امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 25,000
نظر شما چیست؟

کتاب روح توحید و نفی عبودیت غیر خدا نوشته ی سیدعلی حسینی الخامنه ای می باشد و توسط چاپ و نشر بین الملل منتشر شده است. این اثر خواسته طرح ذهنی جذاب و نیرومند و فعّالی از معارف اسلامی ارائه نماید.

معرفی کتاب روح توحید و نفی عبودیت غیر خدا

تفسیر انسان، تفسیر تاریخ، تحلیل حوادث حال و گذشته و آینده، تفسیر طبیعت، تبیین همه علائقی که انسان را با دنیای بیرون از وجود او، جهان، انسان ها و اشیاء مرتبط می کند و نیز فهم و درک آدمی از وجود خود و خلاصه همه چیزهایی که نظام ارزشی جامعه را می سازد و آن را بر اداره مطلوب خود قادر می کند؛ همه و همه از این جهان بینی الهی ریشه و مایه می گیرد و منشعب می شود.
در اندیشه الهیِ اسلام همه هستی آفریده خداست و جلوه گاه علم و قدرت او و پوینده به سوی اوست و انسان برترین آفریده و جانشین اوست.
رهبـر معظـم انقـلاب اسـلامی حفظه الله تعالـی قریـب بـه 60 سـال اسـت کـه در ایـن بـوم و فرهنـگ مشـغول تعلیـم عقایـد اسـت. او بـا توجـه بــه گرایــش فکــری خــود در تمــام ایــن ســال ها بــرای پیــر و جــوان «نگــرش توحیــدی» را به مثابــه نگاهــی قاهــر در اندیشــه اسـلامی تبییــن کــرده اســت.
او فراتر از یک معلم پرکار، در هیأت یک اسلام شناس و «متکلِّم» فکور، پرمطلب و خوش بیان با تعلیمات نظام مند و کاربردی خود عقاید را برای جوشش هایی بزرگ در زندگی به کار گرفته است. مؤلف اثر پیش روی ما و دیگر آثار اسلامی با نگاهی سخت حاجت مندانه به دین، همواره مباحثات اسلامی را دارای سه و یژگی ضروری می خواسته است؛ «منسجم و نظام وار»، «زندگی گرا و ناظر به نیازهای عینی حیات اجتماعی» و «مبتنی بر منابع دست اول دینی به خصوص قرآن کریم».
کتاب روح توحید و نفی عبودیت غیر خدا با نگاه به نهضت مبارک نبوی و دیدن اثرگذاری جدی آن و صف آرایی دشمنان خدا در برابرش شروع می شود و پس از آن می پرسد عامل این ستیزه جویی چیست؟ به دنبال دریافت این عامل سراغ معارف توحیدی دین اسالم می رود و «جوانب گونا گون محتوای توحید» را الف) از دیدگاه یک جهان بینی عمومی، ب) از دیدگاه مطالعه و قضاوت درباره انسان و ج) از دیدگاه خط مشی اجتماعی (اقتصادی، سیاسی) جستجو می نماید و با مجموع این تعالیم، توحید را فراتر از یک نظریه فلسفی و در عداد یک دکترین مهم اجتماعی معرفی می نماید.
کتاب چنان متن بانشاطی دارد که یک جوان دبیرستانی نیز می تواند آن را به دست بگیرد و با محتوا و مدار دغدغه های مؤلف ارتباط خوبی برقرار کند؛ البته روشن است افق دغدغه های مؤلف در تراز نخبگانی دیروز و امروز قرار دارد و از همین رو اساتید نکته سنج دانشگاهی و حوزوی نیز می توانند آن را دنبال کنند. با این کتاب می توان به یک طرح ذهنی رسید و درباره یک شعار پرتکرار اسلامی به باوری متفاوت دست یافت و تمام آموزه های شیرین هستی شناسانه را از ابتدا در کار یک انقلاب و دگرگونی بزرگ اجتماعی دید.

