امتیاز
5 / 3.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 35,000
خرید چاپی
90,000
10%
ت 81,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب پری دخت مراسلات پاریس طهران نوشته ی حامد عسکری و ویراستاری فریبرز راهدان‌مفرد می باشد و توسط انتشارات مهرستان منتشر شده است.

معرفی کتاب پریدخت مراسلات پاریس طهران

با همۀ دشواری ها و ظرافت هایش، شیرین ترین کار عالم «تربیت» است و مهم ترین بسـتر تربیت، «خانواده». خانواده اگر «خانواده» باشـد، تربیت شـیرین می شـود و طبیعی. همان طور که ما نفـس می کشـیم، در خانـواده هم تربیت می شـویم؛ بی آن که به آن فکر کنیم و بدانیم چه می شـود.
انتشارات مهرستان در ارتباط با انتشار کتاب پریدخت و تربیت در خانواده عقیده دارد: «تمرکز ما بر تربیت و تعلیم اسـت، آن هـم با رویکرد اسلامی و عقلانـی و بـا محوریـت مهارت آمـوزی به خانواده هـا. از این رو طـرح «مهرســتان» را پایه ریزی کردیم تا در پیمودن این مسـیر مقـدس، بتوانیم منظم و هدفمند و برنامه دار پیش برویم. مهرسـتان« فقط مخفف «محصولات هنری رسانه ای» نیسـت؛ بلکه اسم مکانی است برای آموختـن مهـرورزی در خانه و گرمابخشـی به کانون خانواده.
از بین همۀ راه هـای ممکن، با «یار مهربـان» به یاری خانواده هـا آمده ایـم؛ با همان آشـنای پرسـخاوتی که صدها نسل بشـر را معلم وار پرورده و فروتنانه با ذهن و ضمیرشان در هم تنیده است. 
یکی از زوایای دید در داستان نویسی، نامه نگاری است؛ روشی که در خلال آن، مخاطب از نامه های نوشته شده روند داستان را متوجه می شود. هرچند این شیوه امروزه میان نویسندگان و خوانندگان معاصر، به سبب گسترش فناوری و وسایل ارتباط جمعی، از اقبال کمتری برخوردار است، هنوز در قلم نویسندگان معاصر به کار می رود.
کتاب پریدخت با در کنار هم قرار دادن نامه های دو عنصر مهم و کارآمد خانواده یعنی پدر و مادر و چگونگی عشق ورزی و احترام گذاشتن، می خواهد به خانواده ها بیاموزد اگر در خانه مهر و صفا و صمیمیت به همراه احترام بود، تربیت خود به خود در درون فرزندان شکل می گیرد.

خلاصه کتاب پریدخت

کتاب پریدخت را نویسنده در حالتی این چنین به نگارش در آورده است:
آه! من العشق و حالاته!
 همه چیز از یک شب سرد زمستانی شروع شد. همان شبی که آویشن و به لیمو دم کرده بودم و پاهایم را چسبانده بودم به شوفاژ و فکرهای قبل از خواب به سـراغم آمده بودند. ناگهان توی سرم صدای تق تق کفش زنانه ای شنیدم، بعد پچ پچه هایـی موهوم، بعد صدای شـلیکی آمد و بعد زن جیغ کشید. کلمه ها توی کله ام فوران کرده بودند؛ و شبیخون زده شده بود. طرحش را در یک صفحه نوشـتم. مدتی رویش کار کـردم. شـخصیت ها حـالا جـان گرفته بودنـد. اول پریدخـت، بعد هم سـید محمود و بعد هم سـایرین. مرا به شـعرم می شناختند.
و ادامه می دهد: سید محمود و پریدخت سـاکن طهران بودند. سید محمود را فرسـتاده ام پاریس برای تلمّذ طبابت و پریدخت را چشم انتظارش گذاشتم. پریدخت، دختری بـود در محلۀ پامنار طهـران که یک صبح سرد زمستانی، باد او را با خود برد و لا به لای صفحات تاریخ این سرزمین گم شد و در حملۀ قشـون روس و حکومتی به مریض خانۀ مشروطه و اصابت گلولۀ توپ به غرفۀ قریب ایشان، سید محمودخان به فیض رفیع شهادت نائل گشت.
هر دو از دوری هم می سوزند و کلمه به کلمۀ این نامه ها راوی این سوختن است. در این فراق چندین ماهه، این نامه ها بین این دو نفر رد و بدل شده اسـت و بعد هم هر دویشان توی تاریخ این سرزمین گم شده اند. 
امر خطیر عاشقی فِقره ای است که این روزها یا یادمان رفته یا از روی نسـخۀ فرنگی اش تقلید می کنیم. خدا کند این نامه ها به
درد عشاق روزگارمان بخورد.
کتاب پریدخت، از ۴۰ نامه تشکیل شده است که به گفته ی نویسنده، تماما زاده خیال اویند. نویسنده سعی کرده است نثر نامه های داستان را تا حد امکان به نثری قجری نزدیک باشد. در انتهای کتاب نیز لغت نامه ای قرار داده است تا اگر خواننده با کلمه هایی روبرو شد که در فهم معنای آن به مشکل خورد، از این طریق ابهامش را رفع شود.

