نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تردید حرفه‌ای در حسابرسی


کتاب تردید حرفه‌ای در حسابرسی توسط دکتر محمدرضا مهربان‌پور، نظام‌الدین رحیمیان و مهناز آهنگری تألیف و از سوی انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است. تردید حرفه‌ای، یکی از مفاهیم بسیار مهم در حسابرسی است. در استاندارد حسابرسی 200، تردید حرفه‌ای به عنوان نگرشی تعریف شده است که متضمن داشتن یک ذهن پرسشگر (هوشیار نسبت به شرایطی است که می‌تواند نشانۀ تحریف ناشی از تقلب و اشتباه باشد) و ارزیابی نقادانۀ شواهد حسابرسی توسط حسابرسان است. نویسندگان این اثر را در 7 فصل تنظیم نموده و به توضیح هر یک از فصول پرداخته‌اند.

برشی از کتاب تردید حرفه‌ای در حسابرسی


اگرچه در منابع دانشگاهی حسابرسی تلاش و توجه زیادی برای کشف و تعیین تردید حرفه‌ای انجام شده است؛ اما تعریف پذیرفته‌شده عمومی و ایجاد دیدگاهی از تردید حرفه‌ای، هنوز به صورتی ناشناخته باقی مانده است. درواقع، وجود اختلافات ظریف و سطح اهمیت‌های مختلف دررابطه‌با اصطلاح «تردید حرفه‌ای» در منابع حسابرسی، به ناهماهنگی در درک و استفاده از آنچه منجر شده است که ضرورتاً به تردید حرفه‌ای معنا می‌دهد. در استانداردهای بین‌المللی حسابرسی شمارۀ 200 بند 13، تردید حرفه‌ای را به شرح زیر تعریف شده است:

«نوعی طرز نگرش دربرگیرندۀ ذهنی پرسشگر که باعث هوشیاری نسبت به شرایطی می‌شود که در آن، امکان تحریف به علت اشتباه و یا تقلب وجود دارد و همچنین، به ارزیابی منتقدانه شواهد حسابرسی نیز منجر می‌شود.»

صفحات کتاب :
282
کنگره :
HF۵۶۶۷‬‬
دیویی :
‏‫‭۶۵۷/۴‬‬
کتابشناسی ملی :
8898955
شابک :
978-964-0364-87-1
سال نشر :
1401

کتاب های مشابه تردید حرفه ای در حسابرسی