لحظه ترور در آن به رشته تحریر درآمده است. این بخش اصلی کتاب از صفحه 9 تا صفحه 132 کتاب را در برمی‌گیرد.

پیام‌ها و سخنان شهید در بخشی با همین نام از صفحه 133 تا 171 گردآوری شده است. در این بخش اشعاری از شهید فخری زاده گزینش شده است. در انتهای کتاب هم عکس‌هایی از این شهید دانشمند از کودکی تا تمبر یادبود ایشان در 12 صفحه آخر چاپ شده است. این کتاب زندگینامه شهید فخری زاده از تولد تا شهادت است.

بخشی از متن کتاب پرواز پای دماوند

خبر که آمد، بهت آورترین خبر ایران شد در آن روز هفتم آذر، پای دماوند چطور ممکن است چنین چیزی پیش بیاید؟ آن هم در زمانی که ما ادعای امنیتی ترین تحرکات منطقه را داریم. چشم دوربین ها و محافل امنیتی چطور از آنجا دور مانده است؟ یک چشممان به شبکۀ خبر بود و یک چشممان به صفحات گوشی هایمان، فرقی نداشت از کدام رهگذر قصه را ببینی، انگار هر ایرانی یک بغض فروخورده ای داشت که دم به دم در حال فوران و فریاد بود.

عده‌ای به حق عصبانی بودند از اینکه در دورانی که به راحتی مردان سیاست، مردان «میدان» را به سخره می‌گیرند، سرانجامشان را هم در یک کاغذ زرورق به دوستان غربی‌شان هدیه می‌کنند. عده‌ای هم گریان و نالان که دوباره عزیزی، فخری از گلستان علم و معرفت چیده شد، آن هم چه ناجوانمردانه، و آن هم چه مظلومانه و در خاموشی، در هیاهوی منم منم های افرادی که در کل عمرشان، افتخارشان فقط حرف‌های روی لب بود و نمایش‌هایی برای دیده شدن، کم‌کم «غم» جای بقیۀ حس‌ها را گرفت و شاید غم آخرین حسی است که به این زودی‌ها رهایمان نمی‌کند. غم فراق بزرگ مَردی از تاریخ این سرزمین، که نسل‌ها باید بگذرد تا رشادت‌ها و خلاقیت‌ها و مدیریت جهادی‌اش نمایان شود. به مقتضای خیلی از مسائل، شاید نتوان از دریای وسیعش چیزی گفت، اما به اندازۀ عطشمان می‌توان چشید.

پی دی اف کتاب پرواز پای دماوند

کتاب پرواز پای دماوند pdf در نرم افزار فراکتاب در دسترس شماست و شما می‌توانید با دانلود و نصب رایگان نرم افزار، کتاب را در نرم افزار مطالعه نمایید. اما کتاب پرواز پای دماوند pdf رایگان در فراکتاب عرضه نشده است. با این وجود برای کتاب پرواز پای دماوند رایگان به مدت محدود در نرم افزار فراکتاب قابل مطالعه است. این امکان برای همه کتاب‌های دیجیتال فراهم شده است.

کتاب شنبه آرام

کتاب شنبه آرام، روایت زندگی دانشمند شهید محسن فخری‌زاده از کلام همسر او است. در این کتاب از مردی خواهید خواند که گمنام و بی‌ادعا در مسیر علم و اعتلای دانش هسته‌ای تلاش کرد، مردی که خواب راحت را از چشمان ترامپ و نتانیاهو گرفت.

کتاب شنبه آرام، به همت محمدمهدی بهداروند، مهدی قربانی و فاطمه اکبری اصل به نگارش در آمده و انتشارات حماسه یاران آن را منتشر کرده است.

15 تخفیف

شنبه آرام

کتاب شنبه آرام، روایت زندگی دانشمند شهید محسن فخری زاده از کلام همسر او است. در این کتاب از مردی خواهید خواند که گمنام و بی ادعا در مسیر علم و اعتلای ...
محمدمهدی بهداروند
نویسنده
مهدی قربانی
نویسنده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

خلاصه کتاب شنبه آرام

نویسنده خلاصه ای از چگونگی به نگارش در آمدن کتاب شنبه آرام را در به قسمت به جای مقدمه این گونه آورده است:«هنوز داغ و غصه ی حاج قاسم در جای جای کشورمان تازه بود که در یک عصر جمعه، خبر شهادت دانشمند متعهد و مبارز هسته ای، جناب آقای دکتر محسن فخری زاده مهابادی به گوشمان رسید. آن روز با حاج حسین کاجی، راوی محترم و عزیز دفاع مقدس، در منزل شهیدان کارکوب زاده در خدمت مادر والامقامشان بودیم که پسرم حسین، تلفنی خبر ترور او را داد. چقدر آن لحظات تلخ گذشت و خاطره ای حزن آور برایمان رقم زد! قرار شد برای این شهید عزیز کتابی در حد قدوقواره خودمان تهیه کنیم.

برای این کار با افتخار اعلام آمادگی کردم. در اولین فرصت در منزل پدر شهید با خواهر و برادران شهید جلسه ای تشکیل شد و در جلسه دوم با حضور همسر مکرمه ی ایشان، خاطرات زیادی مطرح گردید. متأسفانه به دلیل تألمات روحی و جسمی، پی گیری های بعدی متوقف شد و ادامه کار با کندی پیش رفت؛ تا اینکه در فرصت مغتنمی در منزل شهید، همسر ایشان به صورت مفصل خاطرات خود را بیان کرد و توانست بهترین برگ های زندگی و زمانه آن شهید عزیز را برای دوست داران مکتب جهاد و شهادت در کتاب آن عزیز سفر کرده مهیا نماید.»کتاب شنبه آرام با هفته فصل ماجرای شهادت و خاطرات شهید را روایت می‌کند.

در جدول زیر زندگینامه شهید فخری زاده را مشاهده کنید.

زندگینامه شهید محسن فخری زاده
نام و نام خانوادگی: محسن فخری زاده مهابادی
تاریخ تولد: 1 فروردین 1340
تاریخ شهادت: 7 آذر 1399
محل شهادت: آبسرد تهران
نحوه شهادت: ترور با استفاده از اسلحه ماهواره‌ای خودگردان

 

 

سمانه خوش انگشت
سمانه خوش انگشت
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *