نظر شما چیست؟

معرفی کتاب افسردگی

کتاب افسردگی، راهی برای خروج از زندان خودتان اثر دوروتی رو و ترجمه فرناز توانایان فرد برای افراد افسرده، خانواده و دوستانشان و تمام افراد حرفه ای و غیرحرفه ای که با افراد افسرده سر و کار دارند، مفید است.

افسردگی قدمتی برابر با نژاد انسان دارد و به ندرت کسی پیدا می شود که آن را حس نکرده باشد. گاه به طور ناگهانی و بدون هیچ گونه دلیل منطقی، غمی غیرقابل تحمل را حس می کنیم، دنیا برایمان تیره و تار می شود و طعم تلخی را در دهانمان احساس می کنیم. صدای انعکاس زنگی را می شنویم که گذشته مان را طنین انداز می کند و ما دستمان را به سوی دستی آرامش بخش دراز می کنیم؛ اما خود را تنها می یابیم. برای برخی از ما، چنین تجربه ای بیش از چند لحظه طول نمی کشد و برای بعضی دیگر، ممکن است این تجربه به شکل زندانی درآید که دیوارهایی نامرئی و غیرقابل نفوذ دارد. برخی از مردم که به افسردگی دچار می شوند، از عهدهٔ آن بر می آیند و برخی نمی توانند از عهدهٔ آن برآیند؛ زیرا نگرش آن ها نسبت به مسائل مربوط به زندگی و مرگ، بسیار متفاوت است.

کتاب افسردگی، راهی برای خروج از زندان خودتان (Depression: the way out of your prison) اولین بار در سال 1983 جایزهٔ سال کتاب دانش را برنده شد و به هزاران نفر کمک کرد تا زندان افسردگی را ترک کنند. دوروتی رو (Dorothy Rowe) به افراد راه شناخت افسردگی شان را که با تجربهٔ آن ها مطابقت دارد، نشان می دهد و آنان را قادر می سازد زندگی شان را به عهده بگیرند و آن را تغییر دهند. او نشان می دهد که افسردگی نوعی بیماری یا عدم تعادل ذهنی نیست بلکه دفاعی علیه درد و ترس است و ما می توانیم هر زمان که از مصیبت و بدبختی رنج می بریم و زندگی مان آن طور که گمان می کردیم باید باشد نیست، از آن استفاده می کنیم.

بعضی از افراد افسرده توانسته اند راه خروج از افسردگی را پیدا کنند اما هنوز هم افرادی هستند که از نسلی به نسل دیگر افسرده می شوند. افسردگی زندانی است که ما برای خود می سازیم و همان طور که آن را می سازیم، می توانیم درش را باز کنیم و از آن خارج شویم. بسیاری از افراد گفته اند با خواندن کتاب افسردگی: راهی برای خروج از زندان خودتان کمک بزرگی گرفته اند اما افسردگی باز هم مثل همیشه باقی می ماند؛ زیرا ما در شناخت خودمان شکست می خوریم. راه معالجهٔ افسردگی قرص و دارو نیست بلکه خرد و عقل است. وقتی به افسردگی دچار می شوید، می توانید یک انتخاب داشته باشید یا باید برای افسرده شدنتان، زندانی همیشگی بسازید که به ندرت درخشش نور خورشید را ببینید یا از آن مدرسه ای بسازید که به شما خردمندی و فرزانگی را بیاموزد. اگر مدرسه را انتخاب می کنید، این کتاب برایتان مفید خواهد بود.

افسردگی حالتی است که به سراغ بیشتر انسان ها می آید و ما در موقعیت ها و شرایط متفاوت در زندگی مان، با آن مواجه می شویم و آثار آن را می بینیم. آنچه مسلم است، همواره شرایط و موقعیت های مختلف و مشکلات زندگی، چه مادی و چه عاطفی، باعث بروز این حالت می شود. غم از دست دادن عزیزان، اختلافات فکری و اعتقادی در روابط زناشویی، اختلافات روابط والدین و فرزندان، بروز بیماری های خطرناک جسمی، مشکلات اقتصادی و مالی و تأثیرات منفی آن در خانواده و غیره می توانند به درجات مختلف، انسان را به افسردگی دچار کنند.

یکی از مهم ترین عواملی که انسان نمی تواند بر افسردگی خود غلبه کند، کم رنگ شدن اعتقادات درست مذهبی در همهٔ ملل دنیاست که نوع زندگی و دیدگاه انسان را نسبت به زندگی در بر می گیرد و در خانواده ها تأثیرات منفی می گذارد و اذهان را دچار سرگردانی و ناامیدی می کند.

متأسفانه، افسردگی در همه جا مشاهده می شود و بیشتر مردم با این مشکل روبه رو می شوند اما نسبت به آن شناخت کافی ندارند و باید برای غلبه بر آن به آگاهی برسند؛ اما راه هایی برای غلبه بر آن وجود دارد. یکی از بهترین راه ها، خوب فکر کردن و عاقلانه اندیشیدن است. این همان راهی است که می تواند به پیروزی ختم شود؛ اما راهی دشوار است. زیرا لازمهٔ آن تلاش برای مبارزه با کشمکش های درونی است تا بتوانید بر صفت های غیرمنطقی و گاه ناخواستهٔ خود غلبه کنید. افسردگی شاید تلخ و دردناک باشد اما در جایی که انسان بتواند با شناخت خویشتن بر آن غلبه کند و صفات عالی انسانی را در خود تقویت نماید، به راه هایی جدید در زندگی دست پیدا می کند که می تواند زندگی را روشن و زیبا ببیند و خرسند شود.

سال نشر :
1390
صفحات کتاب :
432
کنگره :
RC537‏‫‭/ر88‮الف‬7 1390
دیویی :
616/8527
کتابشناسی ملی :
2563361
شابک :
978-964-236-362-9‬

کتاب های مشابه افسردگی