امتیاز
5 / 4.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 40,000
خرید صوتی
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 50,000
خرید چاپی
165,000
15%
ت 140,250

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب ساجی، خاطرات نسرین باقرزاده همسر شهید بهمن باقری، به قلم بهناز ضرابی زاده در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. در این کتاب نویسنده سعی دارد تا با یک نگاه دوستانه به روایت جنگ تحمیلی بپردازد.

معرفی کتاب ساجی

ضراب زاده در مورد چگونگی نوشتن کتاب ساجی حرف های زیادی برای گفتن دارد و در مقدمه کتاب آورده است؛ در جایی از مقدمه در این باره گفته است: «در حیاط خانه ای بودیم که الکی آویخته شده بود به تیرک چوبی ایوان. می خواستم کنارش عکس بگیرم. تلفنم زنگ زد. خانم فرزانه مردی بود. زیر درخت کهن سال گردوی حیاط نشستم به گفت وگو. خانم مردی پیشنهاد جدیدی داشت. گفت: «خاطرات همسر شهید بهمن باقری رو گرفتیم. قبولش کن. کار جذابیه. خودم نخوندمش. اما همکارام تعریفش رو زیاد می کنن. می گن این خانوم خرمشهری حافظۀ خوبی داره. دهن گرم و پرخاطره ست. خانوم داوری بیست ساعت مصاحبه ازش گرفته. خاطراتش مکتوب شده.» 
اسم خرمشهر را که شنیدم فکرم رفت پیش رؤیایم دراین باره! اما گلستان یازدهم تازه تمام شده بود. قصد داشتم مدتی استراحت کنم. نق نق کردم و بهانه آوردم. گفت: «حالا می فرستمش همین طوری بخون. شاید خوشت اومد!» 
خداحافظی که کردیم به فکر فرورفتم. در سال ها ی جنگ نوجوان بودم. اعزام به جبهۀ پسرها و مردان فامیل و همسایه ها را به یاد داشتم؛ همچنین، شهادت بهترین جوان ها یی که می شناختم. آزادی خرمشهر را فراموش نمی کنم. یادم هست چطور شادی و گریۀ مردم قاتی شده بود. جمعیت زیادی به خیابان ها  آمده بودند و شیرینی و بستنی پخش می کردند. رقص برف پاکن ها همه را به وجد می آورد. این ها جزء معدود خاطرات خوشم از جنگ است. 
چند روز بعد، مصاحبه ها ی تایپ شده روی میزم بود. روی آن نوشته شده بود: «خاطرات نسرین باقرزاده، همسر سردار شهید بهمن باقری.» چند صفحه ای را خواندم و متوجه شدم با متنی پراکنده و به هم ریخته روبه رو هستم و به حوصله و دقت نیاز دارد که آن روزها نداشتم.....»

خلاصه کتاب ساجی

کتاب ساجی سوره مهر، عنوان کتابی است که از سال‌های کودکی نسرین باقرزاده در خرمشهر شروع شده و تا زمان جنگ در این شهر ادامه پیدا می‌کند. چند روز ابتدایی جنگ خانواده باقرزاده در خرمشهر بودند، اما به درنهایت به اجبار خرمشهر را ترک کرده و مانند دیگر زنان حاضر به شیراز می‌روند، اما مردها در خرمشهر مانده و از این شهر حفاظت می‌کنند.
نسرین باقرزاده به عنوان راوی کتاب ساجی سعی می‌کند تا از کیان و خانواده اش در مقابل جنگی که هیچگاه فکرش را هم نمی‌کرد وارد خانه‌اش شود دفاع کند، با وجود اینکه بسیاری از اقوام او به شهادت میرسند و همه چیزش را از دست میدهد اما همچنان امید برای بازسازی خرمشهر در قلب او زنده است.
در این دوران اتفاقات مختلفی می‌افتد که جذابیت‌های خاصی دارد. بانوان یا به خرمشهر و بوشهر یا در شهرهای دیگر پراکنده می‌شوند، اما راوی این خاطرات به خاطر اینکه در خرمشهر می‌ماند و کنار همسرش قرار دارد به شهرهای گوناگون مثل قم، ماهشهر و آبادان رفته و مدتی را در این شهرها زندگی می‌کند. وی روزها و شرایط سختی را می‌گذراند و سال‌های پایانی دوباره به خوزستان باز می‌گردد تا اینکه در 29 فروردین 1367 سردار باقری به شهادت می‌رسد.

برشی از متن کتاب ساجی

جنگ شهرها به تهران هم رسیده بود. مادر و مادرشوهرم و دایی ها به اهواز آمدند. می خندیدند و می گفتند که مردم از ترس بمباران رفته اند به روستاها و شهرهای امن و ما آمده ایم وسط آتش.

اسفند 1366 بود. آن ها تا بعد از تعطیلات نوروز ماندند. حضورشان روحیۀ همه را بهتر کرد. عصر سیزده به بدر اول رفتیم زیر پل اهواز، لب کارون. خیلی شلوغ بود. یک ساعتی که نشستیم دیدیم بچه ها نمی توانند بدوند و بازی کنند. بهمن گفت: «بریم آتیشا. » وسایل را جمع کردیم و رفتیم. از جادۀ خاکی و قدیمی گذشتیم. بیرون از شهر چند مشعل سوزان گاز در محوطه ای وسیع و خاکی وجود داشت.

معمولاً خانواده ها شب های سرد زمستان آنجا جمع می شدند. شام و چایی می خوردند و بچه ها در روشنایی محل فوتبال بازی می کردند. قبل از انقلاب، تعدادی اسب کرایه ای هم بود برای سوارکاری. آنجا دشتی فراخ بود و بچه ها به راحتی می توانستند بازی کنند.

بهمن باز تخته چوبی پیدا کرد و سیبل و مسابقۀ تیراندازی راه انداخت. سبزی پلو و ماهی کباب پخته بودم. کاهو و سکنجبین هم برده بودیم. می خندیدیم که ما چقدر بی جنبه ایم و باز کمی سبزه و آب و هوای خوب دیده ایم.

کتاب ساجی pdf

دانلود کتاب ساجی، در نرم افزار فراکتاب امکان پذیر است. پس از دانلود می توانید آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

نقد کتاب ساجی

نظرات فراوانی درباره ی این کتاب وجود دارد که در زیر به چند نمونه آن اشاره می کنیم:
با فراز و فرود های بی شمار نسرین بانو ، همراه شدم و عمیقا درک کردم آرامش اکنون ما از خم شدن راست قامتانی چون بهمن بوده و هست... عمیقا غصه خوردم واشک ریختم . صبوری مادر، مادر شوهر، خواهر ها و تک تک زنان داستان، که سرگذشت هر کدام به تنهایی مثنوی هفتاد من خواهدبود اگر قلمی یارای نوشتن را داشته باشد. از همبستگی و دلدادگی خانواده ها در آن دوران لذت بردم و البته غبطه خوردم به حال امروز خانواده ها... که خود را از هم پنهان میکنند و هرکس در لاک تنهایی خود فرو رفته است... بقدری کتاب عالی روایت و نوشته شده بود که تو را مجاب میکند تا انتهایش بخوانی بدون مکث. و در اخر... انتخاب اسم ساجی برای کتاب بسیار به جا بود
...
با تمام وجود، با لحظه لحظه کتاب زندگی کردم و اشک ریختم. متاسفانه خیلی دیر این روند خاطره گویی خانواده محترم شهدا شکل گرفت اونم با چند بار تذکر رهبر بزرگوارمون، ولی بازم همین که روی ریل افتاده و داره حرکت می‌کنه خودش غنیمته، الان راوی کتاب زیبای دختر شینا در بین ما نیستن، اگه کتاب نوشته نمی‌شد همه خاطراتش باهاش دفن می‌شد و همین واقعیت برای خیلی از همسران یا مادران شهدا متاسفانه رخ داده و دیگه نیستن که از غم و شادی زندگی جهادیشون برامون بگن،
به امید روزی که خاطرات همه خانواده‌های محترم شهدا ثبت و ضبط بشه و چراغی باشه برای فردای فرهنگ این ملت...

فرزندان شهید بهمن باقری

علی باقری فرزند شهید بهمن باقری می باشد و پسر دیگر ایشان سجاد باقری می باشد.

نسرین باقرزاده همسر شهید بهمن باقری

کتاب ساجی روایت کننده خاطرات نسرین باقرزاده همسر شهید بهمن باقری می باشد.

کتاب صوتی ساجی

علاوه بر نسخه الکترونیک و چاپی، نسخه صوتی این کتاب نیز در فراکتاب در دسترس شما قرار گرفته است.

قیمت کتاب ساجی

کتاب ساجی به صورت نسخه چاپی، الکترونیک و صوتی در مجموعه فراکتاب موجود می‌باشد. جهت اطلاع از قیمت آن به سایت و یا نرم‌افزار فراکتاب مراجعه کنید.

زندگینامه شهید بهمن باقری

کتاب ساجی به نوعی زندگی نامه شهید و همسرش را روایت می‌کند.
شهید بهمن باقری متولد قم به تاریخ تولد 1340/11/11 می باشد و در تاریخ 1367/01/29 در فاو عراق توسط دشمن در جبهه به شهادت رسید و در گلزار شهدای علی بن جعفر دفن شده است است.

معنی ساجی

معناهای متفاوتی برای ساجی آورده شده است من جمله: نانی که بر روی ساج پخته می‌شود. ساکن و آرمیده. صفت برای چشم و دریا و...

نویسنده کتاب ساجی

بهناز ضرابی‎ زاده در سال 1347 در همدان متولد شد. ضرابی ‎زاده کارشناس مسئول آفرینش‎های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
او تاکنون سردبیری نشریه استانی جاودانه ها، دبیر انجمن داستان دفاع مقدس از سال 1386، عضو شورای نویسندگان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‎های دفاع مقدس، عضو شورای انتخاب کتاب بنیاد شهید استان همدان، دبیر انجمن داستان سازمان بسیج هنرمندان را بر عهده داشته است.
از دیگر آثار او می توان کتاب دختر شینا را عنوان کرد.

دانلود کتاب ساجی

در فراکتاب علاوه بر امکان دانلود نسخه الکترونیک و صوتی کتاب ساجی امکان خرید کتاب ساجی نسخه چاپی با تخفیف ویژه فراهم شده است.

دانلود کتاب ساجی

مشخصات رمان ساجی در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: سوره مهر
نویسنده: بهناز ضرابی زاده
گوینده: فضه سادات حسینی
تعداد صفحه: 433
موضوع: خاطرات نسرین باقرزاده همسر شهید بهمن باقری
قالب: pdf، صوتی و چاپی با تخفیف ویژه

 

صفحات کتاب :
433
کنگره :
DSR1629‭‬ ‭/ب2343‏‫‭ض4 1397
دیویی :
955/0843092
کتابشناسی ملی :
5606340
شابک :
978-600-03-2928-0‬
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه ساجی