امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,300
نظر شما چیست؟
من و سرزمینم کتابی درباره جنگ با موضوع بعد فرهنگی دفاع مقدس است. زهرا گران پاشا در این کتاب مفهوم ژئوکالر یا ژئوپلیتیک فرهنگی را در ارتباط با دفاع مقدس و انقلاب ایران بررسی کرده است.

درباره کتاب من و سرزمینم

ژئوکالچر یا ژئوپلیتیک فرهنگی فرآیند پیچیده ای از تعاملات قدرت، فرهنگ و محیط جغرافیایی است که طی آن فرهنگ ها همچون سایر پدیده های نظام اجتماعی همواره در حال شکل گیری، تکامل، آمیزش و جابه جایی در جریان زمان و در بستر محیط جغرافیایی کره زمین اند. به عبارت دیگر ژئوکالچر ترکیبی از فرآیندهای مکانی_فضایی قدرت فرهنگی میان بازیگزان متنوع و بیشماری است که در لایه های مختلف و در عرصه محیط یکپارچه سیاره زمین به نقشپ آفرینی پرداخته و درتعامل دائمی به سرمی برند.

زهرا گران پاشا در این اثر با تعریف مفهوم ژئوکالچر و تمرکز بر آثار فرهنگی برآمده از منطقه ایران در طول حوادث مهمی چون انقلاب و جنگ، رابطه دفاع مقدس و ژئوپولیتیک فرهنگی را از دیدگاه جامعه شناسان مختلف بررسی کرده و نقش ژئوکالچر جمهوری اسلامی ایران را در تحولات منطقه ای و در میان ژئوکالچرهای دیگر غرب آسیا سنجیده است.

جملاتی از کتاب من و سرزمینم

از آن جا که دفاع مقدس سرشار از ایثارها، از خود گذشتگی ها و جانفشانی های رزمندگان سلحشور است، ضرورت دارد این جلوه ها و زیبایی ها به نسل های آینده منتقل شود تا مبادا به مرور زمان این روایت ها دچار تحریف شده و حقایق دوران دفاع مقدس به دست فراموشی سپرده شود. هم چنین زنده نگه داشتن یاد و خاطرات دوران دفاع مقدس برگسترش آثار معنوی آن در جامعه کمک می نماید. بنابراین، انتقال میراث معنوی دفاع مقدس از تکالیف مهم متولیان حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

گفتنی است حماسه سازی ها و تلاشهای صورت گرفته در دوران دفاع مقدس دور از انتظار نبود. زیرا در فضایی که معنویت بر آن حاکم بود چنین رشادت ها و حماسه ها خلق گردید. انگیزه الهی و بعد معنوی در دوران دفاع مقدس بسیار پررنگ و در واقع مهم ترین انگیزه فرماندهان جنگ و رزمندگان در این دوران بود خستگی ناپذیری همراه با توکل به خدا، معنویت، ساده زیستی، صفا و صمیمیت و بی ادعایی از ویژگی های برجسته رزمندگان دفاع مقدس بود.
صفحات کتاب :
167
کنگره :
DSR۱۶۰۰‏‫‭
دیویی :
955/0843
کتابشناسی ملی :
5684369
شابک :
978-600-8768-93-7‬
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه من و سرزمینم