دسته‌بندی‌ها:
آموزشی اخبار و رویدادهای حوزه کتاب بررسی و نقد کتاب خلاصه کتاب عمومی مسابقات و چالش های کتابخوانی معرفی انتشارات معرفی کتاب معرفی نویسندگان و مترجمان
مجله فراکتاب
پیش فرض

زندگی نامه شهید حججی

شهریور 1402 . سمانه خوش انگشت

مُحسِن حُجَجی (۱۳۷۰-۱۳۹۶ش) معروف به شهید حججی، از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از معروف‌ترین کسانی است که در ایران مدافعان حرم خوانده می‌شوند. او در سوریه به دست نیروهای داعش به اسارت گرفته شد و پس از دو روز به شهادت رسید. پیکر وی طی توافق «جرود» تحویل نیروهای حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران شد و سپس با حضور گسترده مردم، مسئولان و رهبر انقلاب، در تهران، حرم امام رضا(ع) و برخی شهرهای دیگر ایران، تشییع و ۶ مهر ۱۳۹۶در زادگاهش نجف‌آباد در استان اصفهان به‌خاک سپرده شد. انتشار فیلمی که در آن محسن حججی توسط نیرویی از داعش به اسارت درآمده بود، باعث شهرت او شد. خلق آثار هنری و تألیف چندین جلد کتاب درباره شهید حججی از جمله واکنش‌ها به اسارت و شهید ‌شدن او بود.

معرفی کتاب سربلند

کتاب سربلند نوشته محمدعلی جعفری درباره زندگی نامه شهید حججی است که شهید سلیمانی بر این کتاب تقریظ نوشته اند. این کتاب توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است. نویسنه کتاب سربلند سعی دارد تا مخاطب را با ابعاد مختلف شخصیتی شهید آشنا کند؛ ابعادی از زاویه دید خانواده، دوستان و همرزمان او، همچین برخی از تصاویر، اسناد و دلنوشته های شهید حججی در کتاب آورده شده است.

نویسنه کتاب سربلند سعی دارد تا مخاطب را با ابعاد مختلف شخصیتی شهید آشنا کند؛ ابعادی از زاویه دید خانواده، دوستان و همرزمان او، همچین برخی از تصاویر، اسناد و دلنوشته های شهید حججی در کتاب آورده شده است.
پدر شهید حججی درباره ی این کتاب می گوید: «با توجه به ثبت خاطرات صادقانه ی خانواده، دوستان و هم رزمان شهید در متن کتاب، امیدوارم همان گونه که خون شهید جریانی نو در انقلاب اسلامی ایجاد کرد، این خاطرات نیز نقشه راهی باشد برای نسل جوان در ادامه ی مسیر انقلاب اسلامی که همان راه ولایت و امامت است.»

خرید کتاب سربلند

در فروشگاه اینترنتی فراکتاب امکان دانلود کتاب سربلند pdf، دانلود کتاب صوتی سربلند و خرید کتاب سربلند چاپی فراهم شده است و شما می توانید این اثر را در قالب هرکدام از این 3 حالت تهیه کنید. این کتاب زندگینامه شهید حججی است.

15 تخفیف

سربلند

کتاب سربلند نوشته محمدعلی جعفری درباره زندگی شهید محسن ححجی است که شهید سلیمانی بر این کتاب تقریظ نوشته اند. این کتاب توسط انتشارات شهید کاظمی منتش...
محمدعلی جعفری
نویسنده
علیرضا توحیدی مهر
گوینده
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

کتاب شهید حججی

خلاصه کتاب زندگی نامه شهید حججی از تولد تا شهادت

کتاب سربلند از داستان کودکی شهید محسن حججی تا شهادت وی را شامل می‌شود. شهید حججی اسفند سال 1392 به استخدام سپاه درآمد و به عنوان پاسدار عازم سوریه برای مجاهدت و دفاع از حرمین شد.
در سحرگاه 16مرداد 1396 عناصر تکفیری-تروریستی داعش به مواضع جبهۀ مقاومت حمله کردند و در نهایت محسن توسط عناصر تروریستی به اسارت درآمد. دو روز بعد این رزمندۀ دلاور را به شهادت رساندند و این جنایت را رسانه‌ای کردند.

در پشت جلد کتاب نحوه شناسایی شهید آورده شده است:
برگشتم به حاج سعید گفتم: «آخه من چطور این بدن ارباً اربا رو شناسایی کنم؟» خیلی به‌هم ریختم. رفتم سمت آن داعشی. یک متر رفت عقب و اسلحه‌اش را کشید طرفم. سرش داد زدم: «شما مگه مسلمون نیستید؟» به کاور اشاره کردم که مگر او مسلمان نبود؟ پس سرش کو؟ چرا این بلا را سرش آوردید؟
حاج سعید تند تند حرف‌هایم را ترجمه می‌کرد. آن داعشی خودش را تبرئه کرد که این کار ما نبوده و باید از کسانی که او را برده‌اند «القائم» بپرسید. فهمیدم می‌خواهد خودش را از این مخمصه نجات دهد.
دوباره فریاد زدم که کجای اسلام می‌گوید اسیرتان را این‌طور شکنجه کنید؟ نماینده داعش گفت: «تقصیر خودش بوده!» پرسیدم به چه جرمی؟ بریده‌بریده جواب می‌داد و حاج سعید ترجمه می‌کرد: «از بس حرصمون رو درآورد؛ نه اطلاعاتی به ما داد، نه اظهار پشیمونی کرد، نه التماس کرد! تقصیر خودش بود…!»

