کتاب جایگاه بهره وری فناوری اطلاعات در آموزش پرورش pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000
نظر شما چیست؟
کتاب جایگاه بهره وری فناوری اطلاعات در آموزش پرورش نوشته ی فریبا جلیلیان و محبوبه رومیانی، ضمن شناسایی فرهنگ سازمانی حاکم بر ادارات آموزش و پرورش، به بررسی میزان به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در این ادارات می پردازد.

اهمیت روز افزون علوم وابسته به اطلاعات، چنان بالا گرفته که منتقدان و آگاهان را بر این باور رسانده که دانش اطلاعات و نقش و تاثیر آن شاخص ممتاز فعالیت های طراز اول جوامع بشری است. در حال حاضر در سازمان ها اطلاعات پس از عامل انسانی مهم ترین منبع ارزشمند محسوب می شود و یک منبع حیاتی برای پیشرفت علمی و اقتصادی هر کشوری به حساب می آید. به بیان دیگر اطلاعات نیروی اصلی حرکت و شکل دهنده مردم، اجتماعات، سازمان ها و کشورهاست.

نقش مهم اطلاعات را می توان در زمینه های وسیعی از فعالیت های حیاتی بشر جستجو کرد. اطلاعات به ابزار مهم اطلاعاتی و ارتباطی بسیار مهمی بدل گشته که توسط آن بسیاری از امور روزمره انسان ها تسریع و تسهیل شده است. در عصر جدید، در انجام امور اداری به طریق سنتی (معمول) شاهد ظهور و گسترش مشکلات و نارسائی های گسترده تری هستیم که از آن جمله می توان به طولانی بودن جریان کارها، اشتباهات زیاد کارکنان، صرف هزینه های گزاف و قابل ملاحظه جهت ثبت و بایگانی اسناد، اوراق و تبادل اطلاعات نوشتاری، ریسک پذیری و خطر پذیری بالا، نارضایتی ارباب رجوع و موارد بسیاری از این قبیل اشاره نمود، که البته با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات شاهد موارد کمی از این قبیل خواهیم بود.

در بخشی از کتاب جایگاه بهره وری فناوری اطلاعات در آموزش پرورش می خوانیم:

اکنون باید دید که فناوری های اطلاعات و ارتباطات زندگی اجتماعی را چگونه و در کدام جهت هدایت می کند. مسلم است که فناوری ها نجات دهنده بشر از کارهای خسته کننده فیزیکی و فرسودگی جسمی است. اما رایانه ها بهره های دیگری نیز دارند نخست اینکه ساختار اطلاعاتی و ارتباطی به ما مساعدت می کند تا امور را به نحو مطلوب و با وقوف بهتری انجام دهیم، و دوم آن که رایانه ها و شبکه های اطلاعاتی موجب رهایی و آزادسازی اطلاعات از چنگال بندها و محدودیت های شخصی و تخصصی می شود.

به عبارت ساده متعادل ساختن ، همگانی یا دمکراتیزه کردن و تعمیم بخشیدن اطلاعات بشری از راه فراهم آوردن امکانات عمومی برای استفاده از آن ها صورت می گیرد. تردید نیست که با پیشرفت رایانه ها و شبکه های اطلاعاتی و استفاده از آن ها در زندگی بشر این ارزش از دیدگاه عرضه اطلاعات و دانش به جامعه مدیریت دمکراتیک ظاهر می شود چنان که هر فردی قادر است اطلاعات علمی خود را از طریق رایانه افزایش دهد و ایده ها و نظریات علمی جدید خود را با روش های علمی منطبق سازد. نگاهی به هرم نیازهای بشری که مازلو تهیه کرده است نشان می دهد کسب دانش و اطلاعات در رأس هرم و نیاز به دانایی در زمره احتیاجات بشر است و رایانه به تأمین این نیاز کمک می کند.
صفحات کتاب :
150
کنگره :
‏‫‬‮‭LB۱۰۲۸/۴۳‏‫‬‮‭/ج۸ج۲ ۱۳۹۷
دیویی :
‏‫‬‮‭‬‮‭‬‭۳۷۱/۳۳
کتابشناسی ملی :
5114214
شابک :
978-600-99933-6-9
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه جایگاه بهره وری فناوری اطلاعات در آموزش پرورش