کتاب روابط خارجی ایران و امریکا pdf

در دوره اول ریاست جمهوری نیکسون (1348-1352ش)

امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,400

نظر دیگران

نظر شما چیست؟
یکی از دلایل اهمیت پرداختن به موضوع رابطه ایران و آمریکا وجود روابط گسترده و نزدیک ایران در دوره محمدرضا شاه با این کشور است.

این کتاب در سه بخش و چند فصل تقسیم شده است. بخش اول به بررسی روابط سیاسی ایران و آمریکا در دوره نیکسون اختصاص یافته است. در فصل اول به ساخت قدرت در ایران و آمریکا و تاثیر آن در گستره روابط دو کشور اشاره شده است. در فصل دوم به عوامل موثر در گسترش روابط سیاسی ایران و آمریکا از قبیل اهمیت جایگاه استراتژیکی و ژئوپلتیکی ایران، وجود منابع عظیم نفتی و خطر نفوذ کمونیسم به واسطه همسایگی ایران با اتحاد جماهیر شوروی پرداخته شده است. فصل سوم، به قدرت رسیدن نیکسون در آمریکا و شرایط ویژه ناشی از جنگ ویتنام و همچنین اقدامات وی را شامل می شود.

بخش دوم به بررسی روابط نظامی ایران و آمریکا و نتایج آن پرداخته که این بخش در دو فصل تنظیم گردیده است. فصل اول به علل گسترش روابط نظامی بین دو کشور می پردازد و در فصل دوم نیز به پیامدهای این توسعه روابط در حوزه نظامی اشاره می شود، که شامل تفویض ژاندارمی منطقه به ایران از سوی آمریکا، افزایش مستشاران نظامی آمریکا در ایران و ظهور دلالان و بروز فساد است.

بخش پایانی به بررسی روابط اقتصادی دو کشور محدود می شود، که در سه فصل مورد بررسی قرار گرفته است. فصل اول، پیشینه روابط اقتصادی ایران و آمریکا، فصل دوم تاثیر افزایش بهای نفت و نتایج حاصل از آن و بالاخره فصل پایانی، بررسی سال به سال روابط اقتصادی ایران و آمریکا را در دوره ریاست جمهوی نیکسون در بر می گیرد.
کنگره :
E183/8‭‬ ‭/‮الف‬9‏‫‭ب4 1394
دیویی :
327/7305509‭‬
کتابشناسی ملی :
4046931
شابک :
978-600-03-0309-9
سال نشر :
1394
صفحات کتاب :
186

کتاب های مشابه روابط خارجی ایران و امریکا