کتاب دیپلماسی فطرت pdf

تبیین نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 6,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب دیپلماسی فطرت

کتاب دیپلماسی فطرت را اندیشکده برهان منتشر کرده است. این کتاب یک بررسی دقیق و جامع و تخصصی است از تبیین‌ نامه‌ی رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا. پیام رهبران بزرگ، ترجمان ضرورت های یک مقطع تاریخی مهم است که در آن شکل می گیرند. به عنوان نمونه اکنون است که ما می توانیم بسترهای تاریخی و شرایطی پیام تاریخی حضرت امام (ره) را به آقای گورباچف بفهمیم و تفسیر کنیم، و متوجه شویم که حضرت امام (ره) چه هوشیارانه آن مقطع بسیار مهم در سیاست بین الملل را شناختند و به تحلیل آن پرداختند.


این پیام از چند نظر حائز اهمیت است یکی برهه زمانی انتشار پیام است، به اذعان بسیاری از اندیشمندان، نظم ناعادلانه ایجاد شده بوسیله نظام سلطه که قرار بود جهان را مطیع لیبرال دموکراسی غربی قرار دهد، در حال رنگ باختن است و هندسه قدرت جهان در حال تغییر می باشد، در خصوص اهمیت این برهه زمانی می بایستی به گرایش دولت های غربی و دنباله روان آن ها به فضای بی معنویت بین المللی و تلاش برای دین زدایی از عرصه بین المللی اشاره کرد، هم از این رو می توان رخدادهای اخیر در فرانسه و تحولات بین الملل و پروژه ی اسلام هراسی به ویژه در دو دهه ی گذشته را مصداقی بر این موضوع قلمداد کرد، باعث می شود که نامه رهبری به جوانان اروپا و آمریکا، پیامی محوری و بنیادین دانسته شود.

دلیل دیگر اهمیت این نامه تعریف جایگاه نویسنده آن به مثابه یک مصلح اجتماعی و نه یک زعیم سیاسی و یک حکمران است. همین موضوع سبب می شود تا تدثیر این نامه به مراتب بیشتر شود. نیز از دلایل اهمیت این نامه می توان به طیف مخاطبان آن یعنی کسانی که آینده سازان کشورهای خود در مغرب زمین هستند اشاره کرد. 

در این نامه دولتمردان و سیاستمداران غربی مخاطب قرار نمی گیرند چرا که شرط بقا، ماهیت وجودی و ادامه حکمرانی آن ها از بطن مفروضات همان لیبرال دموکراسی برآمده است. بعد مهم دیگر نامه رهبر انقلاب ماهیت پرسش گرانه ای بود که این نامه برای مخاطبان فراهم کرده بود. در ادامه تلاش داریم به برخی از وجوه این نامه تاریخی که در قاموس دیپلماسی فطرت رهبر انقلاب قابل تحلیل و بررسی است و جای خالی دیپلماسی عمومی را پر می کند، بپردازیم.

گزیده کتاب دیپلماسی فطرت

موضوعی که در این روزها در رسانه‌های مهم دنیا مورد توجه و تمرکز فراوان قرار گرفته است و توان کتمان آن را نداشته‌اند، نامهٔ کوتاه، اما پُرمحتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپا و آمریکای شمالی است. این نامه برآمده از دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی و از جنس همان نامه‌ای است که امام خمینی (ره) خطاب به رهبر شوروی نگاشتند و او را به مطالعهٔ اسلام و منابع ناب آن دعوت کردند تا از پردهٔ جهل بیرون آیند و اسلام را با آغوشی باز پذیرا باشند.

محتویات این نامه نیز از زوایای مختلف قابل بررسی و رمزگشایی است، اما به نظر نگارنده، جان کلام رهبر معظم انقلاب در دو فراز نهفته است که در یکی از آن‌ها، خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی می‌فرمایند: «سخن من با شما دربارهٔ اسلام است و به‌طور خاص، دربارهٔ تصویر و چهره‌ای که از اسلام به شما ارائه می‌گردد.» و خواستهٔ دوم ایشان که تصریح کردند: «خواستهٔ دوم من این است که در واکنش به سیل پیش‌داوری‌ها و تبلیغات منفی، سعی کنید شناختی مستقیم و بی‌واسطه از این دین به دست آورید.»

سال نشر :
1395
صفحات کتاب :
36
کنگره :
‏‫‬‭DSR1690‏‫‬‮‭‏‫‬‭/د9 1395
دیویی :
‏‫‬‮‭955/0844
کتابشناسی ملی :
4576118
شابک :
‏‫‭978-600-9708-37-6

کتاب های مشابه دیپلماسی فطرت