برشی از متن کتاب سربلند

سختی کشیدن را دوست داشت و از اینکه با تلاش به نتیجه برسد، لذت می برد. این از همان بچگی در وجودش بود؛ از زمانی که هنوز به سن تکلیف نرسیده بود و روزه می گرفت و با زبان روزه به کوچه میرفت و با همسن وسالانش بازی می کرد. با اینکه قیافهٔ مظلومی داشت، شیطنت می کرد.
وقتی با بچه ها دعوایش می شد، دوان دوان می آمد و مرا صدا می کرد. همین که به دم در می رسیدم، بچه ها فرار می کردند.
می خندید و می گفت: «بهشون گفتم یه داداش دارم خیلی قویه، الان می اد می زندتون. » وقتی روزه می گرفت، مامان خیلی حرص می خورد و می گفت: «ببین چقدر لب و دهنت خشک شده! یا برو کمی آب بخور یا اگر می خوای روزهٔ کامل بگیری، لااقل توی کوچه نرو و استراحت کن. »

گوشش بدهکار نبود. من هم از فرصت استفاده می کردم و با یک لیوان آب می رفتم سمتش تا روزهاش را بخورد. با همان نگاه معصومانه و بچه گانه اش که هیچ وقت از ذهنم پاک نمی شود، التماسم می کرد و من هم رهایش می کردم.
شور و شوقش باعث می شد تمام لذتش را ببرد؛ هم لذت روزه داری و هم بازیکردن با بچه ها. وقت هایی که می خواست کار مهمی انجام دهد، با من مشورت می کرد؛ ولی راهنمایی اصلی را از پدرم می گرفت.

متن کامل کتاب سربلند را می توانید به صورت پی دی اف و یا نسخه چاپی از طریق فراکتاب تهیه کنید.

کتاب صوتی سربلند

از این اثر کتاب صوتی تهیه شده و در فراکتاب موجود می‌باشد. با صرف هزینه اندک و تخفیف میتوانید آن را دانلود کرده و در کتابخوان فراکتاب به آن گوش فرا دهید و از آن لذت ببرید.

معرفی کتاب زیر تیغ

کتاب زیر تیغ از نشر یازهرا خاطراتی از شهید محسن حججی می باشد. این کتاب به اهتمام علی اکبری مزدآبادی است. این کتاب خاطرات شهید محسن حججی به روایت از خانواده، همسر، دوستان و همرزمان شهید می باشد. زیر تیغ با تصاویر شهید محسن حججی گردآوری شده است.

کتاب زیر تیغ خاطرات شهید محسن حججی به روایت از خانواده، همسر، دوستان و همرزمان شهید می باشد. کتاب زیر تیغ با تصاویر شهید محسن حججی گردآوری شده است.
شهید حججی در تاریخ 21 تیر ماه 1370 در نجف آباد چشم به جهان گشود و در تاریخ 9 مرداد 1393 ازدواج کرد و ثمره ازدواج ایشان علی آقا در سال 1395 به دنیا آمد. شهید حججی در تاریخ 18 ام مرداد 1396 در التنف سوریه به شهادت رسیدند.
کتاب «زیر تیغ» روایتی از روزهای زندگی شهید محسن حججی است که توسط دوستان و اطرافیان با نگاه‌های گوناگون بیان شده‌ است. شهیدی که با صلابت خود در ذهن بسیاری از ما نقش بسته است. این کتاب به قلم زیبای علی اکبری مزدآبادی نگاشته شده تا شیوه زندگانی ما را متحول کند.

