امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 16,900

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب خنده زار

کتاب خنده زار با موضوع انقلاب اسلامی نوشته شده و تلاشی است برای به تصویر کشیدن جریان فعالیت های انقلابی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در فضاهای روستا یی و عشایری. البته محمد محمودی نورآبادی داستان خود را به دور از نگاه های معمول در داستان های انقلاب و خارج از فضای شهری رایج در این نوع قصه ها نوشته است.

در واقع نویسنده کوشیده است تبعات وقوع انقلاب اسلامی را در یک محیط روستایی و در واقع در یک ایل به منزله نمونه یکی از روستاهای انقلاب اسلامی نشان دهد. وقایع و رویدادهای رمان «خنده زار» در روستایی به نام «زارستان» واقع در استان فارس اتفاق می افتد و مخاطبان رمان شاهد مبارزات مردم روستا با ژاندارم های رژیم شاه خواهند بود.

«زارستان» در «خنده زار» در واقع نماد ایران است و شخصیت های درگیر انقلاب نیز در همین روستا به سر می برند. ظلم رییس پاسگاه، کدخدا و ... نمادی از ظلم شاه و حکومت به مردم روستا است. راوی این داستان، پسری 8 ساله به نام عیسی است.

در  رمان خنده زار همچنین شخصیتی به نام «رستم» به عنوان نماد ملیت و «رضا» به عنوان نماینده مذهب حضور دارند. اتفاقی که شاید در این گونه داستانی کم نظیر باشد، نقش فرهنگیان و معلمان در بیداری مردم روستا است که در میان روستاییان به روشنگری و اطلاع رسانی می پردازند که نمود بارزی در «خنده زار» دارد.

محمد محمودی نورآبادی متولد 1349 روستای مهرنجان شهرستان ممسنی در استان فارس است. وی در پاییز سال 65 از مدرسه به جبهه رفت تا در دسته یک از گروهان دوم گردان حضرت فاطمه(س) به عنوان نارنجک انداز دسته، ایفای وظیفه کند. بعد از آن هم در عملیات کربلای 4 و 5 شرکت کرد. محمودی نورآبادی از سال 1370 به طور جدی وارد عرصه نوشتن شد. از او تاکنون حدود 20 اثر به چاپ رسیده است.

گزیده کتاب خنده زار

آتش بازی

آن شب، از شام خبری نبود. کسی دست و دل خورد و خوراک را نداشت. رستم و مروارید مرتب گریه می کردند. بیشتر از همه ننه جواهر ناراحت بود؛ هم برای تلاش بی فایده اش برای نجات جان گلاب و بچه اش، هم اینکه می دانست با مردن گلاب، عروسی غلامرضا به تعویق خواهد افتاد. این را رستم و مروارید هم می گفتند. هیچ راهی هم نداشت. در زارستان رسم نبود تا بعد از چهلم، کسی جشن عروسی بگیرد. تازه بستگان نزدیک باید تا یک سال تمام صبر می کردند. مروارید می گفت: «ای رضا و گل افشان بیچاره هم تا می خوان جشن بگیرن، یکی می میره!»

اتفاقاً عید قبل همان وضع پیش آمده بود و عیسی با چشم های خودش گریه های نامزد عمو را دیده بود. اول فکر کرده بود او هم مثل بقیه برای مردن پسر جوان کربلایی گریه می کند؛ اما ابراهیم بود که برایش گفت: «نه بچه. تو چی می فهمی؟ گل افشان محض اینکه عروسی ش به هم خورده گریه می کنه!» بعد از آن، عیسی چندین بار با ننه جواهر به خانه پدر گل افشان رفت. گل افشان عجیب عیسی را دوست داشت.

صفحات کتاب :
303
کنگره :
‏‫PIR8203‭/ح973‏‫‭‏‫‬‭خ9 1393
دیویی :
‏‫‬‭8‮فا‬3/62‬‬
کتابشناسی ملی :
3575011
شابک :
978-600-175-697-9
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه خنده زار