کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند؟

نگاه یک دانشمند علوم شناختی به کارکرد ذهن و اهمیت آن برای کلاس درس

امتیاز
5 / 0.0
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
168,000
10%
ت 151,200
نظر شما چیست؟

کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند؟ نوشته‌ی دنیل ویلینگهم و ترجمه‌ی سیدامیرحسین میرابوطالبی است که توسط انتشارات ترجمان علوم انسانی روانه بازار شده ‌است.

معرفی چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند؟ ترجمان

کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند؟ نوشته‌ی دنیل ویلینگهم و ترجمه‌ی سیدامیرحسین میرابوطالبی است که توسط انتشارات ترجمان علوم انسانی روانه بازار شده ‌است. 

شاید کمتر کسی را سراغ داشته باشیم که به مدرسه رفتن علاقه داشته باشد یا روز‌های تحصیل – قسمت ساعت‌های درسی اش- را خاطره انگیز و جالب بداند؛ اما دلیل آن چیست؟ شاید اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، مدرسه و درس همیشه با تکالیف پرزحمت و کسالت‌بار و اضطراب امتحان و نمره همراه بوده است؛ و همین به تنهایی برای دل‌زدگی از این ایام کافی است.

اما باید دقیق‌تر بررسی شود. چرا دانش‌آموزان مدرسه را دوست ندارند؟ اصلاً آیا مدرسه و یادگیری باید همواره با کسالت‌ها و اضطراب‌ها همراه باشند؟ این کتاب قرار است پاسخنامه‌ای به این پرسش‌ها باشد.

دنیل ویلینگهام، دانشمند علوم شناختی، در این کتاب پاسخ این پرسش‌ها را از دیدگاه تخصصی و با بررسی مغز کارکردهای شناختی جست‌وجو می‌کند. او با استفاده از دستاوردهای علمی در زمینه‌‌‌ی علوم شناختی قرار است به  آموزش و یادگیری کمک کند و توصیه‌هایی برای ترمیم فرآیند تحصیل و آموزش ارائه می‌کند. هر فصل از این کتاب یکی از مشکلات و اختلال‌های این حوزه را بررسی می‌کند و سعی بر آن دارد که راه‌کار های عملی برای رفع آن‌ها ارائه دهد.

خواندن این کتاب را به تمام فعالین حوزه آموزش و والدین پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند می‌خوانیم:

 پرسش: اکثر معلمانی که می‌شناسم به این دلیل معلم شده‌اند که در دوران بچگی عاشق مدرسه بوده‌اند. آن‌ها می‌خواهند دانش‌آموزانشان را برای رسیدن به همان شور و شوقی یاری کنند که خودشان یک روز برای یادگیری داشتند. برای چنین معلمانی خیلی سخت است ببینند بعضی از دانش‌آموزان دل خوشی از مدرسه ندارند و آن‌ها نیز در مقام معلم نمی‌توانند به این سادگی نظرشان را عوض کنند. چرا لذت‌بخش ساختنِ مدرسه برای دانش‌آموزان دشوار است؟

پاسخ: برعکسِ باور رایج، مغز برای فکرکردن طراحی نشده است. درواقع مغز طراحی شده تا کمک کند از زیر بار فکرکردن در برویم، چراکه تفکر نقطه قوت مغز نیست. تفکر آهسته و غیرقابلِ‌اعتماد است. باوجوداین، اگر فعالیت فکری موفقیت‌آمیز باشد، افراد از آن لذت خواهند برد. آدم‌ها دوست دارند مسائل را حل کنند، نه اینکه وقتشان را روی مسائل حل‌نشدنی صرف کنند. اگر منِ دانش‌آموز همیشه حس کنم کارهای مدرسه کمی بیش‌ازاندازه دشوار است، طبیعی است از مدرسه دل خوشی نداشته باشم. اصل شناختیِ راهنمای این فصل این است:

ما ذاتاً کنجکاویم، اما ذاتاً متفکران خوبی نیستیم؛ ما از فکرکردن طفره می‌رویم، مگر اینکه شرایط شناختی روبه‌راه باشد.

معنای ضمنی این اصل این است که معلمان باید در نحوه‌‌ی تشویق دانش‌آموزان بازنگری کنند تا به این ترتیب آن‌ها، تا حد امکان، هیجان لذت‌بخش ناشی از تفکر موفق را تجربه کنند.

معرفی سایر کتابهای ترجمان

در ادامه دو کتاب دیگر از نشر ترجمان را معرفی می‌کنیم.

کتاب وراجی نشر ترجمان

برای همه ما پیش آمده که بعضی روزها بعد از یک خرابکاری یا تصادف و یا افتضاحی که سرکار به بار آورده‌ایم مدام در مغزمان اتفاق افتاده را بالا و پایین کرده و یاد حرف‌های گفته شده یا حرف‌های مهم گفته نشده می‌افتیم و مدام با در مغزمان درباره آن‌ها حرف می‌زنیم. به این حرف‌هایی که هم گوینده و هم شنونده خودمان هستیم و میزبان نیز مغزمان، نشخوار ذهنی می‌گویند.

نویسنده این کتاب ایتن کراس که استاد دانشگاه نیز هست معتقد است که این وراجی‌های ذهنی زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و باید فکری به حالشان برداریم در غیر این صورت با ذهنی آشفته و فلج در طول روز رو‌به‌رو هستیم.

کتاب وراجی قرار است راه‌کارهایی در زمینه حل این مشکل عمومی و روزمره ارائه دهد.

کتاب لذت خواندن در عصر حواس‌ پرتی

در جهان مدرن تکنولوژی و خصوصاً شبکه‌های اجتماعی حوصله را از ما ربوده است. ویدئو‌های پرهیاهوی فست‌فودی که فقط وقت‌پرکن‌هایی بی فایده‌اند توان ذهنی ما را برای تماشای فیلم‌های خوب با مدت زمان طولانی و همچنین از همه مهم‌تر مطالعه بسیار کم کرده است. در این کتاب قرار است نویسنده راه‌کارهایی عملی ارائه دهد؛ نه راهکارهایی که فقط عناوین خوب دارند مثل: کتاب‌هایی که قبل از مرگ باید بخوانید. 

این کتاب قرار است انگیزه مطالعه را در این جهان شلوغ پرهیاهو دوباره به ما برگرداند.

خرید کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند؟

این کتاب را در فراکتاب با تخفیف ویژه تهیه کنید.

مشخصات کتاب چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند؟ در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: ترجمان
نویسنده: دنیل تی ویلینگهام
مترجم: سید امیرحسین میرابوطالبی
تعداد صفحه: 248
موضوع: مشاوره
قالب: چاپی با تخفیف ویژه

شابک :
9786225734159

کتاب های مشابه چرا دانش آموزان مدرسه را دوست ندارند؟