× public_lbl_my_posts آثار من shop_lbl_channels public_lbl_profile_dropdown_edit خروج از حساب کاربری
0 امتیاز
0 نفر

سنت های اجرایی در ایران

نوع اثر : کتاب

ناشر : افراز

نویسنده :

مترجم : امیر نجفی , زهرا مشکاتی , علی دلاوری مقدم

صفحات کتاب : 362

کنگره : PN۲۹۵۱/۵‭/ب۹س۹ ۱۳۹۸‬

دیویی : ۷۹۲/۰۹۵۵‬‬

کتابشناسی ملی : 5627278

شابک : 978-600-3264-10-6

سال نشر : 1398

خلاصه اثر

ویلیام بیمن، انسان شناس آمریکایی، در این کتاب به بررسی سنت های نمایش در ایران می پردازد که ریشه ی فرهنگی آن به قرن ها پیش از ارتباط با غرب باز می گردد.

خواننده هایی که از فرهنگ ایرانی آگاهی ندارند با خواندن این کتاب از تعدد سنت های اجرایی در این کشور یکه خواهند خورد، این سنت ها که برخاسته از دل فرهنگ ایرانی است، به عنوان مهر تاییدی بر حقایقی ژرف در مورد این کشور هستند.

این سنت های اجرایی که شامل تعزیه و روحوضی هستند در حال حاضر نیز در این کشور اجرا می شوند از جهت زیبایی شناختی این نمایش ها بسیار پیچیده زیرکانه و منعکس کننده ی فرهنگ و اندیشه ی ایرانی اند.

پروفسور بیمن در این کتاب رابطه ی بین نمادگرایی و ساختار این نمایش ها و فرهنگ ایرانی را نشان می دهد. این کتاب حتی برای آن دسته از افراد که علاقه ای به ایران ندارند هم جالب است چرا که دنیایی از هنرهای نمایشی را به تصویر می کشد و بر تمام کسانی که به این شاخه از هنر علاقه مندند تاثیر می گذارد.

کتاب الکترونیکی

25,340 تومان

حجم : 12.9 مگا بایت

تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 264

توجه: این کتاب فقط در تلفن های همراه هوشمند و تلبت های مجهز به سیستم عامل اندروید و از طریق نرم افزارهای پخش کننده فراکتاب قابل مطالعه می باشد.

موضوعات

فهرست

مقدمه و سپاس گزاری
فصل اول: نقشگرى كليد فهم فرهنگ
نظريه هنر نمايشى، مردم شناسى و فهم فرهنگى
شناختِ فرهنگِ نمايش ايرانى
تحليل اجراى ايرانى
بررسى الگو ها و قاعده ها
تحليل ارزشى مثبت و منفى فعاليت هاى اجرايى
فهم تصوير بزرگ
بررسى توانمندى هاى اجرا
نتيجه گيرى
دست يافته هاى تحليلگران فرهنگى با مطالعه اجرا
منابع فصل
فصل دوم: تئاتر ايرانى برخاسته از سنت
قبل از باستان
از امپراتوری اسکندر تا حمله مغول
تئاتر سنتى از قرن شانزدهم تا نوزدهم
نمايش عروسکى
فرم های روايت
تعزيه
تئاتر بداهه کمدى
بيضايى (1965:55) مى گويد
پيدايش تئاتر غربى
تئاتر محبوب قرن بيستم
نمايش عروسکى
تئاتر کمدی بداهه (ايران و تركيه)
منابع فصل
فصل سوم: منابع معنا در فرهنگ فولکلور ایرانی
سنت ها و آداب فولکلور؛ پایه ای برای اجراهای سنتی
شعر و موسیقی در زندگی روزمره
ارتباط با طبیعت
معاشرت به عنوان یک فعالیت معنادار
سرگرمی های شهری
نماد ها در جشن های سنتی
منابع فصل
فصل چهارم: پویایی و تغییرات در اجرای موسیقی
ابعاد تفاوت در موسیقی ایرانی
تغییرات در سنت های موسیقی محلی و شهری
منشأ ایدئولوژیک تغییر
موسیقی و اسلام
موسیقی، قرآن و حدیث
انطباق سنت های اسلامی و اقلیت های مذهبی
تعزیه به عنوان فرم شایسته ای از اجرا
بسترِ کلاسیک
مناطق حاشیه
موسیقی، تغییر و تضاد
تغییرات بیشتر
منابع فصل
فصل پنجم: تعزیه و روحوضی؛ بیان نمادین در اجرای ملی
سنت های اجرا در ایران؛ نهادهای اساسی اجتماعی
تعزیه
روحوضی
اجرای سنتی به عنوان ارتباطی نمادین
منابع فصل
فصل ششم: سنت های نمادین در اجرا؛ منطق اجرا در تعزیه
اجرا و منطق فرهنگ
تعزیه به عنوان ژانر اجرایی
معنی سنت های نمایش در تعزیه
سبک بازیگری و آموزش بازیگران
شغلی شریف و فرومایه
مجموعه ای از مهارت ها
آموزش و پرورش بازیگر
تمرین ها
اسب
تاریخچه سبک ها
تمرینات
سیر تکاملی سبک های تعزیه
منابع فصل
فصل هفتم: پیشرانه های طنز در کمدی روحوضی
تعامل بازیگران: ایجاد پیام
تعامل بازیگر ـ مخاطب: دریافت پیام
نتیجه گیری: تعامل در اجرا
منابع فصل
فصل هشتم: اجرای نقش های مذهبی؛ تجسّم مقدسات
حسین(ع)- sacred scapegoat ایده آل
عمر ابن سعد- Scourged scapegoat ایده آل
قربانی کردن فصلی
باز هم اجرا
منابع فصل
فصل نهم: اجرای نقش در تئاتر ایرانی؛ نمایش هویت با نمادهای اجرایی
نمایش آن چه که هستید
عملکرد تقلیدی
نمایش در تئاتر ایرانی
انواع اجرا در ایران
نمایش زنان
منابع فصل
فصل دهم: رسانه های جمعی قبل و بعد از انقلاب
رسانه های جمعی در دولت پهلوی
نوار کاست ـ رسانه ی جدید
رسانه های صوتی و تصویری بین المللی
شکنجه، فیلم و تلویزیون
شکنجه، تلویزیون و تعامل ایران با غرب
رسانه و هنرهای اجرایی در ایران- نقش فرهنگی متغیر
منابع فصل
کتاب شناسی جامع

محصولات مشابه

بیشتر