امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
رایگان
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب معاملات بورس اوراق بهادار

کتاب معاملات بورس اوراق بهادار، اثر یزدان گل محمدی؛ سعی دارد به بررسی و شناخت بورس و معاملاتی که در این بازار انجام می‌گیرد بپردازد. هم چنین در رابطه با ماهیت حقوقی این بازار و هم چنین اوراق بهادار و مصادیق و موارد مشابه با آن به پژوهش بپردازد.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده است که بورس چیست؟ واژه بورس کلمه‌ای فرانسوی است و معنای آن در زبان فرانسه کیف پول می‌باشد. تاریخچه پیدایش واژه بورس به قرن پانزدهم میلادی بر می‌گردد. مطالعه کتاب معاملات بورس اوراق بهادار را به تمامی اشخاصی که قصد ورود به بازار بورس را دارند پیشنهاد می‌گردد. 

گزیده کتاب معاملات بورس اوراق بهادار

بند اول: عقد بیع
در ابتدا به ارائه تعریفی از عقد بیع می‌پردازیم، سپس خصوصیات و آثار عقد بیع را برسی می‌نماییم و در پایان ماهیت معاملات اوراق بهادار را در قالب عقد بیع مطالعه می‌نماییم. عقد بیع عقدی است که بیش از همه عقود و معاملات مورده استفاده روزمره در جوامع انسانی قرار می‌گیرد و به همین دلیل در متون قانونی مدنی بیشتر از سایر عقود معین به آن پرداخته شده است.

ماده 338 قانون مدنی در تعریف بیع عنوان می‌دارد: «بیع عبارت است ار تملیک عین به عوض معلوم». در کنار تعریف قانون مدنی، تعاریف دیگری نیز از عقد بیع وجود دارد، که با بررسی و جمع‌بندی سایر تعاریف مشخص می‌گردد که همگی در خصیصه اصلی بیع که همان تملیک می‌باشد متفق القول می‌باشند و تنها اختلاف‌شان بر سر موضوع عقد بیع است، عده‌ای موضوع بیع را انتقال عین و عده‌ای انتقال مال و عده‌ای دیگر انتقال ملک می‌دانند. عین عبارت است از مالی که وجود مادی و محسوس دارد و به طور مستقل مورد داد و ستد قرار می‌گیرد (کاتوزیان: 1374، ج4، 42). اما صرف نظر از تعریف عین، مسئله‌ای که وجود دارد آن است که قانون مدنی در ماده 338 تنها عین را موضوع عقد بیع دانسته و بنابراین تنها خرید و فروش اموال مادی را موضوع عقد بیع می‌داند و به تبع آن، سوالی که پیش می‌آید این است که آیا خرید و فروش اموال غیر مادی نظیر حق سرقفلی، حق اختراع و ...هم در دایره شمول عقد بیع قرار می‌گیرد یا خیر؟ برای رسیدن به سوال باید منظور مقنن را از واژه عین مشخص نماییم.. .

صفحات کتاب :
142
کنگره :
HG۵۷۲۰/۲‭
دیویی :
۳۳۲/۶۴۲۵۵
کتابشناسی ملی :
7378526
شابک :
978-622-229-476-2
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه معاملات بورس اوراق بهادار