خلاصه کتاب روح توحید و نفی عبودیت غیر خدا

همواره این نگاه شکوهمند که تمام معارف اسلامی را قابل خالصه شدن در یک جمله می بیند و همه مؤلفه های فکر اسلامی را پرتوی از همان یک جمله می شمرد، از سوی رگه ای از نوابغ جهان اسلام در طول تاریخ دنبال می شده است. علامه طباطبایی (ره)، یکی از اوتاد معاصر این جریان نورانی می فرماید: «اسلام دین توحید است، و تمامی فروع آن به همان اصل واحد برمی گردد و آن اصل واحد است که در تمامی فروع دین منتشر شده است.» و امام خمینی (ره) نیز بر این باور است که: «حقیقت توحید، اصلِ اصول معارف است و اکثر فروع ایمانیه و معارف الهیه و اوصاف کامله روحیّه و صفات نورانّه قلبیّه از آن منشعب می شود.» وقتی نگاه توحیدی واجد تمام برخورداری های فکر اسلامی شمرده می شود، دیگر نمی توان نگاه سطحی به آن را پذیرفت و از غفلت های صورت گرفته درباره عمق معانی آن تأسف نخورد: «توحید، فقط این نیست که بگوییم خدایی هست، آن هم یکی است و دو نیست. این، صورت توحید است. باطن توحید، اقیانوس بی کرانه ای است که اولیای خدا در آن غرق می شوند.» «در روزگار ما یکی از تاسف انگیزترین چیزها -که باید برای همه پیام آوران رهاسازی انسان همچون فاجعه ای تلقی شود- تحریف مفهوم توحید است؛ یعنی تحریف اصولی ترین محتوای ادیان؛ زیرا هیچ مفهوم دیگری را نمی توان نشان داد که در سراسر تاریخ، بدین اندازه به کار رهاسازی انسان آمده و مبشّر نجات خلق های ستمدیده باشد.»
به طور خلاصه دیدگاهی که پشتیبان تولید این نوشتار بوده را می توان در این عبارت مشاهده کرد: «توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است، اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «ال إله إلا الله» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی ماند، وارد جامعه می شود و تکلیف حا کم را معیّن می کند، تکلیف محکوم را معیّن می کند، تکلیف مردم را معیّن می کند.» یعنی توحید، مکتب اجتماعی متفاوتی رقم می زند و در تمام حوزه های فکر و حیات بشری آورده های نو و متفاوت ارائه می کند.
کتاب روح توحید و نفی عبودیت غیر خدا در سه فصل با عناوین زیر به این مهم می پردازد:
فصل اول: محتوای توحید؛ جوانب گونا گون محتوای توحید: الف) از دیدگاه یک جهان بینی عمومی، ب) از دیدگاه مطالعه و قضاوت درباره انسان، ج) از دیدگاه خط مشی اجتماعی (اقتصادی، سیاسی)، مرتبت معرفتی توحید، گزیده های فصل اول
فصل دوم: اثرگذاری توحید؛ توحید بیاثر و مؤثر، معیار ارزیابی ادعای و گزیده های فصل دوم 
فصل سوم: چرایی درگیری شعار توحید با استکبار؛ راه دریافت بُعد مفهومی درگیر با طبقه مستکبر، بخش مبارزه خیز تعلیم توحید، علت تحمل ناپذیری توحید، گزیده های فصل سوم

برشی از متن کتاب روح توحید و نفی عبودیت غیر خدا

توحید بی اثر و مؤثر
در روزگار طلوع اسلام در مکه (کانون بت پرستی و عاصمه بت های نامدار عرب) نیز آیین حنیف ابراهیم طرفدارانی داشت، لیکن چون توحید در اندیشه آنان فراتر از ذهن و دل و حداکثر فراتر از منش و عمل انفرادی، قلمروی نداشت، وجود آنان کمترین تأثیری در فضای فکری و اجتماعی نمی نهاد و در آن بی راهه جاهلی، حضور آنان مطلقاً احساس نمی شد و آب از آب آن زندگیِ تأسف انگیز تکان نمی خورد. همه بر یک آبشخور گرد می آمدند و این به اصطلاح موحدان نیز بدون چندان دغدغه خاطری با دیگران در یک چراگاه می چریدند و چون آنان و با همان شیوه ها و سنت ها، بدنامیِ حیات را می گذرانیدند. خاصیت این نگرش و برداشت ذهنی از توحید، همین بی خاصیتی و نداشتن نقش فعال است در زندگی و به ویژه در زندگی اجتماعی.
در چنین حال و هوایی بود که تفکر توحیدی اسلام که متعهّد به سامانی برای زندگی و طرّاح شکل و قواره دیگری برای جامعه است، به میدان آمد و از نخستین گام، ماهیت خود را با یک دعوت انقلابی برای همه مخاطبانش از پذیرنده و منکر آشکار ساخت. همه دانستند که این پیام، یک نظم اجتماعی و اقتصادی و سیاسی نوین است که با آن چه هم اکنون بر جهان می گذرد به هیچ رو، سر آشتی و سازگاری ندارد، نفی وضع موجود است و اثبات وصفی دیگر.
موافقان و پذیرندگان، به دلیل همین صراحت بود که آن چنان مشتاقانه و سر از پا نشناخته بدان روی آوردند و سرسپردند و معارضان و منکران نیز درست به همین جهت بود که آن گونه سراسیمه و وحشیانه چنگ و دندان نشان دادند و هر روز بر سخت گیری خود افزودند.

خرید کتاب روح توحید و نفی عبودیت غیر خدا

نسخه چاپی کتاب روح توحید و نفی عبودیت غیر خدا را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری نمایید.

روح توحید چیست

چنین خشونت ها و سخت گیری هایی در برابر نام «خدا» و پیام توحید، تنها بدین علت است که این پیامِ بندگسل، به معنای؛
پذیرش خدا برای حاکمیت بر زندگی است... یعنی نفی هر مدعی دیگر...
و صلای بندگی اوست... یعنی گسستن هر بند دیگر...
و این است روح توحید و پرطپش ترین ابعاد آن.

دانلود کتاب روح توحید و نفی عبودیت غیر خدا

کتاب روح توحید و نفی عبودیت غیر خدا pdf را می توانید از طریق نرم افزار فرکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید.

دانلود کتاب روح توحید و نفی عبودیت غیر خدا

مشخصات کتاب روح توحید و نفی عبودیت غیر خدا در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: چاپ و نشر بین الملل
نویسنده: سید علی خامنه ای
تعداد صفحه: 73
موضوع: خدا شناسی
قالب: چاپی و الکترونیک

 

صفحات کتاب :
73
کنگره :
BP۲۱۷/۴‏‫‬‭‭/خ۲ر۹ ۱۳۹۳
دیویی :
297/42
کتابشناسی ملی :
1901827
شابک :
9786226597258
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه روح توحید