نظر شما چیست؟

معرفی کتاب روش‌ های تدریس نوین (2)

کتاب «روش‌های تدریس نوین (2)» نوشتهٔ تام شرینگتون و الیور کاویگ‌لیولی با ترجمهٔ صونا عبداله‌زاده‌بقایی و لیلا شکوهی‌رستمی و فهیمه‌السادات صاحبی در نشر برگ و باد چاپ شده است.

آموزش فرآیند دو طرفه‌ی یاددهی- یادگیری است که نقش مهمی در تعلیم و تربیت دارد. هدف نظام آموزشی ایجاد تغییرات مثبت در اندیشه‌ها، شناخت‌ها و رفتار انسان است. به طور کلی روش‌های تدریس در دو دسته‌ی قدیم و جدید تقسیم‌بندی شده‌اند، که هر کدام زیرشاخه‌های خود را دارند. امروزه هدف از آموزش فقط انتقال فرهنگ و تجربه به نسل‌های آینده نیست، بلکه نظام آموزشی وظیفه‌ی ایجاد تغییرات مطلوب در اندیشه‌ها، شناخت‌ها و رفتار انسان را بر عهده دارد. به همین دلیل شیوه‌های نوین تدریس در عصر جدید توجه دیگران را به خود جلب کرده است. مطالعات نیز نشان داده‌اند که روش‌های تدریس در پیشرفت، ایجاد انگیزه، رضایت خاطر، پرورش شخصیت و رشد دانش‌آموزان نقش مؤثری دارند. دبیران فقط وظیفه‌ی انتقال واقعیت‌های علمی را ندارند، بلکه باید چگونه فکر کردن و چگونه یاد گرفتن را نیز به دانش‌آموزان آموزش دهند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا با نقش دادن به دانش‌آموزان در فرایند آموزش علاوه بر تقویت مهارت‌های گوش دادن، گفتن، خواندن، نوشتن، استدلال، مقایسه، تطبیق، تجزیه و تحلیل، سازندگی و خلاقیت، محتوای درسی را نیز با توجه به این موضوعات در کلاس ارائه دهند. در حال حاضر روش‌های جدید تدریس توجه مسئولان را نیز به خود جلب کرده است.

کتاب «روش‌های تدریس نوین» گلچینی از فنون متنوع و کاربردی در آموزش‌وپرورش را ارائه می‌دهد که گام‌به‌گام مسیرهای خاص و متنوعی را نشان می‌دهد که هر معلم و استادی به آن نیازمند است. همچنین دستورالعمل‌های هوشمندانه‌ای پیش روی معلمان قرار می‌دهد و با مصور‌ بودن راهکارها امکان به‌یادسپاری و استفادهٔ خلاقانهٔ آموزگاران در کلاس‌های درس حضوری و مجازی را فراهم می‌کند. در جلد دوم مجموعه‌ای از راهکارها در سه بخش ارائه شده است:

چرا؟ دربرگیرنده بازبینی تمام مدل‌های مهم حافظه است که پایه و اساس بسیاری از راهکارهاست، به همراه گزیده‌ای از نظرات کلیدی از متفکران و محققان حوزه آموزش از جمله ناتال، فیورلا و مایر است.

چه چیزی؟ دربرگیرنده 50 راهکار است که در شش بخش تنظیم شده و فعالیت‌هایی را پوشش می‌دهند که آموزگاران با هر نوع کلاسی نیاز به بررسی آن‌ها دارند.

چگونه؟ شامل مجموعه‌‌ی راهنما برای آموزگاران و مدیرانی است که اجرای دستورالعمل‌های این کتاب را ابزاری برای توسعه آموزش می‌دانند، شامل تکرار اصل (5ت) و راهنمایی بیشتر در جهت استفاده از دستورالعمل‌ها در زمینه‌های مختلف یادگیری حرفه‌ای است.

گزیده کتاب روش‌ های تدریس نوین (2)

ادعا: تکرار، نه مدت زمان، اهمیت دارد.

انتقاد: همگی ما بر سر این موضوع توافق داریم که یک آموزش یک روزه تأثیر اندکی روی دانش‌آموزان دارد، در نتیجه از منظر مشترک، زمانی پیشرفت حرفه‌ای مؤثر است که در گذر زمان تکرار و تداوم داشته باشد. با این حال حتی اگر ساختار چرخه‌ای داشته باشد، همچنان ممکن است در دوره‌ای دو ساله تأثیر خوبی نداشته باشد، آموزگار ممکن است طی دو هفته با برنامه درسی و مطالب کاملاً جدید مواجه شود؛ به همین دلیل سیمز و فلچر وود می‌گویند، چیزی که آموزگاران نیاز دارند، تمرین مداوم است تا عادت‌های دیرینه را تغییر دهند. تکرار، بر طول مدت زمان، ارجحیت دارد.

سال نشر :
1402
صفحات کتاب :
535
کنگره :
‏‫‬‭‬‮‭LB۱۰۲۵/۳‬
دیویی :
‏‫‬‭‬‮‭۳۷۱/۱۰۲‬‬
کتابشناسی ملی :
8805763
شابک :
9786225875005

کتاب های مشابه روش های تدریس نوین (۲)