امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 114,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نهج‌ الفصاحه

سیره عالمان حدیث‌پژوه، بر این شیوه بوده که سخنان معصومان را در هم می‌آمیخته‌اند؛ اگرچه کتاب‌ها را فصل‌بندی و موضوع‌بندی می‌کرده‌اند، اما در هر فصل و هر موضوع، احادیث چند معصوم را با هم می‌آورده‌اند که ارجمندترین آن کتاب شریف «کافی» است. علاوه بر این «یک‌جا فراهم‌آوری» سخنان هر یک از معصومان نیز شیوه‌ای شایسته است که نمونه برجسته آن کار بزرگ سیدرضّی در جمع‌آوری سخنان امیرالمومنین و تهیه کتاب «نهج‌البلاغه» است. بیش از نیم قرن پیش، مرحوم آقای ابوالقاسم پاینده، کاری کرد کارستان که تحولی عظیم بود در باب دسترسی مردم به سخنان پیامبر اعظم (ص)، پیش از «نهج‌الفصاحه»، کتابی مستقل و پرحجم و پرتنوّع از سخنان پیامبر، برای عموم مردمان، وجود نداشت، همان‌سان که پیش از نهج‌البلاغه نیز کتابی این‌چنان مستقل و پرحجم و پرتنوّع ازسخنان امیرمؤمنان در دسترس عموم مردمان نبود. اگر چه کار سَیّد رضیّ در سامان‌بخشی نهج‌البلاغه، بسیار ارجمندتر از کار ابوالقاسم پاینده در تدوین نهج‌الفصاحه است، امّا از این جهت که هر دو آغازگر آفرینش مجموعه احادیث پیامبر اکرم (ص) و سخنان امیرمومنان(ع) بوده‌اند و راه تدوین موسوعه‌های بزرگ را هموار نمودند، شباهت ستودنی دارند.
امید است که روی‌آوری و بهره‌گیری، از کتاب شریف نهج‌الفصاحه استمرار یابد و گام‌های بلندتری در مسیر نشر سخنان پیامبر اعظم برداشته شود و کارهای بزرگ‌تری انجام گیرد و همان‌سان که نهج‌البلاغه، چونان شجره‌ای طیبه، همواره رو به رشد و بالندگی است، نهج‌الفصاحه نیز بالنده و بالنده‌تر شود و نیز طلیعه‌ای برای اقدام‌های بزرگ‌تر در عرصهٔ پژوهش در گفتارهای پیامبر اکرم (ص) باشد

نهج‌الفصاحه، تا چندی پیش، ترجمه‌ای جز همان ترجمه نخستین آقای پاینده نداشت، اخیراً چند ترجمه تازه از نهج‌الفصاحه شده است، اما بهترین ترجمه همان ترجمه آقای پاینده است. در ترجمه آقای علی‌اکبر مظاهری سعی شده است اصلاحاتی در ترجمه آقای پاینده انجام گیرد و پاره‌ای از کاستی‌های ترجمه نخستین، جبران گردد و ترجمه‌ای فاخر ارائه شود؛ این کتاب در انتشارات جمال به چاپ رسیده است.

گزیده کتاب نهج‌ الفصاحه

آفت دلیری، ستم‌گری است. آفت شرافت‌مندی، فخرفروشی است. آفت بزرگی و بخشندگی، منّت‌گزاری است. آفت زیبایی، خودشیفتگی است. آفت سخن‌گویی، دروغ‌گویی است. آفت دانش‌مندی، فراموشی است. آفت بردباری و حوصله‌ورزی، سفاهت و نابخردی است. آفت دارندگی و بخشندگی، اسراف‌کاری است. آفت دین، هوس‌ورزی است.

صفحات کتاب :
527
کنگره :
‏‫‭BP۱۴۲/۵‬‬‬‬
دیویی :
‏‫‭۲۹۷/۲۱۸‬‬‬‬
کتابشناسی ملی :
9382362
شابک :
9789642021697
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه نهج الفصاحه