برشی از متن کتاب پریدخت

تصدقـت گـردم! مـدت مدیدی شـد کـه دسـت روزگار دسـتمان را از نگاشـتن سـیاهه بـرای عزیزمـان کوتـاه کـرده بـود. دل بـد مداریـد؛ اما بـا شـما نگوییم با کـه بگوییـم. از حـی لایزال کـه پنهـان نیسـت، از شـما چـه پنهـان، بـه حبـس بـودم و سـاریخانی، کاردار سـفارت، برایمـان پاپـوش دوختـه بود و مهمـان نظمیـه و امنیه چی هـای پاریـس بـودم کـه بحمـدالله و منّتـه آزاد شـدم. یحتمـل، راپـورت همـان روضه های شـبانۀ زیـر درخـت سـیب در محوطـۀ فاکولتـه و حرف هایمـان بـه گوشش رسـیده اسـت. این روزها خوبم و به ادامۀ درس طبابت مشغولم. دل نگران مباشید. انشـاءالله خدمتتان که رسیدم، شرح ماوقع خواهم کرد.
تصدّقت گـردم! نامه هایی که مرقوم داشـته بودید، توسـط نفـرِ عیسـی خان معین التجـار واصـل شـد. کلمـه بـه کلمـه اش را بوسـیدیم و بـر دیـده مالیدیـم کـه مرقومـات نازنینـت با دل مـا در غربـت همـان می کند کـه باهار بـا درخـت و پیرهن بـا یعقـوب. دورت بگـردم! امسـال، اوّلیـن رمضانـی اسـت که در غربـت می گذرانیـم. نـه از تـوپ درکردن هـای میدان مشـق خبـری هسـت و نـه از حال و هـوای طهـران در رمضان الکریـم. فرداً وحیداً، اضافۀ شـام شـب را داغ می کنیم، در خلوت سحری سَـق می زنیم. قهوۀ تلـخ فغانس کجـا و چای دارچیـن لاکردار عزیـز کجا! نان برشـتۀ دو رو خشـخاش و سـیاهدانه و کنجد میزباقر کجا و نان تُسـت نانوای بیِ دیـن و پیغمبر فاکولتۀ طب کجـا! مزیدٌ علـی ذلـک، فـراق وجـود مبـارک و نازکتان، کاری با دلمان کرده کـه هند با جگر حمزه و مغول با نشـابور.
غروب ها بعـد کلاس فتـوی، مرسـولۀ حضرتتان را بـا وضو از لای حافـظِ جلد چرمـی مطبوعـۀ اسلامبول بیرون می کشـیم و در ترنّـم «سـینه مالامـال درد اسـت...»، سـنگ فرش های خیابان هـا را گـز می کنیـم. دل لاکـردار، طهـران و پاریـس و کلکته و بمبئی و بیروت نمی شناسد....

خرید کتاب پری دخت مراسلات پاریس طهران

نسخه چاپی کتاب پریدخت را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری کنید.

نقد کتاب پریدخت

کتاب پریدخت یک کتاب قاجاری نویس است و قاعدتا مخاطب خاص قاجاری خوان خودش را دارد و در این بین نقدها و تعریف و تمجیدهایی از این نوشته وجود دارد و نویسنده در دفاع از خود چنین می گوید: کتاب های زیادی درباره قواعد فنی داستان نویسی وجود دارد که من هم آن ها را خوانده ام اما پری دخت را بر مبنای این اصول ننوشتم. سرم بالاست از این جهت که در این کتاب کم فروشی و گران فروشی نکردم. پریدخت بضاعت من بوده است نه کلمات من. تمام قدرت بازوهای فکری و ذهنی خود را جمع کردم و شد کتاب پریدخت. این اثر قطعاً ایرادهایی دارد و از هر کس که برای آن نقد بنویسد ممنونم و از نقد استقبال می کنم.
چند نظر از خوانندگان کتاب:
کتاب خیلی خیلی خوبی بود. پیشنهاد میده حتما بخونیدش. برام جالبه که چطور یک مرد(نویسنده) تونسته به این خوبی تفاوت نگرانی‌ها و دغدغه‌های ذهنی یک زن و مرد رو بیان کنه. البته آخرش خیلی خیلی غم انگیز بود.
...
نثر این کتاب همانطور که گفتم متفاوته ولی کمی سنگین هم هست طوری که اخر کتاب بخشی به نام واژه نامه گذاشته شده! به شخصه بعضی کلمات رو متوجه نمیشدم و معنی اون کلمات هم تو واژه نامه نبود یعنی تمام کلمات رو واژه نامه پوشش نداده این داستان و موضوعی که داره مخاطب نوجوانش کم نیستند ولی سطح نثر کتاب در حد یک نوجوان نیست!
...
کتابی بسیار افتضاح! نبود انسجام زبانی و عدم تسلط نویسنده به اسلوب نوشتاری دوره‌ی قاجار، حاصل‌اش ملقمه و کاریکاتوری‌ست از یک نثر آشفته و ضعیف. و...

نامه های پریدخت

بعضی کتاب پریدخت مراسلات پاریس طهران را با عنوان نامه های پریدخت می شناسند که توضیحات کامل درباره این کتاب در بالا آمده است.

دانلود کتاب پری دخت مراسلات پاریس طهران

مراسلات پاریس طهران pdf و در واقع نسخه الکترونیک کتاب پریدخت را می توانید از طریق اپلیکیشن فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

دانلود کتاب پری دخت مراسلات پاریس طهران

مشخصات کتاب پریدخت در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: مهرستان
نویسنده: حامد عسکری
تعداد صفحه: 144
موضوع: داستان ایرانی
قالب: چاپی و الکترونیک

 

صفحات کتاب :
144
کنگره :
‏‫‬‮‭PIR8354 /س744‏‫‬‮‭پ4 1397
دیویی :
8فا6/62
کتابشناسی ملی :
5361440
شابک :
‫‭978-600-8441-35-9‬‬‬
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه پری دخت: مراسلات پاریس طهران