امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 25,900
نظر شما چیست؟
مارک منسون در کتاب زیاد به خودت سخت نگیر، که از پرفروش ترین های نیویورک تایمز است به شما نشان می دهد که چگونه با بیشتر شکست خوردن، بیشتر موفق شوید و به راحتی از مشکلات عبور کنید. او زندگی خودش را نیز در مسیر پرجوش و خروش کتاب وارد کرده و همین دلیل می شود که شما با کتاب احساس نزدیکی کنید.

مارک منسون (Mark Manson) وبلاگ نویسی مشهوری است که نوشته هایش بیشتر از دو میلیون نفر خواننده دارد. به گفته ی خود او، کتاب زیاد به خودت سخت نگیر (The Subtle Art of Not Giving a F*ck) شما را راهنمایی می کند تا در مورد انتخاب هایتان در زندگی، آنچه می خواهید به آن اهمیت بدهید و یا اهمیت ندهید، کمی روشن تر و عاقلانه تر فکر کنید و سپس تصمیم بگیرید.

او این حقیقت را با ایدۀ نو و جدیدی به نام بی خیالی به شما معرفی می کند. ایدۀ بی خیالی یکی از ساده ترین روش ها جهت هماهنگی دگرباره ی خود با توقعات تان در زندگی و همچنین انتخاب این حقیقت است که به چه چیزی باید اهمیت دهید و از چه چیزهایی چشم پوشی کنید.

اغلب انسان ها زمانی که به بی خیالی فکر می کنند، حالتی روحانی را تصور می کنند که همه چیز برایشان فاقد اهمیت است و خوفناک ترین طوفان ها را با لبخندی می نشانند. آن ها آرزوی کسی را دارند که هیچ چیز و هیچ کس نتواند او را تکان دهد و یا به عبارت بهتر آسیب پذیر نباشند.

اگر اغلب در آرزوی چیزی هستید، در حقیقت این واقعیت را در ذهن ناخودآگاه خود صدا می زنید که «آن چیز نیستید». جهان به شما می گوید که زندگی خوب چه چیزی است. تبلیغات به یاد شما می آورند که زندگی خوب در داشتن خانه لوکس، بهترین همسر و بهترین فرزندان است. ما در حال احاطه شدن به وسیله ی همه ی عامل هایی هستیم که به ما خاطر نشان می کنند زندگی خوب چه چیزی است و چه کاری برای آن باید انجام دهیم.

به دست آوردن یک زندگی خوب و سعی برای ساختن آن خیلی خوب است، ولی مشکل اینجاست که وقتی به چیزی بیش از حد ارزش بدهید، سلامت فکر را به خطر می اندازد. کلید زندگی خوب این است که تنها روی چیزهایی متمرکز شوید که برایتان حقیقی، اضطراری و با ارزش هستند.

مارک منسون با اینکه فارغ التحصیل رشته مدیریت مالی است، علاقه زیادی به روانشناسی دارد و در این حوزه مطالعات بسیاری داشته است. او زمانی که که کاملاً ناشناس بود، اولین کتابش را به انتشار رساند و با اینکه مشهور نبود، در کمتر از یک سال توانست 15 هزار نسخه از آن را به فروش برساند. او همچنان وبلاگش را به روز حفظ می کند و یکی از پربیننده ترین وبلاگ های آمریکا را دارد.

البته ذکر این نکته ضروری است که پشت مفهوم هنر ظریف بی خیالی، سه نکته وجود دارد که باید به آن ها توجه داشت:

- بی خیال بودن را با بی تفاوتی اشتباه نگیرید، بی خیالی به این معنی است که با تفاوتی که می بینید، راحت باشید.
- این شما هستید که انتخاب می کنید به چه مسائلی اهمیت دهید، گرچه امکان دارد که این حقیقت را به درستی درک نکنید.
- برای اینکه نسبت به مشکلات بی اهمیت باشید، باید چیزی را بیابید که اهمیت بیشتری نسبت به مشکلات داشته باشد و به آن اهمیت بدهید.

در بخشی از کتاب زیاد به خودت سخت نگیر می خوانیم:

مشکلات در زندگی همیشگی و ثابت اند، فقط شکل آن ها تغییر می کند. برای مثال، زمانی که تصمیم می گیرید مشکل سلامت خود را با ثبت نام در یک باشگاه ورزشی حل کنید، مشکلات جدیدی برای خود ایجاد می کنید، یعنی باید هر روز زودتر از خواب بیدار شوید تا به باشگاه بروید، سی دقیقه روی تردمیل یا الیپتیکال نفس نفس بزنید و شُر شُر عرق بریزید، سپس مجبورید برای اینکه بوی گند عرق کل شرکت را برندارد، دوباره به خانه برگردید و دوش بگیرید. این طور می شود که دیر به محل کارتان می رسید و مشکلات جدید برای شما کلید می خورند.

یا وقتی تلاش می کنید مشکل صمیمیت با شریک زندگی تان را با اختصاص دادن شب چهارشنبه به «شب قرار» حل کنید؛ با این کار مشکلات جدیدی برای خود خلق می کنید، مثلاً باید هر چهارشنبه به فکر باشید که چه برنامه ای برای شب تدارک ببینید، کجا بروید و در کدام رستوران غذا بخورید.

مشکلات هرگز متوقف نمی شوند، فقط تبدیل یا به روز می شوند.

شادی با حل مشکلات به دست می آید. کلمه کلیدی در اینجا «حل کردن» است، اگر از مشکلات خود اجتناب می ورزید یا احساس می کنید هیچ مشکلی ندارید، باید بگویم قرار است خودتان را بدبخت کنید. همین طور اگر احساس می کنید مشکلاتی دارید که نمی توانید آن را حل کنید، متأسفانه باز هم قرار است خودتان را بدبخت کنید. راه حل جادویی، حل مشکلات است نه اینکه مشکلی نداشته باشید.

ما برای شاد بودن نیاز داریم مشکل را حل کنیم، بنابراین شادی شکلی از عمل و فعالیت است، نه کیفیتی منفعل که به شما ارزانی شود یا دست بر قضا آن را در ده مقاله برتر هافینگتون پست پیدا کنید چیزی که استاد یا راهنمای معنوی به شما بگوید. شادی همیشه وقتی سرانجام پول کافی برای خرید خانه بزرگ تر یا اضافه کردن اتاقی دیگر به خانه به دست می آورید، به دست نمی آید. شادی در مکانی خاص، ایده ای خاص، کاری خاص یا حتی کتابی خاص در انتظار شما نخواهد بود.
صفحات کتاب :
224
کنگره :
BJ1589
دیویی :
158/1
کتابشناسی ملی :
5765086
شابک :
978-622-220-065-7
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه زیاد به خودت سخت نگیر