کتاب معرفت امام زمان (علیه السلام) pdf

و تکلیف منتظران

امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 20,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب معرفت امام زمان (علیه السلام)

کتاب معرفت امام زمان (علیه السلام) و تکلیف منتظران نوشته‌ی ابراهیم شفیعی سروستانی به بررسی و شرح مبانی لازم برای فهم صحیح مهدویت و کارهایی که یک منتظر باید در انتظار امام زمانش انجام دهد سخن گفته است.

مهم ترین ویژگی های کتاب معرفت امام زمان (علیه السلام) عبارتند از:

1. ارائه مطالب بر اساس سیر و ترتیب منطقی مناسب، به گونه ای که خواننده می تواند گام به گام به نگرشی جامع، عمیق و گسترده در زمینه معارف مهدوی و موضوعات مرتبط با آندست یابد؛

2. بررسی وجوه مختلف اعتقادی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی باور مهدوی و فرهنگ انتظار به شیوه ای متقن و مستدل؛

3. بهره گیری از منابع اصلی و دست اوّل و دقّت در نقل اقوال و روایات؛

4. پاسخ گویی به پرسش ها و ابهام های گوناگونی که در حال حاضر در زمینه این باور وفرهنگ وجود دارد؛

5. تلاش در جهت ارائه دیدگاهی متعادل و به دور از افراط و تفریط در زمینه بسیاری ازمباحث مهدوی؛

6. بررسی و تبیین بایدها و نبایدهایی که شایسته است در فعالیت های پژوهشی،آموزشی، ترویجی و تبلیغی در حوزه مهدویت مورد توجه قرار گیرند؛

7. معرفی منابع مطالعاتی برای تکمیل مباحثی که در کتاب به اجمال به آن ها پرداخته شده است.آنچه می توان گفت این است که در تدوین این کتاب، اهداف متعددی مورد توجه قرار گرفته است که مهم ترین آنها عبارتند از:

الف) عرضه اثری جامع در زمینه مهم ترین موضوع ها و مسائلی که در حوزه مباحث مهدوی مطرح بوده و در حال حاضر مورد توجه عموم مردم، به ویژه قشر تحصیل کرده اعماز طلاب، دانشجویان و دانش پژوهان قرار گرفته است.

ب) تدوین مأخذ و منبعی متقن و قابل اطمینان برای برنامه سازان رسانه ملی.

ج) تبیین مبانی و اصول مورد پذیرش دیدگاه فرهنگی اجتماعی و ترسیم تصویری هر چند اجمالی از مهم ترین دغدغه های نظریه پردازان این دیدگاه در برخورد با باور مهدوی

و فرهنگ انتظار از یک سو و موضوع ها و مسائل مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی موجود در جامعه از سوی دیگر.

د) تدوین متنی آموزشی که خواننده را به تدریج و بر اساس سیری منطقی، با باور مهدوی و فرهنگ انتظار، آشنا و او را برای فعالیت های پژوهشی و مطالعاتی عمیق تر و گسترده تر دراین زمینه آماده سازد.

ه) آشنا ساختن قشرهای مختلف مردم با وظایف و تکالیفی که در عصر حاضر در برابرآخرین حجت خدا علیه السلام بر عهده دارند.

کتاب حاضر در هفت بخش به شرح زیر سامان یافته است: زندگی و شخصیت امام مهدی(ع)؛ معرفت امام زمان (ع)؛ مبانی و کارکردهای انتظار؛ ظهور و آخرالزمان؛ تعیین وقت برای ظهور؛ جهان پس از ظهور؛ بایسته های گسترش فرهنگ مهدوی؛ جلوه های انتظار

نکته مهم دیگری که از ویژگی های این اثر به شمار می رود این است که «منشور راهبردی فرهنگ مهدویت» و «موضوع هایی برای پژوهش» به عنوان پیوست آمده است. امید که کتاب معرفت امام زمان (علیه السلام)، طبع لطیف امام عصر(عج) را بیاراید و مورد استفادۀ منتظران حضرتش قرار گیرد.

گزیده کتاب معرفت امام زمان (علیه السلام)

مهدویت در اسلام

شاید بتوان گفت در طول تاریخ، هیچ موضوعی به اندازه قیام مصلحی جهانی که بشر را به سوی سعادت و نیک بختی ابدی رهنمون می سازد و داد مظلومان را از ظالمان بازمی ستاند، فکر آدمیان را به خود مشغول نداشته است. ازاین رو، اقوام و مذاهب گوناگون به نوعی در انتظار ظهور ابرمردی به سر می برند که نماد تمام آرمان های بشر به شمار می آید تا سرانجام روزی جهان را از عدل و داد پرسازد.

در این میان، اعتقادی که میان مسلمانان به ویژه شیعیان در مورد قیام و انقلاب مهدی موعود(ع) به عنوان مصلح کل و منجی بشر وجود دارد، در عین دارا بودن جنبه های آرمانی، از ریشه های عمیق و مستحکم مکتبی برخوردار بوده و متکی بر سخنان تردیدناپذیر پیشوایان معصوم دین است.


صفحات کتاب :
728
کنگره :
BP224/4‏‫‬‭/ش7م6 1388
دیویی :
297/462
کتابشناسی ملی :
2040263
شابک :
978-964-6968-77-6‏‬
سال نشر :
1388

کتاب های مشابه معرفت امام زمان (علیه السلام)