برشی از متن کتاب زیر تیغ

در همان ابتدای کار، به این نتیجه رسیدم که نمی‌توانیم روی بچه‌هایی که علوم انسانی و معارف خوانده اند، زیاد حساب باز کنیم؛ چرا که بیشتر این‌ها به دلیل نوع رشته تحصیلی، خود را بالاتر از بقیه میدانستند؛ اما بچه‌های تجربی و ریاضی و فنی، خیلی جای کار داشتند؛ خصوصا بچه‌های فنی و محسن حججی جزء بچه‌های فنی بود. این‌ها بچه‌های زرنگ و اهل کار بودند؛ بچه‌هایی تخس و شیطان و در عین حال مستعد.
محسن در اردوی راهیان نور در اتوبوسی بود که همه شر بودند. یک سری بچه‌های ریاضی و تجربی و فنی که همه اهل شوخی و بگو و بخند و مسخره بازی بودند. اسم خودشان را هم گذاشته بودند «تی تی ۵» به معنی اتوبوس شماره ۵. در طول سفر، این اتوبوس خیلی برای من اهمیت داشت و توجهم به آن‌ها بیشتر از بقیه بود.
بعد از اردوی راهیان نور، محسن حججی و تعدادی دیگر به مؤسسه نیامدند. این روند ادامه داشت تا بعد از اردوی مشهد. وقتی بعضی از بچه‌ها قید مؤسسه را می‌زدند، برای من سوال بود که چرا نمی‌آیند. برای اطمینان از کارخودمان، دوست داشتم دلیل نیامدن شان را بدانم. محسن همتی‌ها را مأمور کردم برود دنبال شان بعد از پیگیری‌هایی که کرده بود، آمد و گفت: «چند نفر گفتن برمیگردیم، دو نفر ترک تحصیل کردن، چند نفر رفتن سرکار و…» از بین آن‌ها نام محسن حججی را برد و گفت: «محسن رفیق فابریک خودمه . اون گفت دلیل نیومدنم، مسائل سیاسیه. مردم میگن اینا یه مشت سپاهی و پاسدارن که می‌خوان مخ ما را شست وشو بدن و…» و یک سری حرف‌های دیگر.
محسن همتی‌ها و محسن حججی با هم رفیق جینگ و داداش صیغه ای بودند. به محسن همتی‌ها گفتم: «توبیا یک کاری بکن! این رفیقتو بردار بیاراین جا تا من یه دوکلام باهاش صحبت کنم.»

خرید کتاب زیر تیغ

برای خرید نسخه چاپی کتاب زیر تیغ به سایت و اپلیکیشن فراکتاب مراجعه و از خواندن این کتاب لذت ببرید.

15 تخفیف

زیر تیغ

کتاب زیر تیغ از نشر یازهرا خاطراتی از شهید محسن حججی می باشد. این کتاب به اهتمام علی اکبری مزدآبادی است. این کتاب خاطرات شهید محسن حججی به روایت از خا...
علی اکبر مزدآبادی
نویسنده
یا زهرا (س)
ناشر
خرید کتاب
خرید کتاب

زیر تیغ

معرفی کتاب سرمشق

کتاب سرمشق، خاطرات کوتاهی از زندگی جهادی شهید حججی است، در بخشی از این کتاب آمده است: شهید حججی را شاید دیده باشی و شاید هم با او زیسته باشی! شاید در مدرسه و کوچه و مسجد کنارت نشسته باشد و لحظاتی را با او سر کرده باشی.

محسن در زندگی زمینی اش آدم خاصی نبود؛ بچه ای بود شر و شور. از آن ها که می خواهند همه چیز را تجربه کنند؛ از آن ها که می خواهند همه چیز را بدانند. آنچه محسن را خاص می کند، زندگی جهادی اوست! زندگی ای که پایه اش جهاد بود و عمل به تکلیف و جز با خودسازی نمی توان به آن دست یافت.

کتاب سرمشق خاطراتی است کوتاه و مستند از زندگی جهادی شهید حججی برای جوانان ایرانی است و در 4 فصل خودسازی اخلاقی، خودسازی جسمی، خودسازی علمی، بینش و بصیرت سیاسی بر اساس زندگی شهید حججی به رشته تحریر در آمده است.

گزیده کتاب سرمشق

در حلب بودیم. هوا خیلی سرد بود و از بارانی که آمده بود، زمین، گل‌وشل بود. دهلیزی زیر تانک باز شده بود، دقیقاً طرف رانندۀ تانک. هر لحظه ممکن بود تانک مورد اصابت موشک قرار بگیرد. محسن گفت: «این تانک بیت‌الماله!» در آن سرما و گل‌ولای رفت زیر تانک؛ دهلیز را تعمیر کرد و بست.

خرید کتاب سرمشق

برای خرید نسخه الکترونیکی کتاب سرمشق به سایت و اپلیکیشن فراکتاب مراجعه و از خواندن این کتاب لذت ببرید.

سرمشق

کتاب سرمشق، به کوشش شهید کاظمی به رشته تحریر درآمده و در انتشاراتی به همین نام منتشر شده و در دسترس علاقه مندان به کتاب های انقلاب و دفاع مقدس قرار گر...
انتشارات شهید کاظمی
ناشر
پیش نمایش و خرید
پیش نمایش و خرید

سر مشق

در جدول زیر زندگینامه شهید محسن حججی را مشاهده کنید.

زندگی نامه شهید محسن حججی
نام و نام خانوادگی: محسن حججی
تاریخ تولد شهید حججی: 21 تیر 1370
تاریخ شهادت شهید حججی: 18 مرداد 1396
محل شهادت شهید حججی: گذرگاه مرزی الولید منطقه مرزی بین سوریه و عراق
نحوه شهادت شهید حججی: اسارت به دست داعش و بریده شدن سر

 

سمانه خوش انگشت
سمانه خوش انگشت
دیدگاه شما چیست؟
شما اولین نفری باشید که درباره این مطلب نظر می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *