امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 21,450
نظر شما چیست؟
بازخوانی آثار درام‌نویسان نامدار و افشای راز ماندگاری آن‌ها ...
همیشه بررسی چگونگی نسبت هنرمند و جامعه و وظایف این دو در قبال یکدیگر، بحثی طولانی و کسالت‏ بار بوده و هست. این که چطور هنرمند می‌تواند تصویری روشنگرانه از جامعه‏ ارائه دهد و یا این که جامعه چه تاثیراتی بر رفتارهای یک هنرمند می‏گذارد. منصور خلج و ستاره صالحی در جلد دوم درام‏نویسان جهان کوشیده‏ اند تا از پس روایت زندگی این هنرمندان، این حقایق را برای مخاطبشان نمایان کنند.
خلج دوران استبداد انگلیس بر هند را روایت می‏کند تا به مخاطبش نشان دهد که چرا و چگونه رابیندرانات تاگور نمایشنامه «قربانی» را نوشت. یا از دوره درگذشت پنج تن از اعضای خانواده او می‌گوید تا دلیلی برای پیدا کردن عقاید صوفیانه تاگور بیابد.
خلج از بزهکاری‏ها و به زندان رفتن‏های مکرر ژان ژنه می‏گوید تا مخاطب را برای روایت داستان «خاطرات یک دزد» آماده کند. نویسنده دوران سیاه فرانسه را حکایت می‏کند تا بتواند ریشه ‏های شکل‏گیری درام را در نمایشنامه «نظارت عالیه» بررسی کرده و حقایق و تاثیراتی که جامعه بر ژنه گذاشت را بازگو کند.
نویسندگان دومین جلد درام‏نویسان جهان از توفیق اجباری توفیق الحکیم مصری و سفر او به فرانسه می‌گویند تا مخاطب متوجه شود که چه عاملی باعث شد تا توفیق الحکیم به پل تئاتر شرق و غرب تبدیل شود.
خلج و صالحی با روایت داستان این نابغه‏ های تاریخ و پنچاه و هشت درام‏نویس دیگر، سعی کرده ‏اند تا پا را فراتر از بیان یک روایت ساده و بی ‏روح بگذارند.
این دو محقق کوشیده ‏اند عنصر حقیقت را از پس بیان اتفاق‏های زندگی هنرمندان بیرون بکشند و به مخاطبان تئاتر امروز گوشزد کنند که هنرمندانی ماندگار شدند که علی‏رغم وجود تمام شرایط بد اجتماعی، هیچ گاه دنیای تئاتر را دستمایه بیان دروغ‏ها نکردند و واقعیت‏های اجتماعی را با کمترین دخل و تصرف به صحنه ‏های تئاتر کشاندند.
با این وصف، این کتاب بیانگر حقایق و سرگذشت کسانی است که سال‏هاست در صفحات تاریخ مدفون شده ‏‏اند.
شابک دیجیتال :
978-600-03-2328-8
صفحات کتاب :
252

کتاب های مشابه درام نویسان جهان- جلد2